Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Kia EV6 77,4 kWh AWD kontra Volkswagen ID.5 GTX – porównanie

Kia EV6 kontra Volkswagen ID.5 – porównanie

tygodnik „Motor”

Kia EV6 kontra Volkswagen ID.5 – porównanie

Zarówno Kia EV6, jak i VW ID.5 starają się pogodzić rozsądek z efektownym designem oraz przyjemnością z jazdy. W teście – wersje z napędem na cztery koła o mocy ok. 300 KM.

Samochody z napędem elektrycznym najczęściej kojarzą się albo z niebotycznymi osiągami, które zapewniają jednostki o wysokim, łatwo dostępnym momencie obrotowym, albo z podążaniem za głosem rozsądku – ze względu na ograniczony zasięg i dbałość o środowisko.

Na szczęście modele takie jak Kia EV6 czy VW ID.5 udowadniają, że auta elektryczne mogą pogodzić aspekt ekologiczny i ekonomię z estetyką oraz dynamiką – i to bez popadania w skrajności.

Za EV6 z dużym akumulatorem (77,4 kWh) i napędem na wszystkie koła (325 KM) trzeba zapłacić minimum 241 900 zł, a za 299-konne ID.5, także z napędem 4x4 oraz pojemną baterią (77 kWh) – 264 690 zł. Z pewnością nie brzmi to jak okazja, ale w zamian oba elektryczne crossovery coupe oferują znacznie więcej niż tylko efektowny wygląd.

  • Kia EV6 77,4 kWh AWD; silnik: 2 x elektryczny; moc maksymalna: 325 KM
  • Volkswagen ID.5 GTX; silnik: 2 x elektryczny; moc maksymalna: 299 KM

kia_ev6_vw_id.5_test_2022_tył

Kia EV6, Volkswagen ID.5: nadwozie, wnętrze

Na przykład ilość miejsca: oba samochody są bardzo przestronne, zwłaszcza z tyłu. To przede wszystkim zasługa dużego rozstawu osi, który wynosi 2,77 m w przypadku VW i 2,9 m w Kii. Zamontowane z przodu i z tyłu silniki elektryczne działają bezpośrednio na osie i nie wymagają mechanicznego połączenia, toteż oba pojazdy mają z tyłu płaską podłogę. Przekładnie o stałym przełożeniu zintegrowano z jednostkami napędowymi, a ich rozmiary są znacznie bardziej kompaktowe niż w spalinowych odpowiednikach. Dzięki temu w kabinie pozostaje więcej miejsca.

Dach EV6 mocno ogranicza jednak przestrzeń nad głowami, co jest szczególnie zauważalne z przodu. Wysokie osoby, zanim zdecydują się na koreański samochód, powinny koniecznie odbyć jazdę próbną, ponieważ pozycja za kierownicą nie jest tu optymalna – aby mieć odpowiednią odległość do pedałów, trzeba siedzieć blisko ramy przedniej szyby.

Inaczej jest w przypadku VW, którego obszerne sportowe fotele umożliwiają zajęcie przyjemnie wyprostowanej pozycji, a jednocześnie zapewniają bardzo dobrą integrację z samochodem. Zamontowane w testowanym egzemplarzu fotele ergoActive wymagają jednak 13 200 zł dopłaty (wchodzą w skład opcjonalnego wnętrza Top-Sport).

Kia góruje nad VW bardziej rozbudowanym seryjnym arsenałem asystentów kierowcy (ich lista obejmuje asystenta jazdy po drogach szybkiego ruchu), a także możliwościami holowania (1,6 t).

ID.5 ma z kolei przewagę pod względem ładowności i wykończenia. Ma też większy, bardziej użyteczny bagażnik (549 wobec 520 l). Ten w EV6 jest stosunkowo niski. Na pocieszenie koreański crossover oferuje niewielki schowek pod przednią pokrywą (20 l w czteronapędowej wersji AWD oraz 51 l w tylnonapędowych).

Kia EV6, Volkswagen ID.5: komfort

ID.5 to dynamiczniej stylizowany bliźniak ID.4 – i też przekonuje wysokim poziomem komfortu jazdy. Wyposażony w adaptacyjne amortyzatory (pakiet za 5400 zł) i ogromne, 21-calowe koła sprawia wrażenie bardzo zwartego, ale jego nadwozie pozostaje przyjemnie spokojne nawet na pofalowaniach i wybojach, a zawieszenie odfiltrowuje większość nierówności. Jeszcze bardziej komfortowy Volkswagen okazuje się z pełnym załadunkiem.

Gdyby z tyłu miały jednak podróżować trzy osoby, to lepiej się przesiąść do Kii. Jej kanapa jest nieco szersza, a środkowe siedzenie ma równie wygodne obicie, co miejsca zewnętrzne.

W przeciwieństwie do rywala EV6 nawet na pozornie równej nawierzchni ma jednak tendencję do delikatnego, lecz na dłuższą metę męczącego „galopowania”. Ponadto przenosi więcej wstrząsów na uskokach nawierzchni i bardziej niż w VW odczuwa się tu jazdę z pełnym obciążeniem. 

Według pomiarów Kia jest cichsza od konkurenta, choć subiektywne odczucia mącą sporadyczne hałasy dochodzące z osi czy ciche trzaski słyszalne podczas pokonywania gorszej nawierzchni.

Kia EV6 77,4 kWh AWD, Volkswagen ID.5 GTX: silniki, osiągi, zużycie energii

Te odgłosy nie byłyby pewnie w ogóle zauważalne, gdyby nie cichutki napęd EV6. Obie elektryczne jednostki pracują niezwykle kulturalnie, a przy tym zapewniają świetne osiągi. Kia na rozpędzenie się z 0 do 100 km/h potrzebuje dokładnie 5 s, a jej reakcja na dodanie gazu jest błyskawiczna – co powinno przekonać nawet największych przeciwników samochodów elektrycznych.

Ponadto po 2-3 okrążeniach toru z maksymalnym obciążeniem silnika gwałtowność przyspieszenia nie słabnie, co jest zasługą zastosowanej tu techniki 800 V. Co jeszcze ważniejsze, na odpowiedniej stacji EV6 szybko pobiera prąd – nawet z mocą 350 kW, a ponad 200 kW utrzymuje bardzo długo, do ok. 50%. Później, do ok. 80%, wciąż zapewnia ponad 150 kW.

Dwa silniki Volkswagena również pracują dyskretnie i bez wartych wzmianki wibracji. Zapewniają jednak mniej spontaniczne przyspieszanie, co wynika nie tylko z niższej o 26 KM mocy. Choć ID.5 jest szybkie, to na autostradzie nie robi wrażenia zrywnego czy sportowego, a przy powtarzającym się lub długotrwałym obciążeniu jego zapał zauważalnie słabnie. W rezultacie niemiecki crossover jest zawsze o krok za koreańskim, a ponadto zużywa więcej energii. I nawet po ostatniej aktualizacji ładuje się maksymalnie z mocą 170 kW (DC), która jest dostępna jedynie krótkotrwale. To sprawia, że przystanki na uzupełnianie energii trwają tu dłużej niż w przypadku Kii. 

W obu modelach pompa ciepła, istotna pod kątem ograniczenia zużycia prądu w chłodniejszych miesiącach, wymaga dopłaty (Kia: 4500 zł, VW: 4670 zł).

DANE TECHNICZNE Kia Volkswagen
Silnik 2 x elektryczny 2 x elektryczny
Moc maksymalna 325 KM 299 KM
Maks. moment obrotowy 605 Nm 472 Nm
Napęd 4x4 4x4 
Skrzynia biegów aut./1-biegowa aut./1-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 470/189/155 cm 460/185/162 cm
Rozstaw osi 290 cm 277 cm
Średnica zawracania 11,7 m 11,8 m
Masa/ładowność 2025/505 kg 2168/582 kg
Masa przyczepy z hamulcem 1600 kg 1200 kg
Moc ładowania AC/DC 11/350 kW 11/170 kW
Poj. bagażnika (min./maks.) 520+20/1300+20 l 549/1561 l
Poj. akumulatora (brutto/netto) b.d./77,4 kWh 82/77 kWh
Opony (przód; tył) 225/45 R20; 225/45 R20 235/45 R21; 255/40 R21
Osiągi, zużycie energii (dane prod.)
Prędkość maksymalna 188 km/h 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,2 s 6,3 s
Średnie zużycie energii 17,2 kWh/100 km 17,1 kWh/100 km
Zasięg 506 km 512 km
Cena od 241 900 zł 264 690 zł

Kia EV6, VW ID.5: prowadzenie

Stonowana charakterystyka i ograniczone osiągi ID.5 ujawniają się też na torze, gdzie traci ono siły jeszcze przed dotarciem do mety, podczas gdy Kia z zapałem pokonuje kilka okrążeń z rzędu. Rozczarowujący czas pokonania toru Volkswagen zawdzięcza też zestrojeniu systemu kontroli stabilności, który łagodnie, ale rygorystycznie przyhamowuje uparcie podsterowne ID.5, ilekroć zbliży się on do granicy przyczepności.

Oba auta mogą pokonywać zakręty z podobnie wysoką prędkością, lecz niemiecki crossover jest usposobiony mniej dynamicznie. Z kolei Kia niemal tu przesadziła: przy wyłączonym ESC (tak nazywa się tu system ESP) EV6 żwawo zarzuca tyłem. Sportowi kierowcy lubią takie zestrojenie, odbija się ono jednak na stabilności. Na korzyść EV6 przemawiają skuteczne hamulce, choć wyposażony w bębny z tyłu VW też dobrze wytraca prędkość i nie przejawia tu żadnych słabości.

DANE TESTOWE Kia Volkswagen
Przyspieszenie 0-50 km/h 1,9 s 2,6 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,0 s 6,1 s
Przyspieszenie 0-150 km/h 10,6 s 12,6 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 34,6 m 36,3 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 35,4 m 35,4 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 56,0 dB 57,0 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 64,0 dB 65,0 dB
Okrążenie toru testowego 1:47,9 min 1:52,2 min
Prędkość w slalomie (co 18 m) 62,7 km/h 61,8 km/h
Średnie testowe zużycie energii 19,3 kWh/100 km 21,7 kWh/100 km
Rzeczywisty zasięg 400 km 360 km

Kia EV6 77,4 kWh AWD, Volkswagen ID.5 GTX: ceny, wyposażenie

Oba testowane auta kosztują podobnie do około 300-konnych spalinowych kompaktowych SUV-ów. Kię można kupić o blisko 23 tys. zł taniej niż Volkswagena (242 wobec 265 tys. zł), a w zamian dostaje się mocniejszy i oszczędniejszy samochód z całkiem bogatym wyposażeniem. Dokupienie opcji wymaga tu jednak wyboru jednego z pakietów lub dopłaty do wyższej wersji. Seryjne specyfikacje obu modeli są zbliżone i różnią się niuansami (standardem są np. aktywne tempomaty; Kia bez dopłaty oferuje bezkluczykowy dostęp, a VW – matrycowe reflektory).

kia_ev6_vw_id.5_test_2022_bok

PUNKTACJA TESTOWA Maks. liczba pkt. Kia Volkswagen
Nadwozie i wnętrze
Wymiary wnętrza 50 31 29
Wykończenie i ergonomia 10 6 7
Wyciszenie 10 6 6
Multimedia i obsługa 10 6 6
Bagażnik 20 16 17
SUMA 100 65 65
Układ napędowy
Osiągi 30 23 19
Praca silnika 10 10 10
Skrzynia biegów 10 7 5
Zużycie paliwa 30 20 18
SUMA 80 60 52
Właściwości jezdne
Prowadzenie 30 21 20
Komfort jazdy 30 18 21
Układ kierowniczy 10 6 7
Hamulce 20 12 11
SUMA 90 57 59
RAZEM (bez kosztów) 270 182 176
MIEJSCA   1 2
Wyposażenie i koszty
Cena zakupu 50 19 15
Poziom wyposażenia 40 18 18
Systemy bezpieczeństwa 30 14 15
Wyposażenie dodatkowe 10 5 7
SUMA 130 56 55
RAZEM 400 238 231
MIEJSCA   1 2

Porównanie: Kia EV6 77,4 kWh AWD, Volkswagen ID.5 GTX – podsumowanie

Ci, którzy obawiają się, że auta elektryczne będą coraz bardziej do siebie podobne, mogą spać spokojnie. Kia EV6 błyszczy efektywnością i dynamiką, a VW ID.5 mimo swojej sportowej sylwetki stawia na raczej pragmatyczne właściwości i koncentruje się na komforcie. Oba te samochody to dwa silne, niezależne charaktery. Kia triumfuje za sprawą lepszego napędu przy niższej cenie.

Kia EV6 77,4 kWh AWD – galeria zdjęć

Volkswagen ID.5 GTX – galeria zdjęć

Czytaj także