Volkswagen w zasadzie naraz pokazał aż trzy najmocniejsze, nieco usportowione odmiany GTX elektrycznych aut: kompaktu ID.3, modelu klasy średniej ID.7 w odmianie Tourer oraz minivana ID. Buzza.
Przez lata Volkswageny z oznaczeniami GTI, a potem R wyrobiły sobie renomę naprawdę udanych usportowionych aut. Podobną drogą wydaje się podążać VW w przypadku nowej gamy pojazdów elektrycznych, wprowadzając topowe odmiany o oznaczeniu GTX.
Właśnie zaprezentowano trzy samochody w takich wersjach: ID.3, ID.7 Tourera oraz ID. Buzza. Dołączyły one zatem do wprowadzonych wcześniej SUV-ów ID.4 i oraz ID.5 GTX. Oto najważniejsze dane debiutujących GTX-ów.
Pierwszy z nowej serii elektrycznych samochodów Volkswagena, czyli ID.3 będzie oferowany w dwóch wariantach GTX, i jako jedyny w całej gamie modeli z takim oznaczeniem tylko z napędem na jedną, tylną, oś.
Podstawowa odmiana GTX otrzymała silnik rozwijający 286 KM i 545 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 6,0 s, zaś prędkość maksymalna 180 km/h.
Z kolei GTX w topowej wersji Performance ma aż 326 KM (ale także 545 Nm). Jego osiągi są nieco lepsze: "sprint do setki" zajmuje 5,6 s, zaś auto jest w stanie rozpędzić się do 200 km/h. Akumulator trakcyjny w obu odmianach ma 84 kWh (79 kWh netto) i można go ładować z mocą do 175 kW. Zasięg ma wynosić około 600 km.
Flagowy elektryczny model Volksagena ID.7 zaledwie miesiąc temu zadebiutował w odmianie kombi, nazwanej nie tradycyjnie Variant a Tourer (to w zasadzie odpowiednik Passata, tyle że elektryczny).
Wersja GTX jest najmocniejszym kombi w historii marki. Otrzymała ona napęd na cztery koła realizowany przed dwa silniki rozwijające łącznie 340 KM. Akumulator trakcyjny o pojemności 86 kWh netto można ładować z mocą do 200 kWh. Auto rozpędza się do 180 km/h, ale na razie nie podano czasu przyspieszenia od 0 do 100 km/h ani zasięgu, jaki ID.7 GTX może uzyskać.
Można się zastanawiać po co w minivanie, i to do tego o tak spokojnym oraz przyjaznym charakterze jak ID. Buzz, montować bardzo mocne silniki. Zasadniczo taka potrzeba nie istnieje, bo i bazowy ID. Buzz (204 KM) jest wystarczająco dynamiczny.
Wersja GTX ma jednak napęd 4 koła i to właśnie jest jej najważniejsza zaletą. Auto ze standardowym rozstawem osi (298,9 cm) będzie miało akumulator trakcyjny o pojemności 79 kWh (maksymalna moc ładowania 185 kW), zaś z wydłużonym (+25 cm) – 86 kWh (ładowanie do 200 kW).
Dwa silniki, w jakie wyposażono ID. Buzza GTX rozwijają 340 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 6,5 s. Zaletą GTX-a jest także możliwość holowania przyczepy o większej niż w przypadku innych odmian (+800/900 kg) masie: 1600 kg (auto z długim rozstawem osi) lub 1800 kg (ze standardowym rozstawem).