Poza budową nowych odcinków autostrad i dróg ekspresowych będą prowadzone prace na mniejszą skalę – jak remonty i rozbudowa już istniejących dróg.
W bieżącym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje oddać do ruchu łącznie 385,5 km nowych dróg. Z tego 39,6 km to autostrady, 308,2 drogi ekspresowe, a 37,7 km – obwodnice.
Jakkolwiek takie budowy są oczywiście najbardziej spektakularne, dla lokalnych społeczności nawet ważniejsze od nich są prace prowadzone na już istniejących drogach, ich remonty i przebudowa (w ich ramach powstają też np. nowe skrzyżowania, przejścia dla pieszych, chodniki czy ścieżki rowerowe). W ubiegłym roku zrealizowano 111 takich zadań o łącznej długości ponad 152 km (za 258,8 mln zł).
W 2021 r. GDDKiA ma zamiar ogłosić przetargi na realizację 103 zadań, z czego 56 będzie dotyczyło przebudowy bądź rozbudowy dróg o łącznej długości ok. 348 km (ponadto w planach są przetargi na remont lub budowę 42 mostów). Oto niektóre z nich:
Jeśli chodzi o prowadzone remonty, planowane jest ukończenie ich na drogach krajowych o łącznej długości niemal 300 km, m.in. w następujących lokalizacjach:
Na koniec warto przypomnieć, jak wygląda aktualna sytuacja, jeśli chodzi o budowę dróg w Polsce. W realizacji jest 101 zadań o łącznej długości 1290,1 km (plus 3 obwodnice o łącznej długości 19,9 km), natomiast postępowania przetargowe są prowadzone w odniesieniu do 27 zadań (długość: 393,8 km) i 10 obwodnic (długość: 87,2 km).
Poniżej aktualna mapa pokazująca zaawansowanie budowy dróg Polsce.