Teoretycznie od połowy grudnia na budowach dróg trwa przerwa zimowa, ale dobra pogoda umożliwia prowadzenie prac.
Obowiązywanie przerwy zimowej oznacza, ze wykonawcy mogą zawiesić prace prowadzone w terenie, ale jeśli warunki atmosferyczne są korzystne – nie muszą. W tym roku aura jesienią i na początku zimy jest łaskawa i jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, intensywne działania są prowadzone m.in. na drogach ekspresowych S3 koło Szczecina, S6 koło Gdańska, S7 w województwach mazowieckim i małopolskim, S19 pomiędzy Lublinem i Sokołowem Małopolskim czy S61 w województwach podlaskim i warmińsko-mazurskim, a także na autostradzie A1 między Tuszynem pod Łodzią a Częstochową (łącznie 81 km).
Specyfika budowy dróg sprawia, że nie co roku osiągane są takie rezultaty jak w 2019 r., kiedy udostępniono do ruchu rekordowe 460 km nowych tras. Na razie tegoroczny wynik to 89,1 km, ale jak zaznacza GDDKiA, wkrótce planowane jest oddanie do ruchu odcinków o długości 49 km (prace na nich dobiegają końca). Mowa tutaj o dwóch odcinkach S2 Południowej Obwodnicy Warszawy (wraz z częścią łącznic węzła Lubelska na S17 z połączeniem do A2), obwodnicy Wałcza w ciągu drogi S10 oraz odcinka trasy ekspresowej S5 Bydgoszcz Opławiec-Bydgoszcz Błonie.
Poniżej lista odcinków, które już oddano do użytku w 2020 r.
Warto przypomnieć, że obecnie w Polsce mamy 4 213,7 km dróg szybkiego ruchu, z czego 1708,5 km stanowią autostrady, a 2505,2 km – drogi ekspresowe. Budowy prowadzone są obecnie na 1266,3 kilometrach, na kolejne 429 km podpisano już umowy, natomiast przetargi trwają w odniesieniu do 392,9 km tras.
Zdjęcia: GDDKiA/Krzysztof Nalewajko