Polskie drogi – odcinki oddane w 2022 r. i planowane do udostępnienia w 2023 r. Pęknie bariera 5000 km!
GDDKiA/Krzysztof Nalewajko
Polskie drogi – odcinki oddane w 2022 r. i planowane do udostępnienia w 2023 r. Pęknie bariera 5000 km!
Adam Szczepaniak
02.01.2023 18:00
W minionym roku kierowcy otrzymali do dyspozycji 322 km nowych dróg. W 2023 r. GDDKiA chce zaś udostępnić blisko 260 km, a w planach ma także przetargi na kolejne. Gdzie pojedziemy nowymi trasami?
Trudny 2022 rok zakończył się oddaniem do użytkowania 26 odcinków nowych dróg w Polsce, o łącznej długości niemal 322 km. To wprawdzie o nieco ponad 100 km mniej niż w 2021 r., ale i tak należy uznać to za spory sukces.
Po doliczeniu oddanych w 2022 r. fragmentów tras obecnie w Polsce mamy do dyspozycji 4887,1 km dróg szybkiego ruchu, w tym 1799,7 km autostrad i 3087,4 km dróg ekspresowych. Łącznie wydatki inwestycyjne GDDKiA w 2022 r. wzrosły o 3% w stosunku do 2021 r. i wyniosły 12,5 mld zł.
Jak zaznaczyła GDDKiA, podsumowując 2022 r., w realizacji znajdują się 103 zadania o łącznej długości 1325,9 km. W postępowaniach przetargowych jest obecnie 13 zadań o łącznej długości 168,8 km z Programu Budowy Dróg Krajowych (PBDK) oraz trzy obwodnice o długości 21,9 km z rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100). Ponadto Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetargi na realizację 20 odcinków nowych dróg o długości 226,8 km i podpisała 24 umowy na zadania o łącznej długości 333,4 km i wartości blisko 12,8 mld zł.
Plany GDDKiA na ten rokzakładają udostępnienie około 260 km dróg, co sprawi, że zostanie przekroczona bariera 5000 km dróg szybkiego ruchu w Polsce. W planach jest oddanie m.in. ostatniego odcinka obwodnicy wokół Łodzi ( S14 pomiędzy Aleksandrowem Łódzkim i Słowikiem). W efekcie Łódź stanie się pierwszym miastem w Polsce, które otoczy pełen „ring” dróg szybkiego ruchu (A1, A2, S8 i S14).
Kierowcy będą mogli także korzystać z blisko 48 km od Koszalina do Bobolic oraz niemal 25-kilometrowej obwodnicy Olesna (S11) czy 50 kolejnych kilometrów S61 (Via Baltica). Wiosną mają się też zakończyć prace na A1 (pomiędzy węzłami Piotrków Trybunalski Południe oraz Kamieńsk) i całą autostradą będzie się można poruszać z maksymalną prędkością 140 km/h.
Poniżej przypominamy, ile kilometrów dróg oddawano w Polsce w minionych latach.
Lista i lokalizacja odcinków dróg oddanych do ruchu w 2022 roku
A1 Piotrków Trybunalski Południe – Kamieńsk 24,2 km
A18 Żary Zachód – Iłowa 21,9 km
S3 węzeł Kijewo 1,7 km
S5 Ornowo – Wirwajdy 5 km
S5 Nowe Marzy – Świecie Południe 23,3 km
S5 Świecie Południe – Bydgoszcz Północ 22,4 km
S6 Bożepole Wielkie – Luzino 10,4 km
S6 Luzino – Szemud 10,3 km
S6 Szemud – Gdynia Wielki Kack 20,2 km
S7 Napierki – Mława 14 km
S7 Pieńki – Płońsk 13,8 km
S7 Warszawa Lotnisko – Lesznowola 6,5 km
S7 Naprawa - Skomielna Biała 3,1 km
S14 Łódź Lublinek – Aleksandrów Łódzki 12,2 km
S17 Warszawa Wschód – Lubelska 2,5 km
S19 Niedrzwica Duża – Kraśnik 20 km
S19 Zdziary – Rudnik nad Sanem 8,2 km
S61 Suwałki - Budzisko 24,2 km
S61 Szczuczyn – Ełk Południe 23,3 km
DK9 obwodnica Iłży 7,2 km
DK15 obwodnica Nowego Miasta Lubawskiego 17,73 km
DK25 obwodnica Brzezia 8,5 km
DK35 obwodnica Wałbrzycha 1,1 km – (inwestycja podzielona na dwa odcinki, miejski finansowany przez Prezydenta Wałbrzycha o dł. 5 km i pozamiejski finansowany przez GDDKiA o długości 1,1, km)
DK40 obwodnica Kędzierzyna-Koźla (etap II) 14,3 km
DK51 obwodnica Smolajn 1,8 km
DK73 Kielce – Brzeziny/Morawica 4,2 km
Lista i lokalizacja odcinków dróg, które GDDKiA planuje oddać do ruchu w 2023 roku
49,4 km autostrad:
A18 granica państwa – Żary (11,7 km)
A18 Iłowa – granica woj. lubuskiego i dolnośląskiego (16,2 km)
A18 granic woj. lubuskiego i dolnośląskiego – Golnice (21,5 km)
192,9 km dróg ekspresowych:
S3 Kamienna Góra Północ – Lubawka (ok. 12 km)
S7 Lesznowola – Tarczyn Północ (14,8 km oraz 2,3 km w obrębie węzła Tarczyn)
S7 Moczydło – Miechów (18,7 km)
S11 Koszalin Zachód – Zegrze Pomorskie (16,9 km)
S11 Zegrze Pomorskie - Kłanino (19,3 km)
S11 Kłanino – Bobolice (11,6 km)
S11 obwodnica Olesna (24,8 km)
S14 Aleksandrów Łódzki – Słowik (14,5 km)
S17 obwodnica Tomaszowa Lubelskiego – II jezdnia (5,4 km)
S52 Węgrzce – Batowice (fragment Północnej Obwodnicy Krakowa, 3 km)
S61 Ełk Południe – Kalinowo (22,9 km)
S61 Podborze - Śniadowo (19,5 km)
S61 Łomża Zachód – Łomża Południe (7,2 km – budowa zakończyła się w 2022 roku, jednak odcinek zostanie dopuszczony do ruchu w 2023 roku po wybudowaniu węzła Łomża Zachód)
14,2 km obwodnic w ciągu dróg krajowych:
DK28 obwodnica Chełmca (1,4 km)
DK45 obwodnica Praszki (12,8 km)
Lista odcinków, na które GDDKiA jest gotowa ogłaszać postępowania przetargowe w 2023 r.
Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (480 km)
S7 Czosnów – Kiełpin
S8 Bardo – Wrocław (Magnice)
S10 Szczecin – Piła
S11 Bobolice – Szczecinek
S11 Oborniki – Poznań Północ wraz z obwodnicą Obornik
S11 Ostrów Wielkopolski – Kępno
S11 Kępno - początek obwodnicy Olesna
S12 gr. woj. łódzkiego i mazowieckiego – węzeł Wieniawa
S19 Sokółka Północ – Dobrzyniewo
S74 gr. woj. łódzkiego i świętokrzyskiego – Przełom/Mniów
S74 Cedzyna – Łagów wraz z obwodnicą Łagowa
S74 Łagów - Jałowęsy – początek obwodnicy Opatowa
DK13 Siadło Górne – Szczecin Zachód (II etap obwodnicy Warzymic i Przecławia)
DK25 obwodnice Kamienia Krajeńskiego i Sępólna Krajeńskiego
DK78 Kromołów – Żerkowice (II etap obwodnicy Poręby i Zawiercia)
Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (85 km)