W pierwszej tegorocznej sesji testów zderzeniowych przebadano tylko dwa modele: Cuprę Formentora i Polestara 2.
Ze względu na pandemię koronawirusa ubiegły rok był wyjątkowo skąpy, jeśli chodzi o testy zderzeniowe Euro NCAP – przeprowadzono weryfikację poziomu bezpieczeństwa zaledwie jedenastu samochodów.
Ten rok także nie rozpoczął się spektakularnie. Minęły już dwa miesiące, a Euro NCAP dopiero teraz publikuje pierwsze wyniki, i to tylko dla dwóch aut. Choć w zasadzie są jeszcze dwa, ale ich testów nie przeprowadzano. Przyjęto, że wyniki SUV-a coupe Renault Arkana są takie same jak bliźniaczego technicznie Captura (łączna ocena: pięć gwiazdek w 2019 r.), a elektrycznego Lexusa UX 300e takie jak wersji hybrydowej UX-a (łączna ocena: pięć gwiazdek w 2019 r.).
Oba przebadane modele – hiszpański SUV Cupra Formentor i elektryczny model Polestar 2 (marka należąca do chińskiego Geely i będąca pochodną Volvo) – pokazały się z bardzo dobrej strony, zdobywając maksymalną ocenę pięciu gwiazdek. We wszystkich kategoriach zanotowano wysokie wyniki, a na szczególne podkreślenie zasługuje 80% jakie uzyskał Polestar 2 w ochronie wrażliwych uczestników ruchu (piesi i rowerzyści), co jest efektem zastosowania aktywnej maski silnika.
W 2021 r. nie wprowadzono zmian w schemacie przeprowadzania testów oraz oceny i są one dokładnie takie jak ubiegłoroczne. Dla przypomnienia, w 2020 r. rozpoczęto m.in. przeprowadzanie czołowego crash testu z 50-procentowym przesunięciem samochodu jadącego 50 km/h z poruszającą się 50 km/h odkształcalną barierą zainstalowaną na 1,4-tonowym wózku (pozwala on wersyfikować tak zwaną kompatybilność zderzeniową samochodu) oraz rozszerzono ocenę ochrony jadących podczas zderzeń bocznych.
Poniżej szczegółowe wyniki, jakie uzyskały wspomniane samochody w testach Euro NCAP.
Oceny w poszczególnych kategoriach (procent maksymalnej oceny)
Ochrona dorosłych: 93% (35,6 pkt)
Ochrona dzieci: 88% (43,6 pkt)
Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 68% (36,9 pkt)
Systemy bezpieczeństwa czynnego: 80% (12,8 pkt)
Oceny w poszczególnych kategoriach (procent maksymalnej oceny)
Ochrona dorosłych: 92% (35,2 pkt)
Ochrona dzieci: 89% (44 pkt)
Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 80% (43,5 pkt)
Systemy bezpieczeństwa czynnego: 86% (13,9 pkt)
Zdjęcia i dane: Euro NCAP