Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
crash test Euro NCAP

Nie zawsze na piątkę – wyniki nowych testów Euro NCAP

W drugiej tegorocznej sesji Euro NCAP rozbiło trzy samochody: Dacię Sandero, Skodę Enyaq iV i Volkswagena ID.4

W pierwszej sesji testowej wystawiono pięciogwiazdkowe oceny Cuprze Formentor i Polestarowi 2. Teraz Euro NCAP zbadało Skodę Enyaq iV i Volkswagena ID.4. Przeprowadzono także testy Dacii Sandero, a jej wyniki zaliczono odmianie sedan tego modelu, czyli Loganowi (nie rozbijano go oddzielnie). Ponadto do listy wariantów Cupry Formentor objętych oceną Euro NCAP dodano hybrydę plug-in, na której przeprowadzono dodatkowe badania.

Elektryczne samochody po raz kolejny udowodniły, ze zastosowany w nich napęd nie ma żadnego negatywnego wpływu na poziom bezpieczeństwa, jaki gwarantują. Najnowsze SUV-y z koncernu Volkswagena – Skoda Enyaq iV oraz VW ID.4 – są technicznymi bliźniakami, zbudowanymi na modularnej platformie MEB. Oba popisały się bardzo dobrymi wynikami zarówno w próbach zderzeniowych, jak i tych, podczas których oceniano działanie systemów bezpieczeństwa czynnego.

Zarówno Skoda, jak i Volkswagen zdobyły maksymalną ocenę pięciu gwiazdek. Różnice między nimi są minimalne i ograniczają się do kilku punktów w poszczególnych kategoriach. Dzięki odpornym strukturom nadwozi i kompletowi poduszek powietrznych (w tym centralnemu airbagowi) oba „elektryki” zdobywają ponad 90% maksymalnych do przyznania punktów w ochronie dorosłych pasażerów. VW szczególnie wysoko punktuje w dziedzinie systemów bezpieczeństwa, bo oferuje układ Local Hazard Warning, czyli m.in. wysyłanie przez samochód ostrzeżeń o niebezpieczeństwach do innych uczestników ruchu, którzy mogą je odebrać.

W przypadku Dacii sytuacja nie jest tak jednoznaczna. Nowe Sandero i Logan otrzymały zaledwie dwie gwiazdki. Jest to efekt wyposażenia ich w bazowe systemy bezpieczeństwa czynnego. I tak na przykład korzystający jedynie z radaru, a nie kamery system hamowania awaryjnego wykrywa tylko samochody, ale już nie rowerzystów czy pieszych, a w wyposażeniu brakuje asystenta pasa ruchu. Euro NCAP podkreśla jednak, że gdyby brać pod uwagę tylko wyniki testów zderzeniowych, Dacie otrzymałyby cztery gwiazdki.

Michiel van Ratingen, Sekretarz Generalny Euro NCAP, tak skomentował wyniki Sandero i Logana:

Poziom bezpieczeństwa wzrasta i obecnie największym krokiem naprzód jest stosowanie zaawansowanych technologii, których zadaniem jest niedopuszczenie do wypadku. Dacia znalazła swoje miejsce na rynku i się go trzyma, ale dwugwiazdkowa ocena oznacza niewielkie ambicje, nawet gdy weźmie się pod uwagę, że produkuje samochody budżetowe.

Dacia Sandero/Logan (ocena łączna: 2 gwiazdki)

Oceny w poszczególnych kategoriach (procent maksymalnej oceny)

  • Ochrona dorosłych: 70% (26,9 pkt)
  • Ochrona dzieci: 72% (35,6 pkt)
  • Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 41% (22,2 pkt)
  • Systemy bezpieczeństwa czynnego: 42% (6,8 pkt)

Zrzut ekranu (103)

Zrzut ekranu (102)

582340

582341

Skoda Enyaq iV (ocena łączna: 5 gwiazdek)

Oceny w poszczególnych kategoriach (procent maksymalnej oceny)

  • Ochrona dorosłych: 94% (36,0 pkt)
  • Ochrona dzieci: 89% (44,0 pkt)
  • Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 71% (38,3 pkt)
  • Systemy bezpieczeństwa czynnego: 82% (13,2 pkt)

Zrzut ekranu (104)

582306

582307

Volkswagen ID.4 (ocena łączna: 5 gwiazdek)

Oceny w poszczególnych kategoriach (procent maksymalnej oceny)

  • Ochrona dorosłych: 93% (35,6 pkt)
  • Ochrona dzieci: 89% (44,0 pkt)
  • Ochrona wrażliwych uczestników ruchu: 76% (41,3 pkt)
  • Systemy bezpieczeństwa czynnego: 85% (13,6 pkt)

Zrzut ekranu (101)

582329

582333

Zdjęcia: Euro NCAP

Czytaj także