Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Toyota Corolla bok

Pół roku na rynku nowych samochodów osobowych w Polsce – Toyota liderem

Tygodnik „Motor”

Pół roku na rynku nowych samochodów osobowych w Polsce – Toyota liderem

W ciągu pierwszego półrocza 2022 r. zarejestrowano w naszym kraju o 12,3% mniej nowych samochodów osobowych niż w ciągu 6 miesięcy 2021 r.

Czerwiec był kolejnym miesiącem, w którym sprzedaż nowych samochodów osobowych w Polsce była niższa niż przed rokiem. Zarejestrowano ich bowiem 39 585 szt., to jest o 8,5% mniej niż w ubiegłym roku. Pewnym pocieszeniem może być to, że w czerwcu 2022 r. sprzedaż wzrosła w porównaniu z majem br. – o 10,3%.

Pierwsze półrocze 2022 r. zakończyło się wynikiem 212 405 sztuk. W tym samym okresie 2021 r. przybyły u nas 242 123 szt. Oznacza to zatem spadek o 12,3% (-29 718 egzemplarzy).

Na pierwszym miejscu wśród marek umocniła się Toyota, mimo że jej wynik jest niższy od ubiegłorocznego o 6,6%. Sprzedała w sześć miesięcy 37 934 auta, co pozwoliło jej uzyskać udział w rynku na poziomie 17,86%. Na drugą pozycję powróciła Skoda, choć trudno mówić o wielkim sukcesie, jeśli spadek sprzedaży w jej przypadku rok do roku wynosi aż 35,9%. Trzecie miejsce należy do Kii, która z kolei notuje znaczący wzrost popytu na swoje auta (+14,8%, najwyższy w zestawieniu top 10 marek). 

Wśród modeli niezagrożonym liderem pozostaje Toyota Corolla. To jedyny model, który kupiono w liczbie większej niż 10 tys. szt. (10 896 egz.). W pierwszej dziesiątce zestawienia najpopularniejszych modeli nie ma ani jednej Skody – Octavia, długoletnia liderka w Polsce, znajduje się na pozycji 11. (3954 szt., spadek aż o 54% w stosunku do pierwszego półrocza 2021 r.). To doskonale pokazuje, jak kryzys na rynku podzespołów i dostaw wpływa na decyzje zakupowe. Nie ujmując nic Toyocie, trudno przecież uwierzyć w aż tak drastyczną zmianę preferencji klientów w tak krótkim czasie.

W pierwszej dwudziestce bestsellerów znajduje się aż 12 SUV-ów i crossoverów. Na pierwszym miejscu w tej kategorii uplasowała się Kia Sportage, a kolejne pozycje na podium należą do aut Toyoty – RAV4 i C-HR.

Rośnie także popularność marek i modeli premium. W pierwszej dziesiątce firm znajdują się aż trzy takie – BMW (6.), Mercedes (7.) oraz Audi (10.). Jeśli chodzi o modele, to pierwsza trójka najchętniej kupowanych aut premium przedstawia się następująco: Volvo XC60 (16.), Mercedes GLC (19.) oraz BMW serii 3 (26.).

Wyraźnie widać także odwrót od samochodów z silnikami Diesla. W pierwszym półroczu zarejestrowano ich 23 042 szt. (-30,8%), co stanowi obecnie tylko 10,8% rynku. Najchętniej kupujemy auta z silnikami benzynowymi (udział 48,2%), a na kolejnych miejscach znajdują się mikrohybrydy (gdzie gros także jest „benzynami”; udział 16,7%), hybrydy (podobna sytuacja jak w przypadku mikrohybryd; udział 16,5%). Auta z jednostkami wysokoprężnymi znajdują się dopiero na czwartym miejscu. Za nimi z kolei plasują się auta z LPG (3,0%), hybrydy plug-in (2,3%) oraz auta elektryczne (2,3%). Te ostatnie notują wzrost sprzedaży o 98,8% w porównaniu z okresem I-VI 2021 r.

Top 10 marek nowych samochodów osobowych w Polsce (I-VI 2022 r.; dane PZPM)

Miejsce Marka Rejestracje I-VI 2022 r. (szt.) Różnica do I-VI 2021 r. (proc.)
1 Toyota 37 934 -6,6
2 Skoda 18 339 -35,9
3 Kia 18 121 +14,8
4 Volkswagen 15 240 -25,5
5 Hyundai 14 594 +16,8
6 BMW 12 369 -1,1
7 Mercedes 11 450 +6,9
8 Dacia 9881 -0,8
9 Ford 9868 -4,1
10 Audi 9372 -11,1

Top 10 modeli nowych samochodów osobowych w Polsce (I-VI 2022 r.; dane PZPM)

Miejsce Marka/model Rejestracje I-VI 2022 r. (szt.) Różnica do I-VI 2021 r. (proc.)
1 Toyota Corolla 10 896 -11,7
2 Toyota Yaris 6220 -34,6
3 Kia Sportage 6169 +47,4
4 Toyota RAV4 6163 +7,1
5 Toyota C-HR 5543 +13,1
6 Hyundai Tucson 5404 6,7
7 Hyundai I30 4962 +36,3
8 Dacia Duster 4636 -32,4
9 Kia Ceed 4217 +23,1
10 Volkswagen T-Roc 4064 +3,3

Czytaj także