W ciągu pierwszego półrocza 2022 r. zarejestrowano w naszym kraju o 12,3% mniej nowych samochodów osobowych niż w ciągu 6 miesięcy 2021 r.
Czerwiec był kolejnym miesiącem, w którym sprzedaż nowych samochodów osobowych w Polsce była niższa niż przed rokiem. Zarejestrowano ich bowiem 39 585 szt., to jest o 8,5% mniej niż w ubiegłym roku. Pewnym pocieszeniem może być to, że w czerwcu 2022 r. sprzedaż wzrosła w porównaniu z majem br. – o 10,3%.
Pierwsze półrocze 2022 r. zakończyło się wynikiem 212 405 sztuk. W tym samym okresie 2021 r. przybyły u nas 242 123 szt. Oznacza to zatem spadek o 12,3% (-29 718 egzemplarzy).
Na pierwszym miejscu wśród marek umocniła się Toyota, mimo że jej wynik jest niższy od ubiegłorocznego o 6,6%. Sprzedała w sześć miesięcy 37 934 auta, co pozwoliło jej uzyskać udział w rynku na poziomie 17,86%. Na drugą pozycję powróciła Skoda, choć trudno mówić o wielkim sukcesie, jeśli spadek sprzedaży w jej przypadku rok do roku wynosi aż 35,9%. Trzecie miejsce należy do Kii, która z kolei notuje znaczący wzrost popytu na swoje auta (+14,8%, najwyższy w zestawieniu top 10 marek).
Wśród modeli niezagrożonym liderem pozostaje Toyota Corolla. To jedyny model, który kupiono w liczbie większej niż 10 tys. szt. (10 896 egz.). W pierwszej dziesiątce zestawienia najpopularniejszych modeli nie ma ani jednej Skody – Octavia, długoletnia liderka w Polsce, znajduje się na pozycji 11. (3954 szt., spadek aż o 54% w stosunku do pierwszego półrocza 2021 r.). To doskonale pokazuje, jak kryzys na rynku podzespołów i dostaw wpływa na decyzje zakupowe. Nie ujmując nic Toyocie, trudno przecież uwierzyć w aż tak drastyczną zmianę preferencji klientów w tak krótkim czasie.
W pierwszej dwudziestce bestsellerów znajduje się aż 12 SUV-ów i crossoverów. Na pierwszym miejscu w tej kategorii uplasowała się Kia Sportage, a kolejne pozycje na podium należą do aut Toyoty – RAV4 i C-HR.
Rośnie także popularność marek i modeli premium. W pierwszej dziesiątce firm znajdują się aż trzy takie – BMW (6.), Mercedes (7.) oraz Audi (10.). Jeśli chodzi o modele, to pierwsza trójka najchętniej kupowanych aut premium przedstawia się następująco: Volvo XC60 (16.), Mercedes GLC (19.) oraz BMW serii 3 (26.).
Wyraźnie widać także odwrót od samochodów z silnikami Diesla. W pierwszym półroczu zarejestrowano ich 23 042 szt. (-30,8%), co stanowi obecnie tylko 10,8% rynku. Najchętniej kupujemy auta z silnikami benzynowymi (udział 48,2%), a na kolejnych miejscach znajdują się mikrohybrydy (gdzie gros także jest „benzynami”; udział 16,7%), hybrydy (podobna sytuacja jak w przypadku mikrohybryd; udział 16,5%). Auta z jednostkami wysokoprężnymi znajdują się dopiero na czwartym miejscu. Za nimi z kolei plasują się auta z LPG (3,0%), hybrydy plug-in (2,3%) oraz auta elektryczne (2,3%). Te ostatnie notują wzrost sprzedaży o 98,8% w porównaniu z okresem I-VI 2021 r.
Top 10 marek nowych samochodów osobowych w Polsce (I-VI 2022 r.; dane PZPM)
Miejsce | Marka | Rejestracje I-VI 2022 r. (szt.) | Różnica do I-VI 2021 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota | 37 934 | -6,6 |
2 | Skoda | 18 339 | -35,9 |
3 | Kia | 18 121 | +14,8 |
4 | Volkswagen | 15 240 | -25,5 |
5 | Hyundai | 14 594 | +16,8 |
6 | BMW | 12 369 | -1,1 |
7 | Mercedes | 11 450 | +6,9 |
8 | Dacia | 9881 | -0,8 |
9 | Ford | 9868 | -4,1 |
10 | Audi | 9372 | -11,1 |
Top 10 modeli nowych samochodów osobowych w Polsce (I-VI 2022 r.; dane PZPM)
Miejsce | Marka/model | Rejestracje I-VI 2022 r. (szt.) | Różnica do I-VI 2021 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Toyota Corolla | 10 896 | -11,7 |
2 | Toyota Yaris | 6220 | -34,6 |
3 | Kia Sportage | 6169 | +47,4 |
4 | Toyota RAV4 | 6163 | +7,1 |
5 | Toyota C-HR | 5543 | +13,1 |
6 | Hyundai Tucson | 5404 | 6,7 |
7 | Hyundai I30 | 4962 | +36,3 |
8 | Dacia Duster | 4636 | -32,4 |
9 | Kia Ceed | 4217 | +23,1 |
10 | Volkswagen T-Roc | 4064 | +3,3 |