60 lat temu debiutowało jedno z najbardziej niezwykłych miejskich aut w historii. Na dodatek odniosło ogromny sukces.
W 1960 r. gama Citroena miała gigantyczną lukę. Między miejskim 2 CV a należącym do klasy wyższej ID/DS nie było żadnego modelu. Sytuacja zmieniła się rok później.
W 1961 r. pojawił się Citroen Ami 6. Był wprawdzie miejskim modelem, jak 2 CV, ale plasował się nieco wyżej od niego. W chwili debiutu Ami 6 kosztowało 6550 franków francuskich, 2 CV było zaś aż o 1600 franków tańsze. Z kolei za ID 19, czyli tańszą wersję DS-a, trzeba było wówczas zapłacić 9970 franków.
Słowo Ami po francusku oznacza „przyjaciel”. Handlowa nazwa auta wywodzi się także z kryptonimu, jakim opatrzono projekt tego miejskiego samochodu, czyli AM.
Ami 6 szokowało designem. Uwagę przyciągał zwłaszcza kąt, pod jakim poprowadzono tylną szybę. Miało to też walory praktyczne: okno mniej się brudziło podczas opadów deszczu lub śniegu, a pasażerowie tylnych siedzeń mieli więcej miejsca na głowy.
Ami 6 było też pierwszym seryjnym samochodem Citroena z prostokątnymi reflektorami. Wszystkie poprzednie miały okrągłe przednie światła. Nic straconego: w 1963 r. zadebiutowała wersja Ami 6 na rynek Stanów Zjednoczonych, która miała cztery okrągłe lampy.
Wnętrze było nie mniej awangardowe, na czele z jednoramienną kierownicą. Pod koniec produkcji Ami 6 wyposażano w regulację natężenia podświetlenia zestawu wskaźników.
Design Ami 6 nadzorowała legenda, czyli Flaminio Bertoni (nie mylić z Nuccio Bertone), który wcześniej kierował pracami nad wzornictwem takich sław jak Citroeny Traction Avant, 2 CV oraz ID/DS.
Ami 6 mierzyło 387 cm długości i 152 cm szerokości, a wersja z dwucylindrowym silnikiem boxer o pojemności 602 cm3 i mocy 22 KM ważyła zaledwie 640 kg.
W 1964 r. do gamy dołączyło kombi z już klasycznie poprowadzoną tylną szybą. Nowa odmiana była dłuższa o 9 cm i cięższa o 50 kg.
Ami 6 to w historii motoryzacji jeden z niewielu ekstrawagancko wyglądających samochodów, które odniosły wielki rynkowy sukces. Do 1969 r. powstały aż 1 039 384 sztuki tego modelu: 483 986 sedanów, 551 880 kombi i 3518 sztuk wersji dostawczej. W 1966 r. Ami 6 było najlepiej sprzedającym się nowym autem we Francji.
Samochód produkowano m.in. w nowej fabryce Citroena we francuskim Rennes. Hasło reklamowe auta brzmiało: najtańszy na świecie sposób na wygodne pokonanie mili.
Ami 6 zostało zastąpione modelem Ami 8, a później kolejno Citroenami Visa, AX, Saxo oraz trzema generacjami C3, w tym oferowaną obecnie.