Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Skoda Enyaq iV w ruchu bokiem

Skoda Enyaq iV. Aktualizacja oprogramowania – niczym lifting

Skoda Enyaq iV. Aktualizacja oprogramowania – niczym lifting

Dzięki najnowszej aktualizacji Enyaq iV zaoferuje nowe funkcje oraz większy zasięg – i mogą skorzystać z niej także posiadacze używanych egzemplarzy.

Do niedawna aktualizacje kojarzyły się głównie z programami komputerowymi. Dziś, dzięki postępującej cyfryzacji, aktualizuje się także pokładową elektronikę w samochodach. Dotyczy to nie tylko mapy nawigacji – w ten sam sposób można dodawać nowe elementy wyposażenia, a nawet poprawiać parametry auta. Przykład: nowe oprogramowanie dla elektrycznej Skody Enyaq iV oraz Enyaq Coupe iV. 

Najnowszy pakiet obejmuje kompleksową aktualizację funkcji i wyglądu systemu operacyjnego, cyfrowych zegarów oraz wyświetlacza head-up. Z kolei zmiany w zarządzaniu akumulatorem mają zapewnić niższe zużycie energii oraz większy zasięg – a jednocześnie skrócić czas ładowania.

Nowy tryb jazdy i nie tylko

Jedną z nowości jest dodatkowy tryb jazdy dla Enyaqów iV z napędem na cztery koła (wersje z literą „x” w nazwie) – Traction, przeznaczony do poruszania się po nieutwardzonych drogach lub śliskich nawierzchniach.

W ramach nowego oprogramowania ułatwiono też kontrolę ładowania – do aktualnej trasy nawigacji można w prosty sposób dodać postój na stacji ładowania. System wyliczy czas potrzebny na uzupełnienie energii.

Udoskonalony widok cyfrowych zegarów oraz head-upa jeszcze precyzyjniej informuje o odległości od otaczających pojazd obiektów i wskazuje poziom naładowania akumulatora. 

Skoda Enyaq Coupe iV bok i tył

Enyaq Coupe iV – nowa, zjawiskowo stylizowana wersja elektrycznego SUV-a Skody – otrzymuje zaktualizowane oprogramowanie od początku produkcji (luty 2022 r.).

Lepsze zarządzanie ciepłem

Nowe oprogramowanie optymalizuje też zarządzania ciepłem. Dzięki aktualizacji akumulator trakcyjny szybciej osiągnie odpowiedni przedział temperatury i utrzyma ją przez dłuższy czas. Zapewni to lepszą żywotność, zoptymalizowaną wydajność i efektywniejszą rekuperację – a tym samym większy rzeczywisty zasięg.

Nowością jest także program „battery care”, który aktywuje ustawienia ładowania minimalizujące zużycie akumulatora, wydłużając jego żywotność. Jest on wówczas ładowany nieco wolniej i maksymalnie do 80%.

Krótsze ładowanie

Enyaq iV oferuje szeroką gamę opcji ładowania. Nowe oprogramowanie zwiększa moc ładowania prądem stałym (DC) nawet do 135 kW. Na odpowiedniej stacji pozwala to zakończyć „tankowanie” od 10 do 80% w ciągu 29-36 minut.

Skoda instaluje nową wersję oprogramowania we wszystkich nowych egzemplarzach Enyaqa iV (oraz wersji Coupe). W przypadku aut dostarczonych już do klientów oprogramowanie będzie bezpłatnie aktualizowane do nowej wersji podczas wizyty u dealera w drugiej połowie 2022 r.

SKODA ENYAQ iV: AKTUALIZACJA OPROGRAMOWANIA 2022

Szeroko zakrojona aktualizacja oprogramowania wprowadza szereg nowości i zmian istotnych w codziennej eksploatacji – od nowych grafik cyfrowych zegarów oraz wyświetlacza head-up przez lepsze zarządzanie energią i szybsze ładowanie aż po poprawę jasności i kontrastu widoku z kamer wspomagających parkowanie. Oprogramowanie trafia już do wszystkich nowych Enyaqów iV, a używane będzie można zaktualizować w II połowie 2022 r.

Skoda Enyaq iV deska rozdzielcza

Zoptymalizowany widok zegarów i head-upa 

Jeszcze bardziej przystępne wyświetlanie informacji, head-up z wizualizacją 3D odległości od celu.

Zmiany w systemie operacyjnym

Zaktualizowane menu „Ładowanie”, grafika informuje o celu oraz przystankach na uzupełnienie energii.

Większy komfort 

Kamera cofania oferuje lepsze jasność i kontrast, a przycisk Travel Assist na kierownicy pozwala przełączać zmieniać tryb pracy systemu.

Nowy tryb jazdy oraz funkcje

Wersje 4x4 (x) otrzymują tryb jazdy na śliskie nawierzchnie – Traction. Poszerzono też zakres usług Skoda Connect.

Lepsze zarządzanie ciepłem

Po aktualizacji akumulator trakcyjny szybciej osiąga temperaturę roboczą i dłużej utrzymuje ją w pożądanym przedziale. Efekt: większy realny zasięg.

Skoda Enyaq iV: oferta 

Enyaq iV to rodzinny SUV zbudowany na platformie przeznaczonej wyłącznie dla aut elektrycznych. Dzięki temu przy długości 465 cm ma aż 277-centymetrowy rozstaw osi – i zapewnia mnóstwo miejsca w kabinie oraz na bagaż.

Bazowe wersje mają efektywny napęd na tylne koła, a wariant „x” dysponuje układem 4x4 (z dwoma silnikami). Do wyboru są dwa rozmiary akumulatora: o użytecznej poj. 58 kWh (wersja 60) albo 77 kWh (wersja 80). Niebawem ofertę wzbogaci dynamicznie stylizowany wariant Coupe.

Enyaq iV jest oferowany w trzech wersjach napędowych:

  • 60: moc 179 KM, 0-100 km/h w 8,8 s, tylny napęd, zasięg WLTP 412 km, cena od 189 300 zł 
  • 80: moc 204 KM, 0-100 km/h w 8,7 s, tylny napęd, zasięg WLTP 534 km, cena od 218 700 zł 
  • 80x: moc 265 KM, 0-100 km/h w 6,9 s, napęd 4x4, zasięg WLTP 496 km, cena od 229 100 zł

Skoda Enyaq iV w programie „Mój elektryk”: do 27 000 zł mniej

Enyaq iV jest objęty państwowym dofinansowaniem w ramach programu „Mój elektryk”. Dofinansowanie przysługuje osobom prywatnym oraz firmom i standardowo wynosi 18 750 zł.

W przypadku prywatnych nabywców z Kartą Dużej Rodziny (dla rodzin wielodzietnych, z trójką dzieci lub więcej) kwota ta wzrasta do 27 000 zł, podobnie jak w przypadku przedsiębiorców, którzy zadeklarują roczny przebieg powyżej 15 tys. km.

W przypadku niższego limitu oraz firm samochód elektryczny objęty dofinansowaniem może kosztować 225 000 zł (dla VAT-owców: 225 000 zł netto). Posiadaczy Karty Dużej Rodziny ograniczenie ceny nie obowiązuje. 

Już limit 225 000 zł sprawia, że „w zasięgu” klientów korzystających z ulgi jest Enyaq iV zarówno w wersji 60 (od 189 300 zł), jak i 80 (od 218 700 zł) – i zostaje jeszcze margines na wyposażenie opcjonalne.

Posiadacze Karty Dużej Rodziny i przedsiębiorcy deklarujący wyższy przebieg mogą kupić Enyaqa w cenie spalinowego SUV-a – za niewiele ponad 160 tys. zł.

Ponadto Skoda oferuje dogodne formy finansowania: kredyt niskich rat oraz leasing niskich rat dla osób prywatnych i firm. Nabywca spłaca tu jedynie utratę wartości auta, dzięki czemu miesięczna rata jest wyjątkowo niska (w przypadku leasingu wynosi od 1972 zł netto/m-c).

Czytaj także