Dzięki najnowszej aktualizacji Enyaq iV zaoferuje nowe funkcje oraz większy zasięg – i mogą skorzystać z niej także posiadacze używanych egzemplarzy.
Do niedawna aktualizacje kojarzyły się głównie z programami komputerowymi. Dziś, dzięki postępującej cyfryzacji, aktualizuje się także pokładową elektronikę w samochodach. Dotyczy to nie tylko mapy nawigacji – w ten sam sposób można dodawać nowe elementy wyposażenia, a nawet poprawiać parametry auta. Przykład: nowe oprogramowanie dla elektrycznej Skody Enyaq iV oraz Enyaq Coupe iV.
Najnowszy pakiet obejmuje kompleksową aktualizację funkcji i wyglądu systemu operacyjnego, cyfrowych zegarów oraz wyświetlacza head-up. Z kolei zmiany w zarządzaniu akumulatorem mają zapewnić niższe zużycie energii oraz większy zasięg – a jednocześnie skrócić czas ładowania.
Jedną z nowości jest dodatkowy tryb jazdy dla Enyaqów iV z napędem na cztery koła (wersje z literą „x” w nazwie) – Traction, przeznaczony do poruszania się po nieutwardzonych drogach lub śliskich nawierzchniach.
W ramach nowego oprogramowania ułatwiono też kontrolę ładowania – do aktualnej trasy nawigacji można w prosty sposób dodać postój na stacji ładowania. System wyliczy czas potrzebny na uzupełnienie energii.
Udoskonalony widok cyfrowych zegarów oraz head-upa jeszcze precyzyjniej informuje o odległości od otaczających pojazd obiektów i wskazuje poziom naładowania akumulatora.
Nowe oprogramowanie optymalizuje też zarządzania ciepłem. Dzięki aktualizacji akumulator trakcyjny szybciej osiągnie odpowiedni przedział temperatury i utrzyma ją przez dłuższy czas. Zapewni to lepszą żywotność, zoptymalizowaną wydajność i efektywniejszą rekuperację – a tym samym większy rzeczywisty zasięg.
Nowością jest także program „battery care”, który aktywuje ustawienia ładowania minimalizujące zużycie akumulatora, wydłużając jego żywotność. Jest on wówczas ładowany nieco wolniej i maksymalnie do 80%.
Enyaq iV oferuje szeroką gamę opcji ładowania. Nowe oprogramowanie zwiększa moc ładowania prądem stałym (DC) nawet do 135 kW. Na odpowiedniej stacji pozwala to zakończyć „tankowanie” od 10 do 80% w ciągu 29-36 minut.
Skoda instaluje nową wersję oprogramowania we wszystkich nowych egzemplarzach Enyaqa iV (oraz wersji Coupe). W przypadku aut dostarczonych już do klientów oprogramowanie będzie bezpłatnie aktualizowane do nowej wersji podczas wizyty u dealera w drugiej połowie 2022 r.
Szeroko zakrojona aktualizacja oprogramowania wprowadza szereg nowości i zmian istotnych w codziennej eksploatacji – od nowych grafik cyfrowych zegarów oraz wyświetlacza head-up przez lepsze zarządzanie energią i szybsze ładowanie aż po poprawę jasności i kontrastu widoku z kamer wspomagających parkowanie. Oprogramowanie trafia już do wszystkich nowych Enyaqów iV, a używane będzie można zaktualizować w II połowie 2022 r.
Jeszcze bardziej przystępne wyświetlanie informacji, head-up z wizualizacją 3D odległości od celu.
Zaktualizowane menu „Ładowanie”, grafika informuje o celu oraz przystankach na uzupełnienie energii.
Kamera cofania oferuje lepsze jasność i kontrast, a przycisk Travel Assist na kierownicy pozwala przełączać zmieniać tryb pracy systemu.
Wersje 4x4 (x) otrzymują tryb jazdy na śliskie nawierzchnie – Traction. Poszerzono też zakres usług Skoda Connect.
Po aktualizacji akumulator trakcyjny szybciej osiąga temperaturę roboczą i dłużej utrzymuje ją w pożądanym przedziale. Efekt: większy realny zasięg.
Enyaq iV to rodzinny SUV zbudowany na platformie przeznaczonej wyłącznie dla aut elektrycznych. Dzięki temu przy długości 465 cm ma aż 277-centymetrowy rozstaw osi – i zapewnia mnóstwo miejsca w kabinie oraz na bagaż.
Bazowe wersje mają efektywny napęd na tylne koła, a wariant „x” dysponuje układem 4x4 (z dwoma silnikami). Do wyboru są dwa rozmiary akumulatora: o użytecznej poj. 58 kWh (wersja 60) albo 77 kWh (wersja 80). Niebawem ofertę wzbogaci dynamicznie stylizowany wariant Coupe.
Enyaq iV jest oferowany w trzech wersjach napędowych:
Enyaq iV jest objęty państwowym dofinansowaniem w ramach programu „Mój elektryk”. Dofinansowanie przysługuje osobom prywatnym oraz firmom i standardowo wynosi 18 750 zł.
W przypadku prywatnych nabywców z Kartą Dużej Rodziny (dla rodzin wielodzietnych, z trójką dzieci lub więcej) kwota ta wzrasta do 27 000 zł, podobnie jak w przypadku przedsiębiorców, którzy zadeklarują roczny przebieg powyżej 15 tys. km.
W przypadku niższego limitu oraz firm samochód elektryczny objęty dofinansowaniem może kosztować 225 000 zł (dla VAT-owców: 225 000 zł netto). Posiadaczy Karty Dużej Rodziny ograniczenie ceny nie obowiązuje.
Już limit 225 000 zł sprawia, że „w zasięgu” klientów korzystających z ulgi jest Enyaq iV zarówno w wersji 60 (od 189 300 zł), jak i 80 (od 218 700 zł) – i zostaje jeszcze margines na wyposażenie opcjonalne.
Posiadacze Karty Dużej Rodziny i przedsiębiorcy deklarujący wyższy przebieg mogą kupić Enyaqa w cenie spalinowego SUV-a – za niewiele ponad 160 tys. zł.
Ponadto Skoda oferuje dogodne formy finansowania: kredyt niskich rat oraz leasing niskich rat dla osób prywatnych i firm. Nabywca spłaca tu jedynie utratę wartości auta, dzięki czemu miesięczna rata jest wyjątkowo niska (w przypadku leasingu wynosi od 1972 zł netto/m-c).