Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Skoda Kamiq i Scala po liftingu (2024) – przody

Skody Kamiq i Scala po liftingu – cenione modele Skody jeszcze atrakcyjniejsze

Skody Kamiq i Scala po liftingu – cenione modele Skody jeszcze atrakcyjniejsze

W salonach Skody są już dostępne dwa popularne modele po liftingu: miejski SUV Kamiq i kompaktowa Scala. Sprawdzamy, co się zmieniło i którą wersję warto kupić.

Od dekad znakiem rozpoznawczym Skody są auta o wyjątkowo korzystnej relacji ceny do jakości i funkcjonalności. Z pewnością dotyczy to Kamiqa oraz Scali, które pojawiły się na rynku w 2019 r. i od tamtej pory znalazły już ponad 670 tys. nabywców. Teraz oba modele trafiają do salonów w zmodernizowanej odsłonie.

Od strony wizualnej w obu przypadkach lifting skoncentrował się na zaakcentowaniu dynamicznej, pewnej siebie stylizacji. Zarówno Kamiq, jak i Scala otrzymały odświeżony, ośmiokątny, bardziej pionowo ustawiony grill, a także wyraziste kontury wlotów powietrza oraz reflektorów.

Zmiany sięgają jednak znacznie głębiej – czego przykładem są właśnie reflektory, teraz dostępne w wersji LED Matrix. Oferują one inteligentne światła drogowe, które automatycznie „maskują” inne pojazdy, umożliwiając komfortową, bezpieczną jazdę po zmroku bez konieczności rezygnowania ze skutecznego oświetlenia drogi. 

Poziom bezpieczeństwa zwiększają też udoskonalone systemy wspomagające, znane głównie z aut wyższych klas, takie jak Travel Assist. To połączenie aktywnego asystenta pasa ruchu (utrzymuje auto pośrodku pasa), systemu rozpoznawania znaków oraz adaptacyjnego tempomatu, uwzględniającego dane nawigacji (pojazd zwalnia np. przed zakrętami), a także niespotykanej w tej klasie kierownicy z czujnikami dotyku. Efekt: mniejsze obciążenie kierowcy, zwłaszcza na dalekich trasach.

Wyposażenie może obejmować do 9 poduszek powietrznych czy system prewencyjnej ochrony przed kolizją Crew Protect Assist. W rezultacie oba modele zapewniają wzorowy poziom bezpieczeństwa – w niezależnych testach Euro NCAP otrzymały wynik 5 gwiazdek.

Na tym nie koniec zmian. W odświeżonych kabinach zagościły nowe, przytulne materiały, również o zrównoważonym pochodzeniu. Oferta obejmuje szereg wersji wykończenia i kolorystyki Design Selections. Szczególną uwagę zwraca odmiana Monte Carlo, która stawia na sportowy design. I tak jak przed liftingiem kokpity obu modeli łączą czytelne cyfrowe interfejsy z fizycznymi instrumentami, co ułatwia obsługę zasadniczych funkcji.

Gama silnikowa obejmuje trzy wydajne benzynowe jednostki turbo generacji evo2: 1.0 TSI (95 i 115 KM) oraz 1.5 TSI (150 KM). Pracują one w efektywnym cyklu Millera i korzystają ze zmiennego sterowania zaworami oraz turbo o zmiennej geometrii. Wszystkie silniki Kamiqa i Scali są teraz jeszcze bardziej wydajne.

Skoda Kamiq 2024

Za sprawą zmodernizowanego przedniego i tylnego pasa Kamiq po liftingu wygląda dynamiczniej – a jednocześnie mocniej akcentuje swoje cechy SUV-a. W kabinie, tak samo jak w Scali, standardem są teraz czytelne cyfrowe zegary, prezentowane na 8-calowym wyświetlaczu (na życzenie oferowany jest wariant o przekątnej 10"). Klienci mogą zamówić także dodatkowe porty USB-C do szybkiego ładowania urządzeń przenośnych (maks. 45 W) oraz chłodzony schowek na smartfon z bezprzewodowym ładowaniem. Lista opcji obejmuje także bezkontaktowe otwieranie tylnej pokrywy.

skoda kamiq 2024 kokpit
Uporządkowany kokpit wykończono zrównoważonymi materiałami. Czytelne wskaźniki i przyjazny system operacyjny, tradycyjne instrumenty obsługi.

Wyposażenie standardowe

Oba modele dostępne są w trzech wersjach wyposażenia: Essence, Selection i usportowionej Monte Carlo oraz w sześciu wariantach wykończenia wnętrza. Już bazowa specyfikacja Essence obejmuje m.in. asystenta pasa ruchu, kontrolę odstępu Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania czy system wspomagania ruszania pod wzniesienia, a także centralny ekran dotykowy 8,25".

skoda kamiq 2024 fotele
Obszerne, komfortowe fotele z powodzeniem nadają się na dalekie trasy.

Gama silnikowa

Gama silników obejmuje trzy nowoczesne jednostki TSI z wydajnej generacji evo2:

  • 1.0 TSI 95 KM, 5-biegowa skrzynia manualna (0-100 km/h w 11,0 s); cena od 87 700 zł
  • 1.0 TSI 115 KM, 6-biegowa skrzynia manualna lub 7-biegowa DSG (0-100 km/h 9,7/10,2 s); cena od 91 950 zł
  • 1.5 TSI 150 KM, 6-biegowa skrzynia manualna lub 7-biegowa DSG (0-100 km/h 8,3 s); cena od 112 700 zł
skoda kamiq 2024 tył
Lampy dzielone na 2 segmenty, w opcji – bezdotykowe otwieranie pokrywy.

Skoda Scala 2024

Scala, podobnie jak Kamiq, należy do najbardziej praktycznych modeli w swojej klasie: ponadprzeciętnie przestronną kabinę łączy z bardzo pojemnym bagażnikiem. Do tego zapewnia typową dla Skody ergonomię miejsca kierowcy, z dużym zakresem regulacji wygodnego fotela, podłokietnikiem oraz przyjaznym w obsłudze kokpitem. Nieprzeładowany system multimedialny oferuje interfejsy do bezprzewodowej integracji smartfonów, a także inteligentną obsługę głosową. Tak jak w Kamiqu standardem są teraz cyfrowe zegary, a lista opcji obejmuje np. efektowne animowane tylne kierunkowskazy.

Skoda-scala-2024-kokpit
Scala, tak jak i Kamiq, przekonuje świetnie zorganizowanym miejscem kierowcy: zarówno pod względem ergonomii oraz wygody, jak i łatwości obsługi.

Wyposażenie standardowe

Scala, podobnie jak Kamiq, występuje w trzech wersjach wyposażenia (Essence, Selection i Monte Carlo), a także w sześciu odmianach wykończenia. Wyposażenie odpowiada temu w Kamiqu; droższy poziom Selection oferuje m.in. tempomat, dwustrefową klimatyzację i skórzaną kierownicę wielofunkcyjną, a Monte Carlo – panoramiczny dach, reflektory Full LED Matrix, pakiet Sunset, specjalną tapicerkę i sportową kierownicę.

skoda scala 2024 reflektor
Nowość: reflektory LED Matrix z nieoślepiającymi światłami drogowymi.

Gama silnikowa

Gama jednostek napędowych dostępnych dla Scali odpowiada tej w Kamiqu: 

  • 1.0 TSI 95 KM, 5-biegowa skrzynia manualna (0-100 km/h w 10,8 s); cena od 87 200 zł
  • 1.0 TSI 115 KM, 6-biegowa skrzynia manualna lub 7-biegowa DSG (0-100 km/h 9,5/10,1 s); cena od 91 650 zł
  • 1.5 TSI 150 KM, 6-biegowa skrzynia manualna lub 7-biegowa DSG (0-100 km/h 8,2 s); cena od 107 000 zł
Skoda scala 2024 tył
Popularna wersja Monte Carlo zwraca uwagę dynamicznym designem.

Czytaj także