Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Także w wersji elektrycznej – nowe BMW X1

Także w wersji elektrycznej – nowe BMW X1

Także w wersji elektrycznej – nowe BMW X1

Oto pierwsze zdjęcia nowej generacji X1. Spodziewany za dwa lata samochód będzie dostępny z napędem spalinowym, hybrydowym i elektrycznym.

  • Trzecia generacja X1 bazuje na nowej platformie
  • Auto będzie większe wewnątrz i bardziej aerodynamiczne
  • Na bazie nowego X1 powstanie kolejne X2.

BMW już prowadzi testy przedprodukcyjne nowej generacji modelu X1. Specjalny kamuflaż skrywa detale designu, ale i tak widać, że ten kompaktowy SUV nie otrzyma wielkiego grilla, znanego np. z BMW M3 i M4.

Mimo wszystko osłona chłodnicy i tak będzie większa niż w obecnym X1. Zmniejszą się za to klosze reflektorów, niewykluczone, że topowe wersje otrzymają supernowoczesne laserowe światła. Samochód będzie mieć ponadto dłuższą linię maski i niższą karoserię, co razem da jeszcze bardziej dynamiczną sylwetkę.

Poprawi się też aerodynamika. Już obecne X1 ma, jak na SUV-a, doskonały współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,28. Następna generacja może poprawić ten wynik nawet o dwie setne.

Zwiększy się ponadto szerokość. Pod tym względem nowe X1 wyprzedzi aktualne o około 3-4 cm. Da to większe i wygodniejsze wnętrze. Poprawi się również pojemność bagażnika. W obecnym X1 ma on od 505 do 1550 l, w następcy bagażnik może urosnąć w obu przypadkach o 20 l.

X1 zachowa status bazowego SUV-a BMW. Trzecia generacja zostanie oparta na nowej wersji platformy FAAR, która umożliwia stosowanie trzech kluczowych rodzajów napędu: spalinowego, hybrydowego i elektrycznego. W sumie przyszłe X1 może być dostępne w wersjach o mocy od 140 do 306 KM. 

Większość spalinowych odmian zostanie wyposażona w system tzw. łagodnej hybrydy (mild hybrid). Wersję z napędem hybrydowym widać na zdjęciach. Kilka miesięcy po debiucie spalinowego X1 może się pojawić wariant zasilany wyłącznie prądem.

Samochód ma się nazywać iX1 i być kluczowym elementem ofensywy elektrycznych BMW. Wersje z takim napędem znajdą się także w gamach następnych generacji serii 7 i 5 (debiut: odpowiednio w 2022 i 2024 r.). Koncern BMW szacuje, że w 2021 r. co czwarte jego auto kupione w Europie będzie mieć napęd elektryczny lub hybrydowy, w 2025 r. co trzecie, a w 2030 r. już co drugie.

To będzie już trzecia generacja X1. Pierwsza pojawiła się w 2009 r., obecna zadebiutowała w 2015 r. W 2019 r. X1 było najlepiej sprzedającym się SUV-em BMW w Europie i drugim najchętniej kupowanym autem tej firmy na naszym kontynencie (za serią 1; dane: JATO Dynamics).

Nowość ma się pojawić wiosną 2022 r. i trafić na polski rynek wczesną jesienią. Na bazie X1 powstanie też wersja coupe, czyli druga generacja X2. Auto ma zostać przedstawione w 2023 r. i bardzo możliwe, że również będzie dostępne m.in. w wersji z napędem elektrycznym.

bmwX1
Grill nowego X1 będzie większy niż w obecnym modelu, ale nie tak duży jak w M3 i M4.
Carpix
bmwX1a
Do gamy nowego X1 mogą trafić wersje o mocy od 140 do 306 KM.
Carpix
bmwX1d
Nowe X1 będzie mieć dłuższą maskę niż obecnie.
Carpix
bmwX1e
Zdjęcia przedstawiają wersję z napędem hybrydowym.
carpix
bmwX1f
Tylne światła, podobnie jak reflektory, będą mniejsze niż obecnie.
carpix

Czytaj także