Rynek samochodów elektrycznych w pierwszej połowie 2021 roku wzrósł o 168% względem tego samego okresu roku 2020. Tesla wyprodukowała milionowy egzemplarz Modelu 3.
Jak donosi firma EV Volumes, zajmująca się badaniem rynku samochodów elektrycznych, liczba nowo zarejestrowanych elektryków na świecie rośnie w imponującym tempie. W końcu nie sposób nazwać inaczej zwiększenia sprzedaży rok do roku aż o 168%!
Tyle tylko że jest w tym jeden haczyk – dane obejmują zarówno samochody zasilane wyłącznie prądem (BEV), jak i hybrydy plug-in (PHEV), które cieszą się ogromną popularnością przede wszystkim w Europie i w Stanach Zjednoczonych.
Udział modeli typu PHEV zwiększył się nieznacznie, bo tylko o 1% względem porównywalnego okresu roku ubiegłego. Mimo że ogromny ogólny wzrost w ujęciu procentowym można przypisać załamaniu się rynku w pierwszej połowie 2020 roku, spowodowanemu pandemią COVID-19, według przedstawicieli EV Volumes w całym bieżącym roku należy się spodziewać wyjątkowo dużego zwiększenia sprzedaży.
W pierwszej połowie 2021roku na całym świecie nabywców znalazło łącznie 2,65 mln nowych pojazdów elektrycznych i hybryd plug-in, a ich udział w całkowitej sprzedaży wszystkich modeli osobowych wzrósł z 3 do 6,3%. W Europie wyniósł z kolei aż 14%!
W globalnym ujęciu prowadzi Tesla, która w pierwszej połowie 2021 roku dostarczyła klientom aż 386 000 sztuk swoich samochodów. Drugie miejsce zajmuje Grupa Volkswagen ze sprzedażą 332 000 sztuk, z czego 172 700 to modele na prąd, a reszta – hybrydy plug-in.
Trzeci stopień podium (227 000 sztuk, z czego 221 000 to pojazdy typu BEV) przypada kolejnej amerykańskiej marce – tym razem General Motors – która swoją wysoką pozycję zawdzięcza głównie powodzeniu malutkiego Wulinga Hong Guanga Mini EV, wytwarzanego przez spółkę joint venture SAIC GM Wuling. To mierzące zaledwie 292 cm długości i kosztujące około 16 000 zł autko stanowi ogromny hit sprzedażowy w Chinach.
Chiny to również wielki rynek dla Tesli, produkującej tam dwa swoje modele – Y i 3. Lwia część sprzedaży przypada właśnie na ten drugi, który na całym świecie od początku do połowy roku znalazł niemal 250 000 nabywców. To zresztą absolutny bestseller Tesli i najpopularniejszy elektryk świata – od momentu swojego rynkowego debiutu w połowie 2017 roku do końca drugiego kwartału 2021 roku dostarczony w liczbie 1 032 588 sztuk (jak donosi portal CleanTechnica).
Co ciekawe, Model 3 pod względem sprzedaży już dawno wyprzedził Nissana Leafa, będącego do niedawna najpopularniejszym autem elektrycznym na świecie. W 10. urodziny tego samochodu, czyli pod koniec grudnia 2020 roku, Japończycy pochwalili się wynikiem 500 000 egzemplarzy.
Największym rynkiem dla modeli typu BEV i PHEV są obecnie Chiny, które w tym roku wyprzedziły wszystkie rynku europejskie razem wzięte. W poprzednim dominował Stary Kontynent, co było spowodowane m.in. silnymi zachętami dla klientów (np. w postaci ogromnych premii na zakup nowych samochodów, szczególnie w Niemczech) wynikającymi z nowego rozporządzenia Unii Europejskiej, dotyczącego ograniczenia emisji dwutlenku węgla na dany koncern do poziomu 95 gramów na 1 km.