Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Ponad 1100 KM w Tesli – ulepszone modele S oraz X

Tesla zmodyfikowała liftbacka klasy wyższej Model S oraz crossovera Model X. Najbardziej zmieniły się ich wnętrza.

Tesla Model S to prawdziwy fenomen – mimo że jest na rynku od 2012 r., nadal znakomicie się sprzedaje i na razie nie zanosi się, by wkrótce pojawiła się całkiem nowa generacja. Amerykanie przeprowadzili za to kolejny face lifting (pierwsze większe zmiany auto przeszło w 2016 r, kiedy straciło charakterystyczny pseudo grill). Tym razem zmiany zewnętrzne są niewielkie. Model po modernizacji można w rozpoznać w zasadzie po delikatnie zmienionych zderzakach i inaczej ukształtowanych przednich dolnych światłach.

Rewolucyjne zmiany zaszły natomiast we wnętrzu. Deska rozdzielcza poprzedniego wcielenia "eski" przypominała z grubsza te stosowane w konkurencyjnych modelach. Teraz stała się ona bardzo minimalistyczna. Siedemnastocalowy ekran o rozdzielczości 2200 na 1300 pikseli jest wolnostojący i ma poziomą orientację (poprzednio był pionowy i zabudowany w desce). Kompletnie przebudowano także konsolę między siedzeniami. W sumie chyba najbardziej niezwykłą modyfikacją jest zastąpienie tradycyjnej kierownicy przypominającą samolotowy wolant. Znajdują się na niej przyciski m.in. do sterowania kierunkowskazami, bo przy okazji pozbyto się także dźwigienek na kolumnie.

Nie obyło się bez zmian technicznych. Model S korzysta teraz z baterii o innej architekturze, która ma zapewnić lepsze parametry, umożliwiając wielokrotne dynamiczne straty z miejsca i rozpędzanie auta na 1/4 mili. Obecnie do wyboru są trzy warianty modelu S:

  • Long Range: napęd 4x4, dwa silniki, moc 670 KM, 0-100 km/h w 3,4 s, prędkość maksymalna 250 km/h, zasięg 663 km, cena od: 395 990 zł
  • Plaid: napęd 4x4, trzy silniki, moc 1020 KM, 0-100 km/h w ok. 2,1 s, prędkość maksymalna 320 km/h, zasięg 628 km, cena od: 529 990 zł
  • Plaid+: napęd 4x4, trzy silniki, moc ok. 1100 KM, 0-100 km/h w mniej niż 2,1 s, prędkość maksymalna 320 km/h, zasięg powyżej 840 km, cena od: 614 490 zł

Crossover Model X przeszedł niemal takie same zmiany (z zewnątrz oraz w środku) jak model S. Można go kupić w dwóch odmianach:

  • Long Range: napęd 4x4, dwa silniki, moc 670 KM, 0-100 km/h w 3,9 s, prędkość maksymalna 250 km/h, zasięg 580 km, cena od: 434 990 zł
  • Plaid: napęd 4x4, trzy silniki, moc 1020 KM, 0-100 km/h w 2,6 s, prędkość maksymalna 262 km/h, zasięg 547 km, cena od: 529 990 zł
compositor
Delikatnie zmieniono wygląd przedniego zderzaka.
compositosdfgr
Tesla Model S mierzy 498 cm długości.
compositasdfor
Model S jest liftbackiem, a bagażnik znajdują się zarówno z tyłu, jak i z przodu.
compositsfgergergergor
Wnętrze jest całkiem nowe. Mimo radykalnych zmian pozostawiono wskaźniki przed kierowcą. Model S ma komputer o tak dużej mocy obliczeniowej (10 teraflopów), że umożliwia granie w najnowsze gry, jak Wiedźmin czy Cyberpunk. 
MS-Interior-Grid-A-Desktop
System jest kompatybilny z bezprzewodowymi padami więc można wygodnie grać z każdego miejsca w aucie.
MS-Interior-Grid-B-Desktop
W nowej konsoli znalazło się miejsce na ładowarkę dla dwóch smartfonów.
Zrzut ekranu (82)
Dziwaczna kierownica. Gdy już będzie można stosować w pełni autonomiczne tryby jazdy, przestanie zapewne drażnić.
Zrzut ekranu (83)
Ekran ma przekątną 17 cali i steruje się poprzez niego większością funkcji auta.
S_Glass_Roof
Model S ma seryjnie szklany dach.
Zrzut ekranu (81)
Zmodernizowano kanapę. Oparcie środkowego miejsca można złożyć i korzystać z niego jak z podłokietnika (jest w nim ładowarka do telefonu).
S_AWD
Model S ma napęd na cztery koła i dwa lub trzy silniki elektryczne.
composWRYERitor
Crossover Model X też otrzymał przeprojektowane zderzaki. 
composiqwefgwgwrgtor
Tylne drzwi Modelu X są unoszone.
compSArgWRHGositor
Deska rozdzielcza jest taka jak w Modelu S.

Zdjęcia pochodzą ze strony: www.tesla.com

Czytaj także