Jaecoo 5 trafiło już na pierwszy europejski rynek. Obok wariantu spalinowego w ofercie jest również elektryk, wyróżniający się bardziej opływowym przodem. Jakie są ceny tego samochodu i ile może kosztować w Polsce? Czas na odpowiedź.
Jaecoo 7, czyli jedyny na razie oferowany model tej chińskiej marki, został bardzo dobrze przyjęty przez polski rynek. Od początku roku do końca lipca na to auto skusiło się 3044 klientów. W efekcie pod względem sprzedaży Jaecoo zajmuje 3. pozycję wśród marek chińskich i 24. ze wszystkich, oferowanych w Polsce. Tuż przed nią plasuje się Mazda (3364 szt.), a za nią – Honda (2847 szt.).
Polski oddział Jaecoo (Omoda & Jaecoo Polska) na jesień zapowiedział premierę kolejnego modelu. Czyli mniejszej, bardziej kompaktowej, choć wcale niemałej „piątki”. Ten SUV w stylu Range Rovera Evoque'a już jednak trafił na inny europejski rynek.
Zadebiutował bowiem w Wielkiej Brytanii, gdzie dostępny jest również w odmianie elektrycznej, określanej jako E5. Podobny zabieg z nazwami zastosowano już m.in. w przypadku Omody 5. Także tutaj elektryk w swojej nazwie otrzymał literę „E”.
Cena Jaecoo 5 na Wyspach startuje z pułapu 24 505 funtów, co w przeliczeniu na naszą walutę daje kwotę około 120 800 zł. W przypadku wariantu elektrycznego to 27 505 funtów, czyli około 135 500 zł.
Dla porównania podstawowe, spalinowego Jaecoo 7 w Wielkiej Brytanii stanowi wydatek 30 115 funtów, a więc około 148 400 zł. U nas ten sam model kosztuje 139 900 zł. Różnica wynosi 8500 zł.
Można spodziewać się więc, że i w przypadku Jaecoo 5 będzie podobna, a jego cena w momencie debiutu nad Wisłą, co ma nastąpić jesienią, wyniesie około 112 000 zł w przypadku wersji benzynowej.
Trochę trudniej oszacować w identyczny sposób cenę elektryka, czyli E5. Wstępnie można jednak założyć, że będzie wynosić ok. 127 00 zł. Wprawdzie Wielka Brytania, w odróżnieniu od Unii Europejskiej, nie nałożyła na chińskie auta elektryczne dodatkowych karnych ceł, ale ogólnie ceny elektryków w GB i UE są mimo to zbliżone, a różnice są najwyżej kilkuprocentowe – w obie strony. Należy też pamiętać, że Jaecoo E5 będzie w Polsce objęte bonusem z programu NaszEauto, wynoszącym od 18 750 do 40 000 zł.
Jaecoo 5 pod względem technicznym bazuje na platformie T1X koncernu Chery. Korzystają z niej nie tylko Omoda 5, ale i Jaecoo 7 czy Chery Tiggo 7. Architektura ta jest znana m.in. z priorytetowego traktowania komfortu oraz ze sporej elastyczności. Można budować na niej samochody o rozstawie osi, wynoszącym od 256 do 280 cm.
W przypadku Jaecoo 5 ten wymiar to 262 cm. Z kolei od zderzak do zderzaka mierzy ono 439 cm, na szerokość ma 186 cm, a na wysokość – 165 cm. Są to więc gabaryty typowe dla mniejszych kompaktowych SUV-ów. Przykładowo Toyota C-HR na długość ma 436 cm.
Stylistycznie nadwozie „piątki” stanowi mniejszą kopię „siódemki”. W tym aucie, podobnie jak w większym modelu, bez dwóch zdań można zauważyć nawiązania do modeli Land Rovera. Co ciekawe, wariant elektryczny od spalinowego odróżnia brak dużej osłony chłodnicy.
Rysunek kokpitu również mocno czerpie wzorce z Jaecoo 7, choć wygląda nieco nowocześniej. Uwagę zwracają tutaj rozbudowane oświetlenie nastrojowe oraz duży ekrany centralny (13,2”) o pionowej orientacji. Uzupełniają go 8,9-calowe cyfrowe zegary.
W wersji spalinowej Jaecoo 5 pracuje znany silnik 1.6 T-GDI, współpracujący z 7-stopniową przekładnią dwusprzęgłową. Wytwarza on 147 KM i 275 Nm, które trafiają do kół przedniej osi. W Wielkiej Brytanii na razie nie występuje odmiana czteronapędowa.
Elektryczne Jaecoo 5 dysponuje 204-konnym silnikiem na prąd (340 Nm) i akumulatorem trakcyjnym o pojemności 61,1 kWh. Zapewnia on zasięg 400 km według cyklu WLTP i przyjmuje prąd z maksymalną, mało imponującą mocą 80 kW (30-80% w 27 minut).
Standardowa ładowarka pokładowa oferuje z kolei solidną moc 11 kW i obsługuje technologię V2L. Może więc „pożyczać” prąd zewnętrznym urządzeniom elektrycznym.
Jaecoo 5 w Wielkiej Brytanii występuje w dwóch wersjach. To Pure i Luxury. W przypadku elektryka droższa wymaga 3000 funtów dopłaty (ok. 14 800 zł), natomiast modelu spalinowego – 3498 funtów (ok. 17 200 zł).
Podstawowy wariant Jaecoo 5 obejmuje m.in.: 18-calowe obręcze aluminiowe, szyby akustyczne, zestaw kamer 540 stopni, 6-głośnikowy zestaw audio, bezprzewodowe funkcje Android Auto/Apple CarPlay i 13,2-calowy ekran centralny.
W przypadku Luxury dochodzą do tego jeszcze: LED-owe światła główne, elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika, elektrycznie sterowane, wentylowane i ogrzewane fotele, zestaw audio Sony (8 głośników), oświetlenie nastrojowe oraz dach panoramiczny.
Podobnie jak Jaecoo 7, również Jaecoo 5 w Wielkiej Brytanii objęte jest 7-letnią gwarancją mechaniczną z limitem przebiegu 100 000 mil. Na akumulator trakcyjny ochrona wynosi 8 lat i taki również 100 000 mil.