Najnowszy raport porównywarki ubezpieczeniowej rankomat.pl wskazuje na spadek cen OC w III kwartale o niemal 18 procent.
Na tle powszechnej obecnie drożyzny, dotykającej w ogromnym stopniu również kierowców (za sprawą coraz wyższych cen samych aut, ich obsługi serwisowej czy wreszcie paliw), stawki obowiązkowego ubezpieczenia OC są miłym zaskoczeniem – i cały czas ich ceny spadają. Jak wynika z najnowszego wydania raportu RanKing firmy rankomat.pl w trzecim kwartale bieżącego roku w Polsce za polisę OC trzeba było zapłacić średnio 497 zł (w I kw. było to 542, a w II kw. 511 zł). Jest to cena niższa od ubiegłorocznej (z tego samego okresu) o 17,7%. Ostatni raz w III kw. ubezpieczenie OC było tańsze w... 2015 roku.
A jak kształtują się ceny w poszczególnych regionach kraju? Najmniej płacą mieszkańcy województwa podkarpackiego – 416 zł. Najwięcej na OC muszą zaś wydać kierowcy w woj. pomorskiego – 588 zł, czyli aż o ponad 40% więcej. Jeśli chodzi zaś o stolice województw to najtaniej jest w Opolu (445 zł), a najdrożej – w Gdańsku (681 zł).
Okazuje się jednak, że gdy spojrzy się na ceny w szerszym kontekście, trudno uznać takie obniżki za specjalnie pozytywny objaw. Jak wskazuje Tomasz Masajło, prezes zarządu rankomat.pl „Od dłuższego czasu eksperci rynku ubezpieczeń wyrażają niepokój o poziom składek OC ppm, zauważając jednoczesny wzrost wartości średniej szkody likwidowanej z OC oraz wysoką inflację wpływającą na koszty działalności ubezpieczeniowej. W takich warunkach zachowanie wysokiego poziomu usług świadczonych osobom poszkodowanym w wypadkach oraz zapewnienie stabilności sektora ubezpieczeń staje się coraz większym wyzwaniem”. Z kolei Krystian Wiercioch, wiceprzewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego odpowiadający za sektor ubezpieczeniowy, zauważył w wywiadzie dla Business Insider Polska: „ubezpieczyciele nie powinni obniżać cen ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów, lecz raczej je podnieść”. Jako powody wskazał m.in. tak ogólną sytuację makroekonomiczną, jak i rosnące skomplikowanie samochodów, wpływające na wzrost cen likwidacji szkód.
Różne parametry samochodu mają wpływ na to, jaka będzie cena ubezpieczenia. Warto zauważyć, że nadal jednym z wyznaczników jest pojemność skokowa, a ta już od dość dawna niewiele mówi o potencjale auta. Jeśli chodzi o marki, to w zestawieniu rankomat.pl uwzględnił jedenaście tych, których samochody są ubezpieczane najczęściej.
| Marka auta | cena OC (zł) |
|---|---|
| Skoda | 465 |
| Toyota | 466 |
| Fiat | 468 |
| Renault | 471 |
| Citroen | 482 |
| Opel | 485 |
| Volkswagen | 489 |
| Ford | 492 |
| Peugeot | 495 |
| Audi | 542 |
| BMW | 599 |
| Pojemność silnika | cena OC (zł) |
|---|---|
| Do 1,0 l | 400 |
| 1,0-2,0 l | 488 |
| 2,0-3,0 l | 577 |
| 3,0-4,0 l | 608 |
| 4,0-5,0 l | 622 |
| Pow. 5,0 l | 619 |
| Rodzaj zasilania | cena OC (zł) |
|---|---|
| elektryczny | 436 |
| benzyna | 483 |
| benzyna+gaz | 493 |
| hybryda | 506 |
| diesel | 508 |
Doświadczony kierowca, w średnim wieku, żonaty, mający dwoje lub więcej dzieci zapłaci zdecydowanie mniej za OC niż np. studentka będąca bezdzietną singielką. Poniżej podajemy najniższe i najwyższe ceny OC w poszczególnych kategoriach, które uwzględniono w raporcie rankomat.pl (dane za okres styczeń-wrzesień 2022 r.).