Analizujemy statystyki serwisu Rankomat.pl dotyczące ubezpieczeń. Wiedza o tym, jak rocznik oraz przebieg samochodu wpływają na cenę polisy OC, może m.in. pomóc w ocenie wydatków, które będą się wiązać z zakupem auta używanego. Eksperci z porównywarki przyjrzeli się także wiekowi samochodów jeżdżących po polskich drogach na tle innych krajów Europy. Nie jest dobrze...
Eksperci porównywarki ubezpieczeń Rankomat.pl przeanalizowali, czy przebieg i rocznik pojazdu wpływają na cenę ubezpieczenia OC. Przy okazji zweryfikowali także, jak wiek naszego parku maszyn wypada na tle innych krajów UE.
Statystycznie rzecz ujmując, najkorzystniej można ubezpieczyć samochód mający od 2 do 5 lat. Średnia cena polisy OC wynosi 483 zł. Niewiele więcej płaci się za ubezpieczenie aut, które przekroczyły 20 lat (485 zł) oraz mających do 2 lat (489 zł).
Aż 41% samochodów w Polsce ma ponad 20 lat. Pod tym względem niestety jesteśmy w Unii Europejskiej rekordzistami.
Znacznie wyraźniejszy okazał się wpływ przebiegu na średni koszt obowiązkowego ubezpieczenia. W przypadku pojazdów mających do 50 tys. km na liczniku wynosi on 454 zł i niemal liniowo rośnie dla kolejnych grup, osiągając 537 zł dla samochodów, które pokonały ponad 350 tys. km.
Z raportu Rankomat.pl wynika, że mamy jedne z najstarszych pojazdów w UE. Natomiast „bezkonkurencyjna” Polska okazała się w kategorii udziału aut mających ponad 20 lat. To aż 41% samochodów w naszym kraju.
Statystycznie najwięcej kosztuje ubezpieczenie aut mających 10-20 lat, co może mieć związek z wiekiem ich kierowców i pojemnością silników. Wśród najstarszych pojazdów nie brakuje klasyków, których tanie polisy obniżają średnią.
Auta, które są intensywnie użytkowane, nierzadko mają silniki o większych pojemnościach – podnoszą one komfort jazdy w trasie. Zużyte pojazdy są też tanie, a więc chętnie wybierane przez młodych kierowców.
Struktura przebiegu ubezpieczanych samochodów w pewnym stopniu odzwierciedla sytuację na rynku wtórnym (w pewnym, bo nie każdy kupuje polisę przez Rankomat.pl). Większość aut ma do 250 tys. km lub... do takiego poziomu przekręcony licznik.
Średni wiek aut w Europie | |
---|---|
Państwo | Średni wiek samochodów |
Grecja | 17 lat |
Estonia | 16,8 roku |
Czechy | 15,6 roku |
Rumunia | 15,1 roku |
Łotwa | 15 lat |
Litwa | 14,6 roku |
Węgry | 14,5 roku |
Polska | 14,5 roku |
Słowacja | 14,3 roku |
Portugalia | 13,5 roku |
Hiszpania | 13,5 roku |
Chorwacja | 13 lat |
Finlandia | 12,6 roku |
Włochy | 12,2 roku |
Średnia UE | 12 lat |
Holandia | 11,4 roku |
Słowenia | 11 lat |
Francja | 10,5 roku |
Szwecja | 10,4 roku |
Niemcy | 10,1 roku |
Belgia | 9,5 roku |
Irlandia | 8,8 roku |
Austria | 8,7 roku |
Dania | 8,5 roku |
źródło: ACEA, dane za 2021 r. |