Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
BMW serii 5

Z trzema rodzajami napędu – BMW serii 5

Mamy pierwsze nieoficjalne zdjęcia najnowszej generacji BMW serii 5, jeszcze w specjalnym kamuflażu.

  • Ósma generacja serii 5
  • W gamie napęd spalinowy, hybrydowy i elektryczny
  • V8 może pozostać w ofercie

Na dwa i pół roku przed debiutem mamy już nieoficjalne zdjęcia kolejnej generacji BMW serii 5. Karoserię ukryto pod kamuflażem, który ma utrzymać w tajemnicy design nowego samochodu klasy wyższej.

Elektryczne BMW serii 5

BMW mocno stawia na samochody elektryczne, a jednym z filarów tej strategii zostanie właśnie ósma generacja „piątki”. Auto będzie bowiem oferowane nie tylko z napędem spalinowym i hybrydowym, ale także pierwszy raz w swojej historii z elektrycznym.

Mimo wszystko w gamie może pozostać V8, choć wydaje się, że będzie to już ostatnie BMW serii 5 w historii dostępne z takim silnikiem.

W 2023 r., czyli w roku debiutu „piątki”, cały koncern BMW chce oferować co najmniej jedno auto elektryczne w około 90% segmentów, w których jest obecny. W 2025 r. sprzedaż samochodów z takim napędem ma być ponad 10 razy większa niż w 2020 r., a w 2030 r. co drugie kupione na świecie auto koncernu BMW może być zasilane wyłącznie prądem. Jednocześnie do 2025 r. gama obecnych układów napędowych koncernu BMW zostanie zmniejszona w około połowę.

Nową serię 5 oparto na platformie kolejnej generacji BMW serii 7. Ten luksusowy samochód pojawi się w 2022 r., a w jego gamie także znajdą się wersje spalinowe, hybrydowe i elektryczne.

Design serii 5

Nowe BMW serii 5 otrzyma klasyczne proporcje, bardziej awangardowe będą detale, jak np. przednie i tylne światła. W obu przypadkach staną się one cieńsze, a skrajne elementy reflektorów kształtem nawiążą do piątej generacji „piątki”, czyli modelu E60/61 z 2003 r. Ich klosze będą nachylone pod ujemnym kątem, odwołując się tym samym do „rekinich” przodów dwóch pierwszych wcieleń serii 5, czyli E12 i E28.

W gamie karoserii bez zmian. Nowa seria 5, tak jak obecna, będzie dostępna jako sedan i kombi. Wymiary też mają być zbliżone, co najwyżej ósma generacja stanie się nieco szersza i minimalnie niższa.

Samochód otrzyma najnowszą wersję systemu BMW iDrive, która zadebiutowała w 2021 r. Jest ona kompatybilna z 5G i ma funkcję zdalnej aktualizacji. Pod wspólną zakrzywioną taflą znajdą się dwa ekrany. Wyświetlacz zestawu wskaźników może mieć przekątną 12,3 cala, a ekran w środkowej konsoli 14,9 cala. Dzięki nowemu iDrive'owi liczba klasycznych przycisków i pokręteł zmniejszy się aż o połowę.

Historia BMW serii 5

Jak wspominaliśmy, to będzie już ósma generacja „piątki”. Kiedy debiutowały i czym zasłynęły wcześniejsze?

  1. E12 (1972-1981): pierwsza seria 5 odniosła ogromny rynkowy sukces. Produkcja sięgnęła aż 350,7 tys. samochodów. Podczas procesu projektowania samochodu BMW pierwszy raz w tak szerokim zakresie użyło komputerów.
  2. E28 (1981-1988): pierwszy raz „piątka” była dostępna z ABS-em i komputerem pokładowym, do gamy też po raz pierwszy trafiła odmiana M5 (286 KM; 0-100 km/h: 7,0 s).
  3. E34 (1987-1996): pierwsza generacja tego auta, której produkcja przekroczyła próg miliona sztuk. To też pierwsza seria 5 dostępna w wersji kombi, z silnikiem V8 oraz z napędem 4x4.
  4. E39 (1995-2004): pierwsza seria 5 dostępna z nawigacją satelitarną. Tym razem produkcja sięgnęła prawie półtora miliona sztuk.
  5. E60/61 (2003-2010): pierwszy raz wersja kombi otrzymała osobny kod fabryczny, czyli E61. To także jedyna seria 5 dostępna z V10 i pierwsza oferowana z wyświetlaczem przeziernym.
  6. F10/11/18 (2010-2017): w opcji znalazł się dostęp do internetu dla pasażerów tylnych siedzeń. To także pierwsza seria 5 oferowana m.in. z napędem hybrydowym. Kod F18 nosiła przedłużona odmiana przeznaczona na rynek chiński.
  7. G30/31/38 (od 2017 r.): najbardziej aerodynamiczna „piątka” w historii, współczynnik Cx wynosi zaledwie 0,23.
BMW serii 5 - przód
Nowa seria 5 raczej nie pójdzie w ślady BMW serii 4 i jej grill nie sięgnie podstawy zderzaka.
Carpix
BMW serii 5 - przód, reflektory
Boczne sekcje reflektorów będą się kończyć równie ostro co w serii 5 E60/61 z lat 2003-2010.
Carpix
BMW serii 5 - bok, profil
Współczynnik oporu powietrza Cx nowej serii 5 może wynieść zaledwie 0,21.
Carpix
BMW serii 5 - tył
Nowa seria 5 będzie dzielić platformę z następną generacją BMW serii 7, spodziewaną w 2022 r.
Carpix
BMW serii 5 - tył
Tylne światła będą cieńsze i bardziej awangardowe niż obecnie.
Carpix

Czytaj także