Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
mężczyzna w aucie ze zdemontowaną poduszka powietrzną w ręku

Jak sprawdzić, czy poduszki powietrzne w naszym aucie zapewniają poprawną pracę?

Czy airbag zadziała?

Jak sprawdzić, czy poduszki powietrzne w naszym aucie zapewniają poprawną pracę?

Czy airbag zadziała?

Wiek poduszki powietrznej nie jest dużym problemem – w przeciwieństwie do napraw powypadkowych wykonywanych „po kosztach”. Odkrywamy sztuczki nieuczciwych handlarzy i podpowiadamy, jak sprawdzić obecność i działanie poduszek powietrznych w samochodzie. 

Możemy zacząć od dobrej wiadomości: jeśli jeździmy nawet mocno leciwym autem, ale jego historia jest nam znana i nie budzi wątpliwości – problemy z poduszkami powietrznymi zdarzają się niezwykle rzadko. Jeśli nic nie było przy airbagach „majstrowane”, nie powinniśmy się martwić o ich poprawne działanie w razie wypadku, nie ma też potrzeby ich specjalnej diagnostyki czy przeglądów podczas użytkowania auta. Oczywiście pod warunkiem, że samochód był narażony na ekstremalne sytuacje – np. zalanie w trakcie powodzi. Kluczem jest także brak komunikatów i świecących się kontrolek z systemów autodiagostyki.

Niestety, większość aut jeżdżących po naszych drogach miała za sobą pewne „przygody”, często wymagała napraw powypadkowych – w tym także wymiany wystrzelonego airbagu. Fachowo przeprowadzona procedura jest jednak niezwykle kosztowna, więc – jak to często u nas bywa – szuka się tańszych rozwiązań.

Każde auto z airbagami ma specjalny moduł sterujący ich odpalaniem. Po zarejestrowaniu granicznych opóźnień (z uwzględnieniem ich kierunku) decyduje on o odpaleniu konkretnych poduszek powietrznych. Po tym w pamięci sterownika systemu zapisywana jest tzw. crash data, czyli fakt uczestnictwa auta w poważnym zderzeniu. Objawem tego jest ciągłe świecenie się kontrolki poduszki powietrznej. Nawet gdyby wstawić do samochodu nowe poduszki – błąd pozostałby zapisany w pamięci. Jednak na wszystko znajdzie się jakiś sposób.

wystrzelona poduszka powietrzna
Na rynku nie brakuje aut powypadkowych. 

Mechanicy stosują różne rozwiązania, jeżeli chodzi o poduszki powietrzne. W najtańszej opcji są one wymontowywane, a np. na kierownicy montowana jest nieoryginalna zaślepka. Gorzej z airbagiem pasażera, gdyż jego wybuch powoduje z reguły całkowite rozerwanie poszycia deski rozdzielczej, więc mechanicy muszą zwykle zamontować nową deskę.

Bardziej „profesjonalne" rozwiązanie to montaż niewystrzelonych, teoretycznie sprawnych poduszek z innego egzemplarza. Choć handel takimi poduszkami, jak również ich montaż są zabronione, to proceder kwitnie. Wspólnym mianownikiem wszystkich tych sytuacji jest świecenie się kontrolki ostrzegawczej awarii airbagów oraz brak szansy na ich zadziałanie.

Nawet po włożeniu sprawnych poduszek powietrznych z innego auta nie można na nie liczyć, gdyż do pełni sprawności konieczna byłyby wymiana sterownika poduszek i wprowadzenie nowych do systemu diagnostycznego samochodu. Trzecim, fachowym, ale bardzo drogim wyjściem jest montaż oryginalnych, nowych poduszek. Ale to może przekroczyć wartość auta.

Pozostaje jeszcze wyłączenie kontrolki airbagu. Tu też stosowane są różne nielegalne sztuczki – od fizycznego odłączenia lampki na desce po montaż rezystorów i emulatorów sprawiających, że systemy diagnostyczne odczytują sygnały jak od sprawnego elementu.

Co jeszcze warto wiedzieć?

Czy airbagi po pewnym czasie trzeba wymieniać?

Kiedyś trwałość poduszek powietrznych szacowało się na 10 do 15 lat – po tym czasie producenci zalecali ich wymianę na nowe, a w najlepszym razie przeprowadzenie inspekcji układu.

poduszka powietrzna - wnętrze

Obecnie przyjmuje się, że trwałość poduszki powietrznej odpowiada trwałości auta.

  • Obecnie przyjmuje się, że trwałość poduszek nie jest ograniczona czasowo, pod warunkiem że pojazd nie był narażony na nietypowe warunki, w szczególności działanie wilgoci (np. nie był zalany).
  • Potwierdzeniem mogą być sygnały płynące z firm zajmujących się demontażem pojazdów. Procedura złomowania obejmuje kontrolowaną eksplozję poduszki – właściwie nie zdarza się, żeby system nie zadziałał nawet w leciwych autach.
  • Problemem są auta, w których do odpalenia poduszki doszło na skutek wypadku. Nowa część kosztuje od kilku do nawet 30 tys. zł, co sprawia, że naprawa jest nieopłacalna.

Na rynku dostępne są używane poduszki wymontowane ze złomowanych aut. Ceny zaczynają się od kilkudziesięciu złotych. Ich ponowny montaż jest jednak nie tylko nielegalny, ale też niebezpieczny. Nie wiemy, czy zadziałają.

komputer ze stroną z allegro z ofertą poduszki powietrznej

Montaż używanej poduszki w miejsce wystrzelonej w wypadku nie daje gwarancji odpowiedniego działania.

  • Nieuczciwi handlarze montują czasami tzw. emulatory airbagów, które oszukują systemy diagnostyczne pojazdu. To już naraża podróżnych na poważne zagrożenie zdrowia i życia. Można to jednak wykryć.
poduszka powietrzna - emulator

Taki emulator za 40 zł oszukuje sterownik airbagu – sprawia, że nie świeci się kontrolka poduszek. Niekiedy handlarze w ten sposób „radzą sobie” w naprawach powypadkowych.

Tak oszukują handlarze w przypadku problemów z airbagiem

Fizyczną oznaką braku lub awarii poduszek powietrznych jest ciągłe świecenie się kontrolki na desce rozdzielczej. Jeden z częściej stosowanych sposobów na obejście tego problemu to zastosowanie w obwodzie poduszki opornika imitującego obecność poduszki, ewentualnie emulatora symulującego jej poprawne działanie.

poduszka powietrzna - kokpit
Przy taniej naprawie powypadkowej mechanicy skupiają się głównie na wymianie deski rozdzielczej. „Naprawa” airbagów odbywa się... rezystorem.

Tak oszukują:

  1. Po wymontowaniu, ewentualnie schowaniu wystrzelonej poduszki naprawiana lub wymieniana jest deska rozdzielcza, aby nie było śladów.
  2. Do kostki przewodów zasilania danej poduszki montowany jest rezystor/emulator imitujący obecność, a nawet poprawne funkcjonowanie airbagu.
  3. Z pamięci sterownika airbagów usuwane są dane o wystrzeleniu poduszki, tzw. crash data.

Jak sprawdzić obecność i działanie poduszek powietrznych?

 

Wykrycie oszustw związanych z montażem zaślepek zamiast airbagów oraz emulatorów modyfikujących działanie systemów diagnostycznych nie jest proste. Warto zlecić takie badanie przy zakupie używanego auta.

Sprawdź, czy kontrolka poduszek powietrznych zapala się po włączeniu stacyjki i gaśnie po kilku sekundach (w tym czasie system dokonuje samosprawdzenia).

poduszki powietrzne - kontrolka
Kontrolka musi się zapalić na kilka sekund przy włączaniu silnika.
  1. Upewnij się, że kontrolka nie wyłącza się dokładnie z inną (np. kontrolką ładowania), bo to mogłoby oznaczać, że jest „na krótko” podpięta, ale odłączona od systemu airbagów. Takie oszustwo jest możliwe szczególnie w starszych autach, z analogowymi zegarami.
  2. Sprawdź diagnoskopem, czy system poduszek nie wykazuje błędów i czy nie ma w nim zapisu o wypadku, czyli tzw. crash data.
    poduszka powietrzna - diagnoskop

    Wyższej klasy diagnoskopy pozwalają sprawdzić airbagi.



  3. Odłącz wtyczkę sprawdzanej poduszki (kolor żółty) i sprawdź, czy po tej operacji zaświeci się kontrolka awarii poduszek. Jeżeli nie, to oznacza, że gdzieś w obwód wpięty jest opornik oszukujący system. Jeżeli kontrolka się zaświeci, to po ponownym podłączeniu poduszki wykasujesz błąd diagnoskopem.
    poduszki powietrzne - wtyczka

    Wtyczki airbagów zawsze są żółte. To tam szukaj opornika.



  4. Jeżeli to możliwe, obejrzyj samą poduszkę powietrzną (tę z kierownicy zwykle wymontowuje się dość szybko). Wypadkową przeszłość zdradzić mogą nadpalone kable zasilające moduły poduszki – profesjonalista nie powinien mieć żadnego problemu z oceną. W skrajnych przypadkach może się okazać, że pod osłoną w ogóle nie ma poduszki.
    poduszka powietrzna
    Poduszkę po wystrzale zdradzą m.in. nadpalone przewody.

Czytaj także