Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
preparat wd40 w użyciu

Chcesz coś przesmarować? Zobacz, jakiego środka użyć

Czym smarować różne podzespoły auta: 14 przydatnych preparatów

Chcesz coś przesmarować? Zobacz, jakiego środka użyć

Czym smarować różne podzespoły auta: 14 przydatnych preparatów

Z dziesiątków smarów dostępnych na rynku niektóre się zastępują, a inne wykluczają. Sprawdź, co i czym należy smarować, co można, a czego absolutnie nie.

Wielu użytkowników aut, zwłaszcza tych starej daty, do konserwacji mechanizmów samochodów stosuje uniwersalny smar – tak zwany Towot. W rzeczywistości jest to preparat przeznaczony do stosowania w łożyskach typu otwartego, które we współczesnych autach praktycznie nie występują. ŁT 43 – bo o nim mowa – w praktyce jest już bezużyteczny.

Smar na każdą potrzebę

Postęp i ciągły rozwój w dziedzinie chemii samochodowej zapewnia obecnie możliwość dobrania odpowiedniego smaru do wszystkich podzespołów auta wymagających tego sposobu konserwacji. Specjalistyczne smary są powszechnie dostępne i niedrogie. Zapewniają właściwą konserwację podzespołów, ale i późniejszy komfort użytkowników pojazdu.

Preparaty przeznaczone do elementów wnętrza są np. bezwonne i odtłuszczone, by nie brudziły. Inne smary, z którymi pasażerowie mogą mieć kontakt, są bezbarwne lub białe. Środki są też pakowane tak, by ich aplikacja była jak najłatwiejsza (mogą mieć formę pasty lub spreju).

Co ciekawe, nawet mechanicy nadużywają środków smarnych, nanosząc je na powierzchnie, których smarowania w ogóle się nie zaleca (np. śruby do kół). Inni używają niewłaściwych preparatów (np. pasta miedziowa na alufelgach).

Preparat wielozadaniowy (typu WD40)

Preparat wielozadaniowy (typu WD40)

Dostępny w postaci cieczy o właściwościach penetrujących, przydaje się podczas odkręcania zapieczonych śrub. Preparat posiada też właściwości wypierające wodę. Dodatkowo poprawia kontakt i zabezpiecza połączenia elektryczne.

Stosowany do:

  • zardzewiałych śrub
  • połączeń elektrycznych
  • zawiasów
  • zamków

UWAGA
Ma właściwości myjące. Po zastosowaniu preparatu czyszczony mechanizm trzeba nasmarować.

  • Cena: ok. 25 zł

Smar silikonowy

Smar silikonowy

Bezbarwny preparat przeznaczony do smarowania elementów plastikowych i gumowych. Dodatkowo zabezpiecza gumę przed parceniem i przywraca jej elastyczność.

Stosowany do:

  • uszczelek
  • zatrzasków plastikowych
  • spinek tapicerki

UWAGA
Można stosować zamiennie ze smarem teflonowym.

  • Cena: ok. 10 zł

Smar biały

Smar biały

Preparat ma konsystencję gęstej cieczy. Charakteryzuje się bardzo dobrym przyleganiem do podłoża oraz długotrwałym działaniem. Jest też wodoodporny i antykorozyjny.

Stosowany do:

  • zawiasów drzwi
  • mechanizmów zamykania
  • linek

UWAGA
Nie smarować zawiasów i zamków smarem brudzącym.

  • Cena: ok. 27 zł

Smar grafitowy

Smar grafitowy

Silnie przylegający smar przeznaczony do konserwacji elementów narażonych na warunki atmosferyczne. Zapewnia odporną powłokę o doskonałych właściwościach antykorozyjnych. Stosowany do zabezpieczania odsłoniętych gwintów narażonych na działanie wody i soli.

Stosowany do:

  • piór resorów
  • gwintów narażonych na działanie wody i soli (śrub tylnej belki)

UWAGA
Nie stosować na śruby do kół.

  • Cena: ok. 10 zł

Smar teflonowy

Smar teflonowy

Preparat tworzy bezbarwną warstwę smarującą odporną na działanie wody. Jest odtłuszczony i bezbarwny.

Stosowany do:

  • plastikowych zawiasów
  • plastikowych prowadnic
  • pracujących elementów gumowych
  • prowadnic szyb

UWAGA
Nie stosować we wnętrzu auta smarów tłustych.

  • Cena: ok. 20 zł

Preparat ceramiczny

Preparat ceramiczny

Najczęściej dostępna w spreju substancja do zabezpieczania połączeń narażonych na wysokie temperatury. Może być stosowana także na aluminium.

Stosowany do:

  • świec żarowych
  • piast pod felgi aluminiowe

UWAGA
Nie zastępować pastą miedziową.

  • Cena: ok. 20 zł

Smar aluminiowy

Smar aluminiowy

Dostępny zarówno w spreju, jak i w postaci gęstej pasty preparat zapobiegający zapiekaniu. Nie powoduje korozji elektrolitycznej i może być stosowany na powierzchnie aluminiowe.

Stosowany do:

  • piast pod felgi aluminiowe
  • śrub wahaczy aluminiowych

UWAGA
Może być stosowany zamiennie z pastą ceramiczną.

  • Cena: ok. 40 zł

Pasta do montażu wtryskiwaczy

Pasta do montażu wtryskiwaczy

Preparat bazuje na paście ceramicznej i ma postać gęstego smaru. Naniesiony na wtryskiwacze common rail przed montażem zapobiega zapiekaniu się ich korpusów w głowicy silnika.

Stosowany do:

  • wtryskiwaczy
  • świec żarowych

UWAGA
Nie należy montować wtryskiwaczy na pastę miedziową.

  • Cena: ok. 50 zł

Smar typu ŁT 43 (Towot)

Smar typu ŁT 43 (Towot)

Coraz rzadziej stosowany we współczesnych samochodach smar litowy.

Stosowany do:

  • łożysk typu otwartego
  • prowadnic foteli przesuwnych

UWAGA
Smar silnie brudzący, w wyższych temperaturach staje się płynny.

  • Cena: ok. 5 zł

Smar do połączeń elektrycznych

Smar do połączeń elektrycznych

Preparat bazujący na wazelinie technicznej, przeznaczony do smarowania połączeń elektrycznych narażonych na trudne warunki. Zapewnia poprawę kontaktu i zabezpiecza styki.

Stosowany do:

  • biegunów akumulatora
  • styków gniazda haka holowniczego
  • wtyczek instalacji elektrycznej

UWAGA
Preparat tłusty. Nie stosować we wnętrzu auta.

  • Cena: ok. 30 zł

Smar miedziowy

Smar miedziowy

Odporny na wysoką temperaturę, zabezpiecza przed zapiekaniem połączeń o małej ruchowości. Przewodzi prąd elektryczny.

Stosowany do:

  • śrub stalowych wahaczy
  • połączeń układu wydechowego
  • połączeń elektrycznych

UWAGA
Powoduje korozję aluminium. Nie stosować na piasty pod alufelgi.

  • Cena: ok. 8 zł

Pasta do montażu klocków hamulcowych

Pasta do montażu klocków hamulcowych

Preparat nanoszony na zewnętrzną ścianę klocków hamulcowych. Tworzy przyczepną warstwę między klockiem a tłoczkiem czy zaciskiem. Dzięki temu eliminuje piski i stuki w układzie hamulcowym. Preparat jest odporny na wodę, sól oraz wysoką temperaturę.

Stosowany do:

  • klocków hamulcowych

UWAGA
Nie stosować na wewnętrzną część klocka.

  • Cena: ok. 5 zł

Smar do prowadnic

Smar do prowadnic

  • Silnie przylegający smar przeznaczony do nanoszenia na ruchome elementy narażone na wibracje i wstrząsy. Odporny na wodę i sól, zapewnia długotrwałe przyleganie.

Stosowany do:

  • prowadnic szyberdachu
  • zawiasów drzwi

UWAGA
Może być stosowany zamiennie z białym smarem.

  • Cena: ok. 50 zł

Pasta do tłoczków hamulcowych

Pasta do tłoczków hamulcowych

Specjalistyczny smar przeznaczony do aplikacji na powierzchnię wewnętrznych elementów zacisków i cylinderków hamulcowych. Rozpuszczalny w płynie hamulcowym i odporny na wysokie temperatury.

Stosowany do:

  • tłoczków hamulcowych

UWAGA
Na tłoczki nie wolno stosować innych smarów.

  • Cena: ok. 30 zł

Najczęściej popełniany błąd

Nawet mechanicy nagminnie mają problem z odpowiednim doborem środków smarujących. Najczęstszym, a zarazem najpoważniejszym błędem jest nanoszenie preparatu miedziowego na powierzchnię piast, do których przykręcane są aluminiowe felgi. Na powierzchni styku powstaje korozja, która utrudnia, a czasami wręcz uniemożliwia demontaż koła. Często też zamiast specjalistycznych smarów (np. beztłuszczowego teflonowego) we wnętrzu auta używane są smary tłuste. Spełniają swoje zadanie, jednak są brudzące.

Pasta miedziowa: źle

zrywanie pasty miedzianej z piasty

Stosowanie smaru miedziowego pod aluminiowe felgi jest niedopuszczalne. Powierzchnia koroduje, a koło zapieka się na piaście.

Pasta ceramiczna: dobrze

smarowanie piasty pastą ceramiczną

Prawidłowe zabezpieczenie powierzchni styku felgi aluminiowej i piasty przed zapieczeniem zapewnia pasta ceramiczna lub zamiennie aluminiowa.

Czytaj także