Z dziesiątków smarów dostępnych na rynku niektóre się zastępują, a inne wykluczają. Sprawdź, co i czym należy smarować, co można, a czego absolutnie nie.
Wielu użytkowników aut, zwłaszcza tych starej daty, do konserwacji mechanizmów samochodów stosuje uniwersalny smar – tak zwany Towot. W rzeczywistości jest to preparat przeznaczony do stosowania w łożyskach typu otwartego, które we współczesnych autach praktycznie nie występują. ŁT 43 – bo o nim mowa – w praktyce jest już bezużyteczny.
Postęp i ciągły rozwój w dziedzinie chemii samochodowej zapewnia obecnie możliwość dobrania odpowiedniego smaru do wszystkich podzespołów auta wymagających tego sposobu konserwacji. Specjalistyczne smary są powszechnie dostępne i niedrogie. Zapewniają właściwą konserwację podzespołów, ale i późniejszy komfort użytkowników pojazdu.
Preparaty przeznaczone do elementów wnętrza są np. bezwonne i odtłuszczone, by nie brudziły. Inne smary, z którymi pasażerowie mogą mieć kontakt, są bezbarwne lub białe. Środki są też pakowane tak, by ich aplikacja była jak najłatwiejsza (mogą mieć formę pasty lub spreju).
Co ciekawe, nawet mechanicy nadużywają środków smarnych, nanosząc je na powierzchnie, których smarowania w ogóle się nie zaleca (np. śruby do kół). Inni używają niewłaściwych preparatów (np. pasta miedziowa na alufelgach).
Dostępny w postaci cieczy o właściwościach penetrujących, przydaje się podczas odkręcania zapieczonych śrub. Preparat posiada też właściwości wypierające wodę. Dodatkowo poprawia kontakt i zabezpiecza połączenia elektryczne.
UWAGA
Ma właściwości myjące. Po zastosowaniu preparatu czyszczony mechanizm trzeba nasmarować.
Bezbarwny preparat przeznaczony do smarowania elementów plastikowych i gumowych. Dodatkowo zabezpiecza gumę przed parceniem i przywraca jej elastyczność.
UWAGA
Można stosować zamiennie ze smarem teflonowym.
Preparat ma konsystencję gęstej cieczy. Charakteryzuje się bardzo dobrym przyleganiem do podłoża oraz długotrwałym działaniem. Jest też wodoodporny i antykorozyjny.
UWAGA
Nie smarować zawiasów i zamków smarem brudzącym.
Silnie przylegający smar przeznaczony do konserwacji elementów narażonych na warunki atmosferyczne. Zapewnia odporną powłokę o doskonałych właściwościach antykorozyjnych. Stosowany do zabezpieczania odsłoniętych gwintów narażonych na działanie wody i soli.
UWAGA
Nie stosować na śruby do kół.
Preparat tworzy bezbarwną warstwę smarującą odporną na działanie wody. Jest odtłuszczony i bezbarwny.
UWAGA
Nie stosować we wnętrzu auta smarów tłustych.
Najczęściej dostępna w spreju substancja do zabezpieczania połączeń narażonych na wysokie temperatury. Może być stosowana także na aluminium.
UWAGA
Nie zastępować pastą miedziową.
Dostępny zarówno w spreju, jak i w postaci gęstej pasty preparat zapobiegający zapiekaniu. Nie powoduje korozji elektrolitycznej i może być stosowany na powierzchnie aluminiowe.
UWAGA
Może być stosowany zamiennie z pastą ceramiczną.
Preparat bazuje na paście ceramicznej i ma postać gęstego smaru. Naniesiony na wtryskiwacze common rail przed montażem zapobiega zapiekaniu się ich korpusów w głowicy silnika.
UWAGA
Nie należy montować wtryskiwaczy na pastę miedziową.
Coraz rzadziej stosowany we współczesnych samochodach smar litowy.
UWAGA
Smar silnie brudzący, w wyższych temperaturach staje się płynny.
Preparat bazujący na wazelinie technicznej, przeznaczony do smarowania połączeń elektrycznych narażonych na trudne warunki. Zapewnia poprawę kontaktu i zabezpiecza styki.
UWAGA
Preparat tłusty. Nie stosować we wnętrzu auta.
Odporny na wysoką temperaturę, zabezpiecza przed zapiekaniem połączeń o małej ruchowości. Przewodzi prąd elektryczny.
UWAGA
Powoduje korozję aluminium. Nie stosować na piasty pod alufelgi.
Preparat nanoszony na zewnętrzną ścianę klocków hamulcowych. Tworzy przyczepną warstwę między klockiem a tłoczkiem czy zaciskiem. Dzięki temu eliminuje piski i stuki w układzie hamulcowym. Preparat jest odporny na wodę, sól oraz wysoką temperaturę.
UWAGA
Nie stosować na wewnętrzną część klocka.
UWAGA
Może być stosowany zamiennie z białym smarem.
Specjalistyczny smar przeznaczony do aplikacji na powierzchnię wewnętrznych elementów zacisków i cylinderków hamulcowych. Rozpuszczalny w płynie hamulcowym i odporny na wysokie temperatury.
UWAGA
Na tłoczki nie wolno stosować innych smarów.
Nawet mechanicy nagminnie mają problem z odpowiednim doborem środków smarujących. Najczęstszym, a zarazem najpoważniejszym błędem jest nanoszenie preparatu miedziowego na powierzchnię piast, do których przykręcane są aluminiowe felgi. Na powierzchni styku powstaje korozja, która utrudnia, a czasami wręcz uniemożliwia demontaż koła. Często też zamiast specjalistycznych smarów (np. beztłuszczowego teflonowego) we wnętrzu auta używane są smary tłuste. Spełniają swoje zadanie, jednak są brudzące.
Stosowanie smaru miedziowego pod aluminiowe felgi jest niedopuszczalne. Powierzchnia koroduje, a koło zapieka się na piaście.
Prawidłowe zabezpieczenie powierzchni styku felgi aluminiowej i piasty przed zapieczeniem zapewnia pasta ceramiczna lub zamiennie aluminiowa.