Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Pielęgnacja i konserwacja elementów gumowych

Od uszczelek po opony

Pielęgnacja i konserwacja elementów gumowych

Od uszczelek po opony

Pielęgnacja i konserwacja elementów gumowych

Współczesna chemia pozwala zregenerować niektóre części auta wykonane z gumy. Daje też możliwość spowolnienia procesu starzenia tego materiału.

Jak każdy materiał, guma z czasem ulega starzeniu. Traci pierwotną elastyczność, rozciąga się, a na jej powierzchni powstają niewielkie, postępujące pęknięcia. Na dodatek jest wiele czynników, które ten proces przyspieszają. Należą do nich m.in. wpływ promieniowania UV, wysoka temperatura czy rozpuszczające działanie oleju.

Zastosowanie elementów gumowych

Jednak bez części wykonanych z gumy nie dałoby się zbudować samochodu. Elementy z tego materiału znajdują się praktycznie we wszystkich układach pojazdu. Co więcej, często pracują w bardzo niekorzystnych warunkach. Na przykład wieszaki wydechu narażone są na wysoką temperaturę, paski silnika przenoszą duże obciążenia, a opony są wystawione na działanie promieni słonecznych. Równie trudne warunki mają uszczelniacze znajdujące się w silniku, przekładni kierowniczej czy automatycznej skrzyni biegów.

Kiedy konieczna jest wymiana części

Gdy dochodzi do uszkodzenia elementów gumowych, trzeba je wymienić. W wielu przypadkach, takich jak np. pękniecie osłony przegubu czy wyciągnięcie paska pompy wody, nie powinno się zwlekać z naprawą. Bagatelizowanie defektu prowadzi do kosztownych w naprawie awarii, np. zerwania przegubu czy przegrzania jednostki napędowej.

Ale wiele części wykonanych z gumy można konserwować przy użyciu specjalnych preparatów chemicznych. To pozwala spowolnić procesy starzenia, a nawet zregenerować zużyte elementy.

W trakcie codziennej eksploatacji samochodu warto też pamiętać, że w większości przypadków guma nie jest odporna na działanie oleju silnikowego oraz napędowego. Zaniedbanie cieknącego uszczelniacza wału często prowadzi do uszkodzenia i zerwania paska rozrządu. Z kolei kapiący z układu wtryskowego olej napędowy może roztopić węże układu chłodzenia i doprowadzić do przegrzania i zatarcia silnika.

Preparaty do ochrony gumy

PIANKA DO OPON

pielegnacja gumy-OPF-20210330-47

Piankę konserwującą nanosi się bezpośrednio na boczną część opony. Preparat powinno się wetrzeć w gumę za pomocą gąbki lub szmatki i poczekać do wyschnięcia. Uwaga! Nie stosować na bieżnik.

Działanie

  • Czyści powierzchnię opon i przywraca czarny kolor
  • Chroni gumę przed blaknięciem
  • Zabezpiecza opony przed działaniem słońca
  • Spowalnia proces starzenia i pękania

Cena: ok. 20 zł

SILIKON W SPREJU

pielegnacja gumy-OPF-20210330-19

Preparat zabezpiecza gumę przed działaniem czynników atmosferycznych i pomaga zachować jej elastyczność. Tworzy warstwę odporną na temperatury od -40°C do 250°C. Ma właściwości antystatyczne, izolujące i impregnujące.

Działanie

  • Konserwuje i zabezpiecza elementy gumowe
  • Zapobiega przymarzaniu uszczelek
  • Ułatwia montaż węży, uszczelniaczy itp.
  • Nadaje połysk gumie i tworzywom sztucznym

Cena: ok. 20 zł

GLICERYNA

pielegnacja gumy-OPF-20210330-10

Przetarcie uszczelek gliceryną to sprawdzony sposób na ich regenerację i zabezpieczenie przed przymarzaniem. Dostępna w aptekach czysta gliceryna (bez dodatków) wnika w strukturę gumy, zmiękczając stare, stwardniałe elementy. Jest przy tym tania. Substancję nanosimy na szmatkę lub gąbkę i wcieramy w konserwowany element.

Działanie

  • Zmiękcza stwardniałą gumę
  • Zapobiega przymarzaniu uszczelek
  • Przywraca kolor elementom z gumy

Cena: ok. 5 zł

PREPARAT DO LISTEW

pielegnacja gumy-OPF-20210330-7

Dostępny w formie spreju środek przyda się właścicielom samochodów wyposażonych w gumowe listwy ochronne drzwi i zderzaków. Preparat wyposażono w aplikator w formie gąbki. Po spryskaniu znajdującej się w korku gąbki substancję należy wetrzeć w konserwowany element.

Działanie

  • Przywraca kolor
  • Chroni przed płowieniem
  • Zabezpiecza przed działaniem niskiej i wysokiej temperatury

Cena: ok. 15 zł

DODATEK DO „AUTOMATU”

sposob na automat-OPF-20200925-17

Problem szarpania podczas zmiany biegów dotyka wielu aut z automatyczną przekładnią. Za niewłaściwe ciśnienie wewnątrz skrzyni często odpowiadają stwardniałe uszczelniacze. Ich wymiana oznacza wydatek kilku tysięcy złotych. Preparat dolewany do oleju regeneruje uszczelnienia, poprawiając pracę skrzyni. Opakowanie wystarcza na 8 litrów oleju.

Działanie

  • Przywraca elastyczność gumowym uszczelniaczom wewnątrz skrzyni
  • Spulchnia uszczelnienia, przywracając szczelność
  • Ułatwia zmianę przełożeń
  • Eliminuje wycieki ze skrzyni

Cena: ok. 70 zł

USZCZELNIACZ SILNIKA

uszczelnianie silnika-OPF-20201208-14

Stwardniałe gumowe uszczelnienia mogą być przyczyną wycieków oleju lub spalania go przez silnik. Dolewany do oleju silnikowego preparat zmiękcza uszczelniacze, przywracając ich elastyczność. To pomaga odzyskać szczelność połączeń i wyeliminować wycieki. Opakowanie dodatku wystarcza na 4 litry oleju.

Działanie

  • Przywraca elastyczność gumowym uszczelnieniom wewnątrz silnika
  • Likwiduje wycieki oleju
  • Regeneruje uszczelniacze zaworowe

Cena: ok. 65 zł

USZCZELNIACZ PRZEKŁADNI KIEROWNICZEJ

_MG_7209

Remont przekładni kierowniczej w najlepszym wypadku oznacza wydatek rzędu 1500 zł. Tymczasem jeżeli jedynym problemem są wycieki (przekładnia nie ma luzów), można je usunąć chemicznie. Dodatek do oleju wspomagania zmiękcza gumę uszczelniaczy przekładni, usuwając nieszczelności.

Działanie

  • Przywraca elastyczność gumowym uszczelnieniom
  • Likwiduje wycieki z przekładni kierowniczej

Cena: ok. 40 zł

Tego nie naprawisz

Przy pomocy środków chemicznych da się przywrócić elastyczność czy kolor gumie, jednak w przypadku zużycia lub uszkodzenia tego rodzaju elementów nie da się naprawić. Zwłaszcza gdy w grę wchodzą pęknięcia węży czy osłon lub rozciągnięcie pasków silnika. Powodem problemów z funkcjonowaniem jednostki napędowej mogą też być sparciałe przewody podciśnieniowe. Na pierwszy rzut oka wyglądają na nieuszkodzone, jednak przez pęknięcia w ścianach tracą szczelność.

Czytaj także