Współczesna chemia pozwala zregenerować niektóre części auta wykonane z gumy. Daje też możliwość spowolnienia procesu starzenia tego materiału.
Jak każdy materiał, guma z czasem ulega starzeniu. Traci pierwotną elastyczność, rozciąga się, a na jej powierzchni powstają niewielkie, postępujące pęknięcia. Na dodatek jest wiele czynników, które ten proces przyspieszają. Należą do nich m.in. wpływ promieniowania UV, wysoka temperatura czy rozpuszczające działanie oleju.
Jednak bez części wykonanych z gumy nie dałoby się zbudować samochodu. Elementy z tego materiału znajdują się praktycznie we wszystkich układach pojazdu. Co więcej, często pracują w bardzo niekorzystnych warunkach. Na przykład wieszaki wydechu narażone są na wysoką temperaturę, paski silnika przenoszą duże obciążenia, a opony są wystawione na działanie promieni słonecznych. Równie trudne warunki mają uszczelniacze znajdujące się w silniku, przekładni kierowniczej czy automatycznej skrzyni biegów.
Gdy dochodzi do uszkodzenia elementów gumowych, trzeba je wymienić. W wielu przypadkach, takich jak np. pękniecie osłony przegubu czy wyciągnięcie paska pompy wody, nie powinno się zwlekać z naprawą. Bagatelizowanie defektu prowadzi do kosztownych w naprawie awarii, np. zerwania przegubu czy przegrzania jednostki napędowej.
Ale wiele części wykonanych z gumy można konserwować przy użyciu specjalnych preparatów chemicznych. To pozwala spowolnić procesy starzenia, a nawet zregenerować zużyte elementy.
W trakcie codziennej eksploatacji samochodu warto też pamiętać, że w większości przypadków guma nie jest odporna na działanie oleju silnikowego oraz napędowego. Zaniedbanie cieknącego uszczelniacza wału często prowadzi do uszkodzenia i zerwania paska rozrządu. Z kolei kapiący z układu wtryskowego olej napędowy może roztopić węże układu chłodzenia i doprowadzić do przegrzania i zatarcia silnika.
PIANKA DO OPON
Piankę konserwującą nanosi się bezpośrednio na boczną część opony. Preparat powinno się wetrzeć w gumę za pomocą gąbki lub szmatki i poczekać do wyschnięcia. Uwaga! Nie stosować na bieżnik.
Działanie
Cena: ok. 20 zł
SILIKON W SPREJU
Preparat zabezpiecza gumę przed działaniem czynników atmosferycznych i pomaga zachować jej elastyczność. Tworzy warstwę odporną na temperatury od -40°C do 250°C. Ma właściwości antystatyczne, izolujące i impregnujące.
Działanie
Cena: ok. 20 zł
GLICERYNA
Przetarcie uszczelek gliceryną to sprawdzony sposób na ich regenerację i zabezpieczenie przed przymarzaniem. Dostępna w aptekach czysta gliceryna (bez dodatków) wnika w strukturę gumy, zmiękczając stare, stwardniałe elementy. Jest przy tym tania. Substancję nanosimy na szmatkę lub gąbkę i wcieramy w konserwowany element.
Działanie
Cena: ok. 5 zł
PREPARAT DO LISTEW
Dostępny w formie spreju środek przyda się właścicielom samochodów wyposażonych w gumowe listwy ochronne drzwi i zderzaków. Preparat wyposażono w aplikator w formie gąbki. Po spryskaniu znajdującej się w korku gąbki substancję należy wetrzeć w konserwowany element.
Działanie
Cena: ok. 15 zł
DODATEK DO „AUTOMATU”
Problem szarpania podczas zmiany biegów dotyka wielu aut z automatyczną przekładnią. Za niewłaściwe ciśnienie wewnątrz skrzyni często odpowiadają stwardniałe uszczelniacze. Ich wymiana oznacza wydatek kilku tysięcy złotych. Preparat dolewany do oleju regeneruje uszczelnienia, poprawiając pracę skrzyni. Opakowanie wystarcza na 8 litrów oleju.
Działanie
Cena: ok. 70 zł
USZCZELNIACZ SILNIKA
Stwardniałe gumowe uszczelnienia mogą być przyczyną wycieków oleju lub spalania go przez silnik. Dolewany do oleju silnikowego preparat zmiękcza uszczelniacze, przywracając ich elastyczność. To pomaga odzyskać szczelność połączeń i wyeliminować wycieki. Opakowanie dodatku wystarcza na 4 litry oleju.
Działanie
Cena: ok. 65 zł
USZCZELNIACZ PRZEKŁADNI KIEROWNICZEJ
Remont przekładni kierowniczej w najlepszym wypadku oznacza wydatek rzędu 1500 zł. Tymczasem jeżeli jedynym problemem są wycieki (przekładnia nie ma luzów), można je usunąć chemicznie. Dodatek do oleju wspomagania zmiękcza gumę uszczelniaczy przekładni, usuwając nieszczelności.
Działanie
Cena: ok. 40 zł
Przy pomocy środków chemicznych da się przywrócić elastyczność czy kolor gumie, jednak w przypadku zużycia lub uszkodzenia tego rodzaju elementów nie da się naprawić. Zwłaszcza gdy w grę wchodzą pęknięcia węży czy osłon lub rozciągnięcie pasków silnika. Powodem problemów z funkcjonowaniem jednostki napędowej mogą też być sparciałe przewody podciśnieniowe. Na pierwszy rzut oka wyglądają na nieuszkodzone, jednak przez pęknięcia w ścianach tracą szczelność.