Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Auto rozłożone na części

To się po prostu opłaca!

Drugie życie auta: regeneracja samochodów i podzespołów

BMW

To się po prostu opłaca!

Drugie życie auta: regeneracja samochodów i podzespołów

Producentom samochodów nie brakuje pomysłów na zagospodarowanie używanych aut i ich podzespołów. Motywów mają wiele, jednym z kluczowych jest fakt, że to się po prostu opłaca.

Produkcja w obiegu zamkniętym. To jedna z najbardziej aktualnych koncepcji, którą kierują się wielkie koncerny motoryzacyjne. O co chodzi? W skrócie – aby nic się nie marnowało. Używany samochód, nawet ten na końcu swojego okresu eksploatacji, przedstawia dzisiaj coraz większą wartość. Jest cennym źródłem surowców oraz komponentów, które można ponownie wykorzystać, ograniczając zapotrzebowanie na nowe materiały. Dziś coraz droższe.

Fabryczna regeneracja

Ciekawą koncepcją jest też fabryka Refactory, opracowana przez Renault. Trafiają do niej używane auta i są na przemysłową skalę w warunkach fabrycznych poddawane regeneracji, która przywraca im pierwotną kondycję. Auta takie ponownie są kierowane do firmowej sieci sprzedaży pojazdów używanych. Planowany jest duży rozwój tej działalności.

Coraz częściej słychać też o rozmaitych pomysłach na zagospodarowanie wyeksploatowanych akumulatorów z aut elektrycznych. Pomysłów nie brakuje, o ciekawych przykładach piszemy obszerniej niżej.

Renault

renault re factory

Projekt Refactory

francuski koncern opracował szeroki projekt przywracania samochodów używanych do stanu pierwotnego na skalę przemysłową. Program dzieli się na kilka klastrów.

  • Re-Trofit
    Z naszego punktu widzenia to najciekawszy element. W działającym od września 2021 roku zakładzie Refactory VO poddano regeneracji ponad 1500 samochodów. Zużyte elementy zostały wymienione na sprawne (w miarę możliwości na regenerowane), dokonano niezbędnych napraw i przywrócono pełną sprawność pojazdów.
    W ciągu najbliższych dwóch lat planowane jest zwiększenie przepustowości zakładu i wzbogacenie go o nowe rodzaje działalności, takie jak kompleksowe naprawy karoserii.
    Do 2023 roku przeanalizowany zostanie również projekt wprowadzenia oferty retrofit w zakresie przeróbki samochodów dostawczych na napęd elektryczny.
  • Re-Energy
    Tutaj chodzi o ponowne wykorzystanie używanych zestawów akumulatorów aut elektrycznych, np. jako mobilnych lub stacjonarnych banków energii.
  • Re-Cycle
    Recykling i wtórne wykorzystanie części i materiałów – tylko na skalę przemysłową.
  • Re-Start
    Ostatni element projektu to centrum szkoleniowo-innowacyjne, przygotowujące prototypy nowych pojazdów.

Audi

audi recykling

Pomysł na zużyte akumulatory

Dość oryginalny sposób na zagospodarowanie zużytych akumulatorów przedstawili inżynierowie Audi we współpracy z kolegami z Bangalore w Indiach. W ramach projektu Numam na początku 2023 roku na drogi trafić mają pilotażowe riksze. Założenie jest proste: akumulatory auta elektrycznego są zaprojektowane tak, aby wytrzymały cały okres eksploatacji pojazdu, ale nawet na jego koniec są jeszcze wystarczająco sprawne, aby napędzać lżejszy pojazd, z mniejszymi wymaganiami odnośnie zasięgu.

  • Stacje ładowania
    Zamiast masowo wykorzystywanego w Indiach prądu z węgla zasilane będą panelami słonecznymi

BMW

bmw recykling

Zaprojektowane do łatwego recyklingu auta

Już na etapie projektowania samochodu myśli się o łatwości jego demontażu i ponownego wykorzystania materiałów. Można to uzyskać np. poprzez unikanie materiałów kompozytowych, klejonych, składających się z różnych typów surowców. Poprzez zastąpienie ich częściami z jednego materiału o wiele łatwiejsze i tańsze jest jego przetworzenie.

  • Fabryczny recykling
    Zakłady RDZ z Monachium poddają recyklingowi około 10 tys. egzemplarzy BMW, Mini i Rolls-Royce'ów rocznie. Nacisk kładziony jest na identyfikację elementów, które można ponownie wykorzystać lub poddać recyklingowi.

Mercedes

mercedes recykling

Zużyte baterie jako magazyn energii

W zakładach Mercedesa w Sindelfingen akumulatory, które nie nadają się już od użytku w aucie, wykorzystywane są jako buforowy magazyn energii, przechowujący nadwyżkę generowaną przez panele słoneczne.

  • Odzyskiwanie surowców z baterii
    Mercedes jest jedną z firm, które pracują nad procesami umożliwiającymi odzyskanie surowców wykorzystywanych do produkcji akumulatorów i pozwalającymi na ich ponowne wykorzystanie do produkcji nowych ogniw. Ogranicza to w dużym stopniu zapotrzebowanie na nowe surowce. To ostateczne rozwiązanie, przeznaczone dla akumulatorów już niezdatnych do użytku.

Volkswagen

vw stacja ladowania

Ładowarka z używanych akumulatorów

W fabryce w Zwickau Volkswagen uruchomił pierwszy w Saksonii park szybkiego ładowania, który jest zasilany energią pochodzącą głównie z magazynu energii. Składa się z 96 modułów ogniw akumulatorów z modeli ID.3 oraz ID.4 (z serii przedprodukcyjnej) o łącznej pojemności netto 570 kWh. Ogromną zaletą tego rozwiązania jest możliwość zbudowania infrastruktury szybkiego ładowania niemal wszędzie, także w miejscach, w których budowa stacji o dużej mocy jest niemożliwa.

  • Tańsza alternatywa
    Dzięki takim magazynom energii nie trzeba ponosić wysokich kosztów dostępu do sieci, nawet gdy żaden pojazd nie jest aktualnie ładowany.

Tapicerka z plastiku

Materiały do odzysku mogą pochodzić z różnych źródeł – np. wcześniej wyprodukowanych samochodów, po recyklingu i przetworzeniu. Ciekawą inicjatywę przedstawia organizacja Seaqual. Zajmuje się ona oczyszczaniem mórz i oceanów m.in. z plastiku. Zebrane w ten sposób tworzywo jest następnie przetwarzane, można z niego uzyskać np. przędzę. 

Cupra Born tapicerka Seaqual

Tapicerka wykonana z materiału z domieszką plastiku z butelek wyłowionych z morza.

Seaqual
  • Ekologiczne fotele
    Przędzę Seaqual wykorzystano np. w tapicerce elektrycznego Seata Born, wcześniej także w hybrydowych Fiatach 500 i Panda.

PODSUMOWANIE

Działania producentów zmierzające do wykorzystania elementów auta (a nawet całych pojazdów) do ponownego użytku trzeba docenić... ale szczerze mówiąc, to koncerny nie bardzo mają inne wyjście. Jak można się domyślić, chodzi o unijne przepisy. Już niebawem w życie wejdzie dyrektywa narzucająca dość surowe zasady dotyczące poziomu recyklingu, odzysku materiałów i ich ponownego użycia.

Czytaj także