Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
hamowanie z przyczepa

Uważaj w trakcie holowania!

Hamowanie auta z przyczepą: o ile wydłuża się droga hamowania. TEST

Uważaj w trakcie holowania!

Hamowanie auta z przyczepą: o ile wydłuża się droga hamowania. TEST

Tego, że z przyczepą auto hamuje gorzej, można się spodziewać. Sprawdziliśmy dokładnie, o ile gorzej.

Zdecydowana większość samochodów może po zamontowaniu haka ciągnąć przyczepę. Zwykle swoją rolę doskonale spełnia tak zwana przyczepa lekka, która z zasady nie musi mieć własnych hamulców. Jednak po obciążeniu jej do granic możliwości masa zestawu może się podnieść o kilkadziesiąt procent. Jak to wpływa na skuteczność hamowania w sytuacji awaryjnej?

Przyczepa o masie 750 kg

Górna granica dopuszczalnej masy całkowitej przyczepy lekkiej bez hamulców to 750 kg. Jednak w wielu autach średniej wielkości producent ogranicza możliwość stosowania przyczepy niehamowanej do 500 kg, a nawet 400 kg. Do testu wybraliśmy więc model, który pomimo niezbyt wielkich rozmiarów może holować przyczepę o masie sięgającej 750 kg. Według Volkswagena hamulce Tourana zniosą bez problemów napór dodatkowej masy z tyłu samochodu.

Na potrzeby testu przyczepa została załadowana maksymalnie, a jej dopuszczalna masa całkowita sięgnęła 749,5 kg. Jednocześnie obciążenie zostało rozłożone w taki sposób, aby nacisk pionowy na hak wyniósł dokładnie tyle, ile dopuszcza producent samochodu.

Pomiary w trakcie testu

Droga hamowania była mierzona profesjonalną aparaturą GPS pracującą z częstotliwością 100 Hz (stukrotnie wyższą niż w samochodowej nawigacji). Jako prędkość początku pomiaru wybrano maksymalną dopuszczoną przepisami prędkość jazdy z przyczepą poza obszarem zabudowanym – 80 km/h.

Droga hamowania z prędkości 80 km/h po podłączeniu przyczepy wydłużyła się aż o 40% zarówno na nawierzchni suchej, jak i mokrej. Oznacza to zatrzymanie zestawu o niemal trzy długości auta dalej. Taki spadek skuteczności hamowania zdecydowanie trzeba brać pod uwagę i pamiętać, że różnica ta rośnie wraz z kwadratem prędkości.

Wyniki testu: hamowanie z 80km/h z przyczepą

Pomiary na suchym

Jazda z maksymalnie obciążoną przyczepą niehamowaną wydłużyła drogę hamowania aż o 40%. Jest to wynik większego obciążenia hamulców przy praktycznie niezmienionym docisku kół. Wartość tzw. współczynnika przyczepności wynosiła na tej nawierzchni 0,888 i jest to wynik typowy dla wielu asfaltowych dróg. Po dociążeniu auta pasażerami wzrost długości drogi hamowania spadł do 32%, co jest wynikiem lepszego docisku kół auta do nawierzchni.

Droga hamowania z 80 km/h

  • Bez przyczepy: 28,4 m
  • Z przyczepą: 39,7 m (+40%)
  • Z przyczepą i trzema osobami: 37,5 m (+32%)
test_hamowania_z_przyczepa_na_sucho
Przyczepa ma gorszy wpływ na hamowanie niż zwiększone obciążenie auta. To kilogramy, które pchają, ale nie poprawiają docisku opon.

Pomiary na mokrym

Podobnie jak w przypadku próby hamowania na suchym asfalcie, także i tu długość drogi hamowania po dołączeniu przyczepy wzrosła o 40%. To jednak warunki idealne i dla samochodu z gorszymi oponami wzrost drogi hamowania mógłby być jeszcze większy. Na mokro absolutnie nie należy przekraczać z przyczepą prędkości 80 km/h, bo droga hamowania robi się bardzo długa.

Droga hamowania z 80 km/h

  • Bez przyczepy: 31,3 m
  • Z przyczepą: 43,7 m (+40%)
  • Z przyczepą i trzema osobami: 40,6 m (+29%)
test_hamowania_z_przyczepa_na_mokro
Obawy kierowców o obrócenie się przyczepy przy hamowaniu na mokrym są nieuzasadnione. Niehamowana przyczepa jest bardzo stabilna.

Hamowanie z innych prędkości

Poniżej prezentujemy wyniki mówiące, jak wydłuży się droga hamowania z różnych prędkości po dołączeniu do auta załadowanej przyczepy niehamowanej. Wyraźnie widać, dlaczego obowiązujące ograniczenia prędkości zestawu do 70 km/h poza terenem zabudowanym i do 80 km/h na drogach dwujezdniowych są słuszne.

Prędkość 120 km/h

  • Na suchym, bez przyczepy: 64,5 m
  • Na suchym z przyczepą: 89,5 m
  • Różnica: 25,5 m
  • Na mokrym, bez przyczepy: 70,6 m
  • Na mokrym z przyczepą: 98,6 m
  • Różnica: 28,0 m

Prędkość 100 km/h

  • Na suchym, bez przyczepy: 44,5 m
  • Na suchym z przyczepą: 62,2 m
  • Różnica: 17,7 m
  • Na mokrym, bez przyczepy: 49,0 m
  • Na mokrym z przyczepą: 68,4 m
  • Różnica: 19,4 m

Prędkość 70 km/h

  • Na suchym, bez przyczepy: 21,8 m
  • Na suchym z przyczepą: 30,5 m
  • Różnica: 8,7 m
  • Na mokrym, bez przyczepy: 24,0 m
  • Na mokrym z przyczepą: 33,5 m
  • Różnica: 9,5 m

Jak przeprowadzaliśmy test

Czytaj także