Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Renault Arkana E-Tech 145 R.S. Line przód w ruchu na krętej drodze asfaltowej

Test długodystansowy

Renault Arkana E-Tech 145 R.S. Line – czas na pomiary

archiwum/Motor

Test długodystansowy

Renault Arkana E-Tech 145 R.S. Line – czas na pomiary

Zmierzyliśmy osiągi hybrydowego Renault Arkany, które bierze udział w naszym teście długodystansowym. Jak SUV Renault wypadł podczas pomiarów?

Tak jak każdy inny samochód odbywający test długodystansowy w miesięczniku „Auto Moto”, Renault Arkana przeszło nasze redakcyjne pomiary osiągów. Oto jak sobie poradziło.

Hybrydowa odmiana Arkany korzysta z połączenia benzynowej wolnossącej jednostki o pojemności 1,6 litra i mocy 94 KM z dwoma elektrycznymi silnikami rozwijającymi 49 i 20 KM. Wszystko to składa się na systemową moc 143 KM.

Renault Arkana E-Tech 145 silnik

Połączenie silnika benzynowego z dwoma elektrycznymi daje 143 KM mocy. Napęd kierowany jest na przednie koła.

Jak przyspiesza hybrydowa Arkana?

Renault zapewnia, że takie parametry wystarczają do rozpędzenia Arkany od 0 do 100 km/h w 10,8 s. Wrażenia zza kierownicy zdają się potwierdzać te obietnice – auto sprawnie reaguje na dodanie gazu i bardzo dynamicznie się rozpędza.

Sprzęt pomiarowy pokazuje jednak, że w rzeczywistości na przyspieszenie do „setki” potrzebuje nieco więcej czasu – 11,2 s. Wytłumaczeniem takiego wyniku jest dosyć powolny start z miejsca. Bezstopniowa skrzynia nie pozwala autu na agresywny zryw, który pomógłby „urwać” kilka dziesiątych sekundy z wyniku pomiaru (do 20 km/h Arkana rozpędza się w 1,3 s, podczas gdy normą dla przednionapędowych modeli o zbliżonej masie i mocy jest sekunda).

Gdy tylko przednie koła „wgryzą się” w asfalt, Renault zdecydowanie przyspiesza, a podróżni są wciskani w fotele. Uczucie to kończy się jednak niedługo po przekroczeniu „setki”. Bo choć od 100 do 120 km/h auto rozpędza się w 4,3 s, to na zwiększenie prędkości o kolejne 20 km/h każe już czekać niemal 10 sekund.

Hamowanie i pomiary hałasu

Przyzwoite okazują się hamulce, które – zarówno przy pierwszym gwałtownym hamowaniu, jak i po rozgrzaniu tarcz wieloma próbami – zatrzymywały Arkanę ze 100 km/h na dystansie 37,7 m. Mimo że nawierzchnia nie była idealnie sucha.

Pomiary hałasu w kabinie wypadły korzystnie: 55,2 dB przy 50 km/h i 62 dB przy „setce” to rezultaty na poziomie wielu benzynowych modeli klasy wyższej.

Dane techniczne Renault Arkana E-Tech 145 R.S. Line
Silnik  benz., R4, 16V + dwa elektryczne
Moc maksymalna (benz.) 94 KM
Moc maksymalna (2 x elektr.) 49 + 20 KM
Moc systemowa 143 KM
Makymalny moment obr. 148 + 205 + 50 Nm
Napęd przedni
Skrzynia biegów bezstopniowa
Osiągi fabryczne
0-100 km/h 10,8 s
pr. maks.: 172 km/h
Zużycie paliwa
średnie fabryczne 4,9-5,0 l/100 km
średnie testowe 5,9 l/100 km 
Przebieg
całkowity 17 879 km
w teście 17 855 km

Czytaj także