Zmierzyliśmy osiągi hybrydowego Renault Arkany, które bierze udział w naszym teście długodystansowym. Jak SUV Renault wypadł podczas pomiarów?
Tak jak każdy inny samochód odbywający test długodystansowy w miesięczniku „Auto Moto”, Renault Arkana przeszło nasze redakcyjne pomiary osiągów. Oto jak sobie poradziło.
Hybrydowa odmiana Arkany korzysta z połączenia benzynowej wolnossącej jednostki o pojemności 1,6 litra i mocy 94 KM z dwoma elektrycznymi silnikami rozwijającymi 49 i 20 KM. Wszystko to składa się na systemową moc 143 KM.
Renault zapewnia, że takie parametry wystarczają do rozpędzenia Arkany od 0 do 100 km/h w 10,8 s. Wrażenia zza kierownicy zdają się potwierdzać te obietnice – auto sprawnie reaguje na dodanie gazu i bardzo dynamicznie się rozpędza.
Sprzęt pomiarowy pokazuje jednak, że w rzeczywistości na przyspieszenie do „setki” potrzebuje nieco więcej czasu – 11,2 s. Wytłumaczeniem takiego wyniku jest dosyć powolny start z miejsca. Bezstopniowa skrzynia nie pozwala autu na agresywny zryw, który pomógłby „urwać” kilka dziesiątych sekundy z wyniku pomiaru (do 20 km/h Arkana rozpędza się w 1,3 s, podczas gdy normą dla przednionapędowych modeli o zbliżonej masie i mocy jest sekunda).
Gdy tylko przednie koła „wgryzą się” w asfalt, Renault zdecydowanie przyspiesza, a podróżni są wciskani w fotele. Uczucie to kończy się jednak niedługo po przekroczeniu „setki”. Bo choć od 100 do 120 km/h auto rozpędza się w 4,3 s, to na zwiększenie prędkości o kolejne 20 km/h każe już czekać niemal 10 sekund.
Przyzwoite okazują się hamulce, które – zarówno przy pierwszym gwałtownym hamowaniu, jak i po rozgrzaniu tarcz wieloma próbami – zatrzymywały Arkanę ze 100 km/h na dystansie 37,7 m. Mimo że nawierzchnia nie była idealnie sucha.
Pomiary hałasu w kabinie wypadły korzystnie: 55,2 dB przy 50 km/h i 62 dB przy „setce” to rezultaty na poziomie wielu benzynowych modeli klasy wyższej.
Dane techniczne | Renault Arkana E-Tech 145 R.S. Line |
---|---|
Silnik | benz., R4, 16V + dwa elektryczne |
Moc maksymalna (benz.) | 94 KM |
Moc maksymalna (2 x elektr.) | 49 + 20 KM |
Moc systemowa | 143 KM |
Makymalny moment obr. | 148 + 205 + 50 Nm |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | bezstopniowa |
Osiągi fabryczne | |
0-100 km/h | 10,8 s |
pr. maks.: | 172 km/h |
Zużycie paliwa | |
średnie fabryczne | 4,9-5,0 l/100 km |
średnie testowe | 5,9 l/100 km |
Przebieg | |
całkowity | 17 879 km |
w teście | 17 855 km |