Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Citroen C5 Aircross 1.2 PureTech i 1.5 BlueHDi

Benzyna czy diesel? Sprawdzamy na przykładzie Citroena C5 Aircrossa 1.2 PureTech oraz 1.5 BlueHDi

Benzyna czy diesel? Sprawdzamy na przykładzie Citroena C5 Aircrossa 1.2 PureTech oraz 1.5 BlueHDi

W coraz mniejszej liczbie samochodów, także SUV-ów, można wybierać między silnikami benzynowymi i Diesla. Citroen w C5 Aircrossie nadal oferuje taką opcję. Która jednostka ma większy sens?

Sprzedaż samochodów z dieslami w Europie sukcesywnie maleje, ale są jeszcze rynki, na których ten rodzaj silnika nadal jest chętnie wybierany (z tych dużych to m.in. Włochy i Niemcy). Zmierzch jednostek wysokoprężnych w autach osobowych wydaje się nieunikniony, ale miejmy nadzieję, że zanim te, w wielu wypadkach znakomite, konstrukcje całkiem znikną z oferty (jak np. w Volvo w 2024 r.), upłynie jeszcze sporo czasu.

Francuskie marki od lat słyną z bardzo udanych silników o zapłonie samoczynnym i na przykład w największym SUV-ie Citroena – C5 Aircrossie – silnik tego rodzaju wciąż jest oferowany. Porównujemy auto weń wyposażone z wersją benzynową o bardzo zbliżonych parametrach.

citroen-c5-aircross-przod-1

Benzyna kontra diesel (i nie tylko)

Mimo że C5 Aircross to spory kompaktowy SUV (4,5 m długości, ponad 1,4 t masy), Citroen zasadniczo stosuje w nim niewielkie jednostki napędowe. Podstawowa benzynowa to 1.2 PureTech, czyli turbodoładowana o trzech cylindrach, tutaj rozwijająca 131 KM i 230 Nm. Jedyny turbodiesel w gamie ma od niej o 300 cm3 większą pojemność i dodatkowy cylinder. Co ciekawe, rozwija taką samą moc. Moment obrotowy jest o 70 Nm wyższy, ale osiągany przy takiej samej prędkości (1750 obr./min). W obu wariantach stosowana jest ośmiobiegowa automatyczna przekładnia.

Należy jednak nadmienić, że obecnie w ofercie pozostał tylko silnik 1.2 PureTech 131 KM połączony z 6-biegową skrzynią manualną. Wariant z automatem zastąpiono odmianą MHEV 136 e-DCT6 (auta w poprzedniej, testowanej tutaj 1.2 PureTech EAT8 można jeszcze znaleźć u dealerów). Ma ona nową jednostkę 1.2 wspomaganą przez układ mikrohybrydowy oraz dwusprzęgłową przekładnię. Do dyspozycji jest 136 KM i 230 Nm. Masa tej odmiany jest wyższa o 100 kg i przyspieszenie do 100 km/h się pogorszyło (11,3 zamiast 10,3 s; wg danych fabrycznych). Wyraźnie zmniejszyło się za to zużycie paliwa – średnio wynosi 5,6-5,7 l/100 km, a nie 6,6-6,8 l/100 km. Dla porządku trzeba wspomnieć, że C5 Aircross jest też oferowane jako hybryda plug-in (180 lub 225 KM).

Kwestia charakteru

Jedną rzecz trzeba powiedzieć na wstępie, i dotyczy ona w takim samym stopniu obu wersji silnikowych. Biorąc pod uwagę spore gabaryty, niemałą masę i rodzinny charakter C5 Aircrossa (predestynujący go do dalszych, np. wakacyjnych wypadów), trudno oczekiwać, by niewielkie, 131-konne silniki zapewniały mu wyjątkowe osiągi i dynamikę, szczególnie gdy podróżuje się ze znacznym obciążeniem.

Tak jak już pisaliśmy, ten udany i komfortowy samochód (tak pod względem pracy zawieszenia, jak i ogólnej wygody kabiny) aż się prosi o większego, mocniejszego diesla lub turbodoładowaną jednostkę benzynową. Z drugiej strony nie jest też tak, że te 1.2 PureTech czy 1.5 BlueHDi czynią z francuskiego SUV-a zawalidrogę. Po prostu przypadną do gustu spokojniej jeżdżącym kierowcom.

Dane techniczne Citroen (benz.) Citroen (ON)
Silnik benzynowy, turbo turbodiesel
Pojemność skokowa 1199 cm3 1499 cm3
Układ cylindrów/zawory R3/12 R4/16
Moc maksymalna 131 KM/5500 131 KM/3750
Maks. moment obrotowy 230 Nm/1750 300 Nm/1750
Napęd przedni przedni
Skrzynia biegów aut./8-biegowa aut./8-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 450/186/169 cm 450/186/169 cm
Rozstaw osi 273 cm 273 cm
Średnica zawracania 10,7 m 10,7 m
Masa własna/ładowność 1430/550 kg 1492/538 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.) 580/1630 l 580/1630 l
Pojemność zbiornika paliwa 53 l (Pb 95) 53 l (ON)
Opony 205/55 R19 205/55 R19
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 193 km/h 189 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,3 s 10,6 s
Średnie zużycie paliwa 6,6-6,8 l/100 km 5,5-5,6 l/100 km
Zasięg 800 km 960 km

W warunkach miejskich nie można jednak specjalnie narzekać na niedostatki siły napędowej. Wersja benzynowa jest trochę szybsza (na niskich obrotach prezentuje także nieco wyraźniejszą odpowiedź na ruch prawej stopy) i w „sprincie do setki” wysforowuje się przed wysokoprężną o 0,5 s (dane pomiarowe w warunkach zimowych; gorsze niż fabryczne).

Różnice w osiągach są jednak na tyle małe, że na ich podstawie trudno podjąć decyzję o wyborze którejś z odmian. Jednostka benzynowa nieźle maskuje swoją trzycylindrową konstrukcję, wibracje nie są tu dokuczliwe, ale jej odgłos pracy, szczególnie „na zimno”, mniej przyjemny niż diesla. Ten pracuje bardziej miękko (i z nieco niszą prędkością obrotową, np. przy 140 km/h różnica to około 300 obr./min) i wydaje się lepiej współgrać z charakterem C5 Aircrossa.

Bardzo dobrze do obu silników pasują automatyczne ośmiobiegowe przekładnie – biegi zmieniają wystarczająco szybko, a do tego całkiem płynnie. Gdy ktoś koniecznie będzie chciał, przełożenia może także wybierać ręcznie, łopatkami umieszczonymi przy kierownicy.

Dane testowe1 Citroen (benz.) Citroen (ON)
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,9 s 3,8 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,6 s 12,1 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 44,5 m 44,0 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 45,0 m 44,5 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 56,1 dB 56,3 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 63,9 dB 64,8 dB
Rzeczywista prędkość2 98 km/h 98 km/h
Liczba obrotów kierownicą 3 3
Testowe zużycie paliwa3 8,5/5,8/7,2 l/100 km 6,7/4,5/5,6 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 730 km 940 km

 1 opony zimowe; 2 przy wskazaniu 100 km/h; 3 miasto/trasa/cykl mieszany

Dobrze i bardzo dobrze

Największe różnice między porównywanymi silnikami są widoczne w zużyciu paliwa. Benzynowy 1.2 nie jest paliwożerny (średnio w teście: 7,2 l/100 km), ale z dieslem nie ma szans. Ten na 100 km potrzebuje tylko 5,6 l. Przy takich samych zbiornikach paliwa (53 l) przekłada się to na zasięg dłuższy o 210 km. Na każdych 100 km oszczędza się też 9,30 zł (Pb 95 6,43 zł/l, ON 6,60 zł/l).  Biorąc pod uwagę różnicę w cenie wynoszącą w porównywanych wersjach 9800 zł (benzynowa 169 500 zł, wysokoprężna 179 300 zł; ceny z ostatniego cennika, w którym obie odmiany były oferowane, w maju 2023 r.), zakup droższej odmiany BlueHDi zwróci się po przejechaniu dopiero około 105 tys. km.

Trzeba jednak zaznaczyć, że sytuacja zmieni się, gdy weźmiemy pod uwagę oferowane obecnie odmiany, czyli tego samego diesla i benzynową, mikrohybrydową, tańszą zaledwie o 1600 zł. Jeśli przyjmiemy, że realne zużycie paliwa MHEV-a będzie niższe od wersji 1.2 PureTech EAT8 o 15% (czyli tyle, o ile spadło wg danych fabrycznych) i wyniesie średnio ok. 6,1 l/100 km, wtedy dieslem trzeba pokonać już tylko 70 tys. km, by jego zakup się zwrócił. Okazuje się zatem, że stał się on nawet atrakcyjniejszy niż poprzednio.

OCENA Maks. liczba pkt. Citroen (benz.) Citroen (ON)
Osiągi i dynamika 5 3,5 3
Zużycie paliwa 5 3,5 5
Płynność działania i komfort 5 3,5 3,5
Zasięg 5 3,5 4,5
Cena/opłacalność zakupu 5 4 3
ŚREDNIA   4 4
MIEJSCE   1 1

Benzyna czy diesel? Podsumowanie

Obie wersje są udane, nie mają poważniejszych mankamentów (choć obiektywnie trudno uznać ich osiągi za wyjątkowo dobre) i w zasadzie jest między nimi remis. Gdyby wziąć pod uwagę aktualnie oferowane warianty BlueHDi oraz MHEV, wtedy diesel szybciej odrobi różnicę w cenie.

citroen-c5-aircross-przod
Gdy ktoś planuje zakup auta na krócej i będzie jeździł głównie w mieście, większy sens ma wybór wersji benzynowej. Dłuższa eksploatacja i częste wypady w trasy – tu lepiej sprawdzi się diesel.
citroen-c5-aircross-1.2-puretech-silnik
Jednostka benzynowa ma mniejszą pojemność oraz trzy cylindry. 
citroen-c5-aircross-1.2-puretech-wlew-paliwa
Spory, 53-litrowy zbiornik zapewnia wersji benzynowej dobry zasięg.
citroen-c5-aircross-1.5-bluehdi-silnik
Półtoralitrowy diesel to rzędowa jednostka czterocylindrowa.
citroen-c5-aircross-1.5-bluehdi-wlew-paliwa
Diesel też ma 53-litrowy bak. Dodatkowy zbiornik mieści 17 l AdBlue.
citroen-c5-aircross-sterowanie-skrzynia
Oba warianty napędowe korzystają ze sterowanego przełącznikiem automatu.
citroen-c5-aircross-lopatki-zmiany-biegow
W obu wersjach napędowych można zmieniać biegi także ręcznie, łopatkami.
citroen-c5-aircross-deska-rozdzielcza
Kokpit – nadal atrakcyjny i porządnie wykonany. Obsługa klimatyzacji na ekranie jest niewygodna. 
citroen-c5-aircross-1.2-puretech-wskazniki
W kabinach wersje benzynową i wysokoprężną różnią w zasadzie tylko obrotomierze...
citroen-c5-aircross-1.5-bluehdi-wskazniki
...ten z diesla (na fot.) jest wyskalowany do 7, a nie 8 tys. obrotów (poprzednie zdjęcie). 
citroen-c5-aircross-siedzenia
Fotele w typowym dla Citroena stylu – niezbyt mocno wyprofilowane, ale naprawdę wygodne.
citroen-c5-aircross-kanapa
Świetnym rozwiązaniem jest zastosowanie przesuwanych siedzeń o regulowanych oparciach.
citroen-c5-aircross-bagaznik
Pojemny bagażnik o regularnym kształcie i podwójnej podłodze. Wersja z silnikiem benzynowym ma minimalnie (12 kg) większą ładowność.

Czytaj także