Citroen C4 przeszedł kurację odmładzającą, ale nadal jego specjalnością pozostają komfort i łagodny charakter. Do tego w testowanej mocniejszej wersji hybrydowej, kiedy potrzeba, okazuje się całkiem szybki. Ale potrafił nas też zaskoczyć bardzo niskim zużyciem paliwa.
W klasie kompaktowej Citroen C4 wyróżnia się nietypowymi proporcjami nadwozia i sylwetką zbliżającymi go do crossovera. Aktualna, 3. generacja zadebiutowała w 2020 roku, zaś w ubiegłym przeprowadzono jej face lifting.
Zmiany, jakie wprowadzono w wyglądzie C4, są znaczące i od razu zauważalne – przód jest w zasadzie całkiem nowy, z boku przeprojektowano plastikowe listwy ochronne, zaś z tyłu – oświetlenie.
W kabinie modyfikacje są mniejsze i objęły m.in. wprowadzenie nowego ekranu wskaźników (7''), ulepszenie multimediów (m.in. bezprzewodowa łączność z Android Auto i Apple CarPlay, zdalne aktualizacje), a także poprawione siedzenia. Nadal są one naprawdę wygodne, ale w porównaniu z tymi stosowanymi przez większość innych firm miękkie i tylko przeciętnie wyprofilowane. Cieszy to, że podczas liftingu nikt nie wpadł na pomysł wprowadzenia oszczędności i zastąpienia bardzo wygodnego panelu klimatyzacji z dużymi pokrętłami paskiem na ekranie.
Przeważająca większość plastików jest twarda i średniej jakości (ale montaż okazuje się solidny), a miękkie wykończenie odnajdziemy w zasadzie tylko na przednich drzwiach.
Kanapa jest dzielona w proporcjach 60:40, ale funkcjonalność poprawia okienko do przewożenia długich przedmiotów. / fot. Adam Mikuła/Motor
Jak na samochód kompaktowy pojemność bagażnika wynosząca 380 litrów zasługuje na uznanie. Haczyki są po obu stronach. / fot. Adam Mikuła/Motor
Gdy podłoga jest w górnej pozycji, po złożeniu oparć powstaje całkiem płaska powierzchnia. / fot. Adam Mikuła/Motor
Dostęp do umieszczonej pod panelem klimatyzacji ładowarki do telefonów jest łatwy. / fot. Adam Mikuła/Motor
Niestety to coraz rzadziej stosowane rozwiązanie – duże i łatwe w obsłudze pokrętła sterowania klimatyzacją. / fot. Adam Mikuła/Motor
Przełącznik wyboru biegów jest niewielki, ale okazuje się całkiem wygodny w obsłudze. Ustawienie P wybiera się niewielkim przyciskiem. / fot. Adam Mikuła/Motor
Z gamy C4 zniknął diesel 1.5, zrezygnowano też z manualnych przekładni. Aktualnie można wybierać między pięcioma odmianami: benzynową (130 KM), benzynowymi MHEV (110, 145 KM) oraz elektrycznymi (136, 156 KM).
W testowym aucie pracuje mocniejszy z wariantów MHEV, wykorzystujący 136-konny silnik 1.2 R3 turbo wspomagany 28-konną jednostką elektryczną oraz 6-biegową przekładnię. C4 przyjemnie żwawo startuje z miejsca, co znajduje odzwierciedlenie w niezłym czasie przyspieszenia od 0 do 50 km/h. Także wynik w pomiarach od 0 do 100 km/h, choć nieco gorszy niż fabryczny, jest dobry. W większości przypadków napęd pracuje płynnie, ale są sytuacje, gdy wyraźnie odczuwalne są szarpnięcia, np. po zwolnieniu i natychmiastowym dodaniu gazu (nawet nie brutalnym). Czasami też skrzynia zwleka za długo z reakcją na mocniejsze wciśnięcie prawego pedału.
C4 Hybrid 145 potrafi bardzo oszczędnie obchodzić się z paliwem. Podczas spokojnej jazdy w trasie zużywa zaledwie nieco ponad 4 l/100 km, a na autostradzie przy ok. 140 km/h jest to 5,8 litra. Jedynie w mieście zużycie oscyluje w okolicach 6,5 l na 100 km.
Na drodze C4 przekonuje przede wszystkim komfortem – zawieszenie miękko i płynnie tłumi gros nierówności, tylko te największe kwitując zauważalnymi wstrząsami. C4 nie ma sportowych zapędów, ale prowadzi się pewnie i przewidywalnie, a lekko pracujący układ kierowniczy całkiem sprawnie przekazuje polecenia prowadzącego na koła.
DANE TECHNICZNE | Citroen C4 Hybrid 145 Max |
---|---|
Silnik | benz., turbo + el. |
Pojemność skokowa | 1199 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R3/12 |
Moc maks. siln. spalin./systemowa | 136/145 KM |
Maks. mom. obr. silnika spalinow. | 230 Nm/1750 |
Napęd; skrzynia biegów | przedni; aut./6-b. |
Dług./szer./wys./rozstaw osi | 435/180/153/267 cm |
Średnica zawracania | 10,9 m |
Masa/ładowność | 1328/477 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 380/1250 l |
Poj. zbiornika paliwa | 50 l (Pb 95) |
Opony | 195/60 R18 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 210 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,1 s |
Średnie zużycie paliwa | 4,7-4,8 l/100 km |
Zasięg | 1060 km |
Cena wersji podstawowej (z tym silnikiem) | 110 600 zł |
Cena wersji testowanej | 124 300 zł |
DANE TESTOWE | Citroen C4 Hybrid 145 Max |
---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,1 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,6 s |
Przyspieszenie 0-120 km/h | 12,3 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 37,0 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 38,0 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 56,5 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 62,6 dB |
Rzeczywista prędkość przy wskazaniu 100 km/h | 97 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,9 |
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl miesz.) | 6,3/4,1/5,2 l/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 960 km |
Citroen C4 to interesujący kompakt dla osób preferujących spokojną jazdę i szukających sporej dawki komfortu.