Ma charakter, ma też swoje lata. Mimo długiego stażu to jeden z ciekawszych modeli w segmencie dużych SUV-ów.
Wśród setek samochodów trafiających do naszych testów są takie, które są murowanymi zwycięzcami porównań. Nawet jeśli nie błyszczą w jakiejś kategorii, to we wszystkich trzymają wysoki, wyrównany poziom. Grand Cherokee do nich nie należy, ale to nie znaczy, że jest nieudanym autem.
Owszem, ma kilka słabości, takich jak przeciętną przestronność kabiny czy nie największy bagażnik, ostaje też od nowszych rywali w kwestii aktywnych systemów bezpieczeństwa, jednak w innych dziedzinach potrafi dużo więcej niż wielu konkurentów. Tu kłania się off-roadowe doświadczenie Jeepa. Flagowy model marki z dala od asfaltu zawstydza praktycznie każdego rywala. Zestaw osłon podwozia (w tym skrzyni biegów, skrzyni rozdzielczej, przedniego zawieszenia), „pneumatyka” z pięcioma poziomami prześwitu (maksymalny to aż 27,1 cm) oraz rozbudowany napęd 4x4 z reduktorem i trybami pracy, które można dostosować do nawierzchni robią swoje.
Dane testowe | Jeep |
---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,4 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,2 s |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 38,8 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 40,2 m |
Poziom hałasu przy 50 km/h | 59,0 dB |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 63,1 dB |
Rzeczywista prędkość (przy 100km/h) | 97 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 3,7 |
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) | 11,5/9,5/10,5 l/100 km |
Rzeczywisty zasięg | 880 km |
A nie mówimy to u wersji specjalnej Trailhawk, ale o luksusowo wyposażonej odmianie Summit. To właśnie kwintesencja Granda, czyli połączenie legendarnych możliwości terenowych z komfortem podróżowania. Mimo terenowych genów duży Cherokee jest bardzo wygodny. Ta wygoda to zasługa kilku czynników. Po pierwsze, bogatego wyposażenia seryjnego (m.in. skórzana tapicerka, podgrzewane/wentylowane fotele).
Po drugie, wspomnianego pneumatycznego zawieszenia, które można obniżyć, żeby bez wysiłku zajmować miejsca i pakować bagaże. Po trzecie, łatwości obsługi. Kokpit Jeepa łączy tradycyjne pokrętła i przyciski (obsługa podstawowych funkcji) z nowoczesnymi multimediami. Dotykowy ekran systemu Uconnect o przekątnej 8,4 cala wyróżnia się dużym i dobrym obrazem z kamery cofania, a ikony poszczególnych funkcji są czytelne, dzięki czemu obsługa nie dekoncentruje kierowcy. Informacje z komputera pokładowego wyświetlane są na drugim ekranie, umieszczonym pomiędzy zegarami.
Na uwagę zasługują rozbudowane funkcje monitorowania pracy napędu. Przekazywane są za pomocą efektownych grafik. To wszystko sprawia, że w Grand Cherokee miło spędza się czas nawet w dalekiej podróży. A takim eskapadom sprzyja też silnik 3.0 CRD. Ma 250 KM, co nie jest może imponującą wartością, ale wysoki moment obrotowy (570 Nm) i płynnie działający 8-biegowy automat uprzyjemniają podróż.
Grand nie jest stworzony do szybkiej jazdy niemieckimi autostradami (przeciętna precyzja układu kierowniczego i skłonność nadwozia do przechyłów), ale poruszanie się z prędkościami 130-140 km/h gwarantuje niezły komfort akustyczny i... ogromy zasięg. Przy 93-litrowym zbiorniku można się pokusić o pokonanie 1000 kilometrów bez konieczności tankowania. Jeszcze jedną zaletą Jeepa jest możliwość holowania ciężkiej przyczepy. W wersji Summit jej masa ograniczona jest do 2949 kg, ale w pozostałych wynosi 3,5 tony.
Dane techniczne | Jeep |
---|---|
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 2987 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | V6/24 |
Moc maksymalna | 250 KM/4000 |
Maks. moment obrotowy | 570 Nm/2000 |
Napęd | 4x4 |
Skrzynia biegów | aut./8-biegowa |
Długość/szerokość/wysokość | 488/194/179 cm |
Rozstaw osi | 292 cm |
Średnica zawracania | 11,6 m |
Masa/ładowność | 2403/546 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 495/1689 l |
Poj. zbiornika paliwa | 93 l (ON) |
Opony | 295/45 R20 |
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.) | |
Prędkość maksymalna | 202 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,2 s |
Średnie zużycie paliwa | 7,9 l/100 km |
Zasięg | 1170 km |
Mimo upływu czasu – ciągle w dobrej formie. Jeden z najlepszych modeli Jeepa w ostatnich latach.
PLUSY/MINUSY:
+ możliwości terenowe, komfort, oszczędny silnik, praca skrzyni biegów, wyposażenie
– skuteczność układu hamulcowego, przestronność wnętrza
Pełnowymiarowy zapas świadczy o terenowym charakterze Granda. Po bokach znalazły się jeszcze spore schowki.
250 KM to może nic specjalnego w tak masywnym aucie, ale silnik CRD to optymalne źródło napędu Granda.
Duże, wyraźnie opisane przyciski i pokrętła do obsługi głównych funkcji to dziś coraz rzadszy widok. Tu sprawdzają się doskonale.