Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD Summit

Jeep Grand Cherokee – test

Tygodnik „Motor”

Jeep Grand Cherokee – test

Ma charakter, ma też swoje lata. Mimo długiego stażu to jeden z ciekawszych modeli w segmencie dużych SUV-ów.

Wśród setek samochodów trafiających do naszych testów są takie, które są murowanymi zwycięzcami porównań. Nawet jeśli nie błyszczą w jakiejś kategorii, to we wszystkich trzymają wysoki, wyrównany poziom. Grand Cherokee do nich nie należy, ale to nie znaczy, że jest nieudanym autem.

Jeep Grand Cherokee_tyl

Owszem, ma kilka słabości, takich jak przeciętną przestronność kabiny czy nie największy bagażnik, ostaje też od nowszych rywali w kwestii aktywnych systemów bezpieczeństwa, jednak w innych dziedzinach potrafi dużo więcej niż wielu konkurentów. Tu kłania się off-roadowe doświadczenie Jeepa. Flagowy model marki z dala od asfaltu zawstydza praktycznie każdego rywala. Zestaw osłon podwozia (w tym skrzyni biegów, skrzyni rozdzielczej, przedniego zawieszenia), „pneumatyka” z pięcioma poziomami prześwitu (maksymalny to aż 27,1 cm) oraz rozbudowany napęd 4x4 z reduktorem i trybami pracy, które można dostosować do nawierzchni robią swoje.

Dane testowe Jeep
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,4 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,2 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 38,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 40,2 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 59,0 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 63,1 dB
Rzeczywista prędkość (przy 100km/h) 97 km/h
Liczba obrotów kierownicą 3,7
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) 11,5/9,5/10,5 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 880 km

A nie mówimy to u wersji specjalnej Trailhawk, ale o luksusowo wyposażonej odmianie Summit. To właśnie kwintesencja Granda, czyli połączenie legendarnych możliwości terenowych z komfortem podróżowania. Mimo terenowych genów duży Cherokee jest bardzo wygodny. Ta wygoda to zasługa kilku czynników. Po pierwsze, bogatego wyposażenia seryjnego (m.in. skórzana tapicerka, podgrzewane/wentylowane fotele).

Jeep Grand Cherokee_7
Atrakcyjny styl oraz gruba, wykończona skórą i drewnem kierownica. Plus za solidność wykonania.

Po drugie, wspomnianego pneumatycznego zawieszenia, które można obniżyć, żeby bez wysiłku zajmować miejsca i pakować bagaże. Po trzecie, łatwości obsługi. Kokpit Jeepa łączy tradycyjne pokrętła i przyciski (obsługa podstawowych funkcji) z nowoczesnymi multimediami. Dotykowy ekran systemu Uconnect o przekątnej 8,4 cala wyróżnia się dużym i dobrym obrazem z kamery cofania, a ikony poszczególnych funkcji są czytelne, dzięki czemu obsługa nie dekoncentruje kierowcy. Informacje z komputera pokładowego wyświetlane są na drugim ekranie, umieszczonym pomiędzy zegarami.

Na uwagę zasługują rozbudowane funkcje monitorowania pracy napędu. Przekazywane są za pomocą efektownych grafik. To wszystko sprawia, że w Grand Cherokee miło spędza się czas nawet w dalekiej podróży. A takim eskapadom sprzyja też silnik 3.0 CRD. Ma 250 KM, co nie jest może imponującą wartością, ale wysoki moment obrotowy (570 Nm) i płynnie działający 8-biegowy automat uprzyjemniają podróż.

Jeep Grand Cherokee_3
250 KM to może nic specjalnego w tak masywnym aucie, ale silnik CRD to optymalne źródło napędu Granda.

Grand nie jest stworzony do szybkiej jazdy niemieckimi autostradami (przeciętna precyzja układu kierowniczego i skłonność nadwozia do przechyłów), ale poruszanie się z prędkościami 130-140 km/h gwarantuje niezły komfort akustyczny i... ogromy zasięg. Przy 93-litrowym zbiorniku można się pokusić o pokonanie 1000 kilometrów bez konieczności tankowania. Jeszcze jedną zaletą Jeepa jest możliwość holowania ciężkiej przyczepy. W wersji Summit jej masa ograniczona jest do 2949 kg, ale w pozostałych wynosi 3,5 tony. 

Dane techniczne Jeep
Silnik turbodiesel
Pojemność skokowa 2987 cm3
Układ cylindrów/zawory V6/24
Moc maksymalna 250 KM/4000
Maks. moment obrotowy 570 Nm/2000
Napęd 4x4
Skrzynia biegów aut./8-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 488/194/179 cm
Rozstaw osi 292 cm
Średnica zawracania 11,6 m
Masa/ładowność 2403/546 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 495/1689 l
Poj. zbiornika paliwa 93 l (ON)
Opony 295/45 R20
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)  
Prędkość maksymalna 202 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,2 s
Średnie zużycie paliwa 7,9 l/100 km
Zasięg 1170 km

PODSUMOWANIE

Mimo upływu czasu – ciągle w dobrej formie. Jeden z najlepszych modeli Jeepa w ostatnich latach.  

PLUSY/MINUSY:
+ możliwości terenowe, komfort, oszczędny silnik, praca skrzyni biegów, wyposażenie
– skuteczność układu hamulcowego, przestronność wnętrza

 

Czytaj także