Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Najlepsze Auta Roku Zagłosuj
Lexus ES 300h

Lexus ES 300h – test

Tygodnik „Motor”

Lexus ES 300h – test

Lexus ES to kolejny samochód z kamerami zamiast bocznych lusterek. Sprawdziliśmy, jak działają.

Pięć lat temu do naszego testu trafił pierwszy samochód z kamerami zastępującymi zewnętrzne lusterka – był to unikalny Volkswagen XL1. Dwa lata temu testowaliśmy pierwsze prawdziwie seryjne auto z takim rozwiązaniem – elektryczne Audi e-tron. Teraz do tego skromnego grona dołączył Lexus ES. Czas wypróbować, jak do tematu podeszli Japończycy.

Lexus ES 300_04
Kamery na ramionach są ogrzewane i osłonięte przed deszczem.

Z zewnątrz ich konstrukcja wygląda jak w e-tronie – wąskie ramię (5 cm wysokości) nie ogranicza widoku w przód i redukuje szum przy wysokich prędkościach. Ale tylko te w Lexusie można składać elektrycznie. Po zajęciu miejsca za kierownicą w oczy rzucają się dwa 5-calowe ekrany przy słupkach dachowych. Nie wkomponowano ich równie elegancko jak w Audi (w poszycie drzwi), ale dzięki temu znajdują się na tej samej wysokości co klasyczne lusterka – i znacznie bliżej linii wzroku kierowcy.

Dane testowe Lexus
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,4 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,8 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 37,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 38,0 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 56,1 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 61,2 dB
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) 98 km/h
Liczba obrotów kierownicą 2,6
Testowe zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) 6,0/5,4/5,7 l/100 km
Rzeczywisty zasięg 870 km

Zalety systemu to: łatwe sterowanie (do zmiany widoku i włączania ogrzewania służą te same przełączniki co w przypadku lusterek), jasny widok w nocy i brak oślepiania przez jadących z tyłu. Na uwagę zasługuje funkcja rozszerzania widoku po włączeniu kierunkowskazu albo wstecznego biegu, a także podczas otwierania drzwi.

Ale są i wady. Najbardziej zaskakuje słaba jakość obrazu, która nie umywa się do tego w Audi, brakuje też widoku bardziej w bok, jak w lusterkach asferycznych (tak „zagięty” obraz oferował VW XL1). Samo korzystanie z cyfrowych lusterek Lexusa wymaga chwili przyzwyczajenia (pierwszego dnia zdarzało nam się spojrzeć na kamerę zamiast na ekran), jednak po przejechaniu pewnego dystansu okazuje się zupełnie naturalne.

Lexus ES 300_012
Mimo oryginalnego wyglądu kokpit okazuje się ergonomiczny i łatwy w obsłudze. Imponuje też jakością wykończenia. Brak lusterek poprawia widoczność w przód na ukos.

Ale czy warto dopłacać 9500 zł za to rozwiązanie? Naszym zdaniem – wyłącznie jeśli ktoś zamierza dużo jeździć nocą, bo właśnie wtedy najłatwiej docenić jego zalety. Abstrahując od braku lusterek – to Lexus ES jak inne. Efektownie stylizowany, fantastycznie wykonany, przestronny, przyjemnie wykończony i niesamowicie komfortowy. Nie tylko za sprawą wyjątkowo cichego i skutecznego zawieszenia, ale także dzięki wybornym siedzeniom i kapitalnemu wyciszeniu wnętrza.

Do komfortowego charakteru ES-a pasuje też jego hybrydowy napęd o mocy 218 KM. Zapewnia on wystarczające (ale nie wybitne) osiągi, a za sprawą bezstopniowej skrzyni wyje po mocnym wduszeniu gazu. Za to gdy prawy pedał wciska się lekko albo średnio, Lexus imponuje cichą, płynną jazdą i małym zapotrzebowaniem na paliwo. Zużywa od ok. 5,5 l/100 km w trasie, przez 6 l w mieście, po ok. 8 l na autostradzie.

Lexus ES 300_07
218-konny napęd jest oszczędny i przekonuje wyjątkowo płynną pracą. Hałasuje podczas mocnego przyspieszania, ale jazda ze stałą prędkością odbywa się w ciszy.

Ceny startują z poziomu 225 tys. zł, czyli nieco niżej niż u rywali spod znaków BMW czy Mercedesa. Testowana, topowa wersja Omotenashi kosztuje już 300 tysięcy zł, ale konkurenci z tak obfitym wyposażeniem byliby znacznie drożsi. 

Dane techniczne Lexus
Silnik benz. + elektr.
Pojemność skokowa 2487 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna (benz.) 178 KM/5700
Moc maksymalna (el./łączna) 120/218 KM
Maks. moment obr. (benz.) 221 Nm/3600
Maks. moment obr. (el./łączny) 202/b.d. Nm
Napęd, skrzynia biegów przedni, aut./bezstop.
Długość/szerokość/wysokość 498/187/145 cm
Rozstaw osi 287 cm
Masa/ładowność 1740/410 kg
Pojemność bagażnika 454 l
Poj. zbiornika paliwa 50 l (Pb 95)
Opony 235/45 R18
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)  
Prędkość maksymalna 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,9 s
Średnie zużycie paliwa 5,3-5,8 l/100 km

PODSUMOWANIE

Nietypowe cyfrowe lusterka uzupełniły bardzo bogatą listę zalet... i wad Lexusa ES.

PLUSY/MINUSY:
+ duże, wysokiej jakości wnętrze, świetny komfort, bogate wyposażenia, dobra widoczność w nocy, nieduże spalanie 
– wysoka cena, słaba jakość kamer

 

Cyfrowe lusterka

Od niedawna polscy nabywcy Lexusa ES (a także hiszpańscy, niemieccy i brytyjscy; reszta Europy musi jeszcze poczekać) mogą zamawiać swoje auta z kamerami zastępującymi lusterka. Rozwiązanie to kosztuje 9500 zł i zaskakuje... nie najlepszą jakością obrazu. Zalety odkrywa się po zmroku, kiedy kamery – w przeciwieństwie do tradycyjnych lusterek – zapewniają jasny obraz, nie oślepiając kierowcy.

 

 

 

 

Czytaj także