Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Porsche 911 GT3 na torze, przód

Porsche 911 GT3 – test

W przypadku innych sportowych aut liczą się konie mechaniczne i prędkość maksymalna, ale dla Porsche 911 GT3 punktem odniesienia jest czas okrążenia toru. Do dzieła!

Porsche od zawsze udaje się wynieść rzekomo przestarzałą koncepcję silnika umieszczonego nad tylną osią na niespotykane wcześniej wyżyny. Obecna seria 992 w wariantach Carrera oraz Turbo pobiła rekordy toru ustanowione przez generację 991.

Porsche 911 GT3 - bok
GT3 waży 1435 kg, co oznacza, że na każdy koń mechaniczny przypada 2,8 kg.

Nowiutkie GT3 budzi w związku z tym ogromne oczekiwania. Jego mocowane aluminiowymi wspornikami, zwanymi „łabędzimi szyjami”, skrzydło sprawia, że nawet podczas postoju to auto wydaje się szybsze od poprzednika.

Do 9000 obr./min!

Najważniejsze w GT3 kryje się z tyłu. To genialna 6-cylindrowa jednostka napędowa, która wyciska z siebie 510 KM i zamiast turbodoładowania stawia na klasyczne wysokie obroty. Wchodzi na nie w towarzystwie piekielnego, ekscytującego, uzależniającego, choć i nieco przytłumionego dźwięku – co wynika z zastosowania filtra cząstek stałych. 

4-litrowy boxer GT3, zaopatrzony w tytanowe korbowody, imponuje również tym, jak raptownie przesuwa wskazówkę obrotomierza w prawo. Owszem, poniżej 3000 obr./min wydaje się nieco powściągliwy, ale i tak na dodanie gazu zawsze reaguje ochoczo oraz niesamowicie spontanicznie. 

DANE TECHNICZNE Porsche 911 GT3
Silnik benzynowy
Pojemność skokowa 3996 cm3
Układ cylindrów/zawory B6/24
Moc maksymalna 510 KM/8400
Maks. moment obrotowy 470 Nm/6100
Napęd tylny
Skrzynia biegów aut./7-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 457/185/128 cm
Rozstaw osi 246 cm
Średnica zawracania 10,4 m
Masa/ładowność 1435/347 kg
Pojemność bagażnika 132 l
Pojemność zbiornika paliwa (opcjonalnie) 65 (90) l (Pb 98)
Opony (przód; tył) 255/35 R20; 315/30 R21
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 318 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 3,2 s
Średnie zużycie paliwa 12,4 l/100 km
Zasięg (opcjonalny zbiornik paliwa) 510 (720) km
Cena 883 000 zł

Od około 5000 obr./min jednostka napędowa pozbywa się już jednak wszelkich zahamowań i bez wysiłku oraz z rzadko spotykaną szybkością wkręca na absolutnie imponujące 9000 obr./min. Jeśli w trybie manualnym 7-biegowej przekładni PDK (dostępny jest też wariant z 6-stopniową skrzynią ręczną) na pierwszym lub drugim biegu mocno dodamy gazu, będziemy musieli się spieszyć, aby w porę zmienić przełożenie na wyższe. Inaczej silnik bardzo raptownie wpadnie na ścianę w postaci ogranicznika obrotów. 

Porsche 911 GT3 - dźwignia automatu
Dźwignia przekładni PDK wygląda niemal jak skrzyni ręcznej. Tryb manualny jest w pełni niezależny.

Ale nawet na torze zmianę biegów można pozostawić błyskawicznie pracującemu trybowi automatycznemu. W przeciwieństwie do innych wariantów 992 w GT3 zamontowano znaną ze starszej generacji 7-biegową skrzynię bez nadbiegu, która za sprawą kompaktowej obudowy jest o kilka kilogramów lżejsza niż stosowana obecnie. 

911 (992) w wersji GT3 odchudzono zresztą w wielu miejscach, dzięki czemu jego waga  jest zbliżona do poprzednika. Skutkuje to stosunkiem masy do mocy wynoszącym 2,8 kg/KM. Testowany przez nas egzemplarz z opcjonalnym 90-litrowym zbiornikiem paliwa (980 zł) i klatką bezpieczeństwa (pakiet Clubsport: 27 546 zł) zyskał kilka kilogramów, ale i tak udało się nam o 0,1 s poprawić podany przez producenta wynik przyspieszenia ze startu zatrzymanego do 100 km/h. Na uzyskanie tej prędkości Porsche wystarcza zaledwie 3,1 s, a do 200 km/h „dobija” w czasie 10,4 s!

Porsche_911_GT3_Details_0521_Perkovic_60
GT3, w przeciwieństwie do innych odmian 911, oferuje tylko trzy tryby jazdy. W każdym jest naprawdę ostre.

GT3 mknie jak błyskawica, jednak to nie moc silnika sprawia, że wprost odbiera nam mowę. Podczas jazdy na torze w większy zachwyt wprawiają bardziej niż kiedykolwiek harmonijnie zestrojone zawieszenie i jeszcze lepsza efektywność aerodynamiczna.

Wybitna przyczepność

Nowe GT3 porusza się na wyjątkowo przyczepnych oponach Michelin Pilot Sport Cup 2 R. To właśnie dzięki nim osiąga naprawdę imponujące przyspieszenia poprzeczne. Pierwszy zakręt w prawo na naszej pętli 992 pokonuje o 9 km/h szybciej niż 991 GT3 w ostrzejszej odmianie RS. I to pomimo faktu, że w momencie przeprowadzania testu przyczepność na odcinku Grand Prix toru Nurburgring była gorsza niż zazwyczaj. Także tutaj przymusowa przerwa spowodowana pandemią odcisnęła swoje piętno – powierzchnia toru nie jest tak mocno „nagumowana” jak zazwyczaj.

Porsche 911 GT3 - tarcza hamulcowa
Opcjonalne ceramiczne hamulce (47 256 zł) z przodu mają średnicę 41 cm oraz 6-tłoczkowe, aluminiowe zaciski.

Mimo to GT3 ostro zabiera się do pracy i chętnie „przeskakuje” z zakrętu w zakręt. Dopiero co mijamy Mercedes-Arena, a już jesteśmy na prostej między łukami Ravenol i Bilstein. Hamowanie z pełnej prędkości? Równie swobodne, co niezawodne! Lekki i niezwykle skuteczny węglowo-ceramiczny układ gwarantuje efektywność okrążenie po okrążeniu. Wytracanie prędkości i dozowanie siły hamowania są absolutnie najwyższej klasy – wszystko przebiega intuicyjnie i bez wysiłku. O ile na zimnych tarczach GT3 z prędkości 100 km/h zatrzymuje się na dystansie 33,0 m, to na ciepłych – już na 32,2 m. 

DANE TESTOWE Porsche 911 GT3
Przyspieszenie 0-100 km/h 3,1 s
Przyspieszenie 0-200 km/h 10,4 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 33,0 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 32,2 m
Rzeczywista prędkość (przy 100 km/h) 98 km/h
Okrążenie toru testowego 1:32,5 min
Średnie zużycie paliwa 12,4 l/100 km
Rzeczywisty zasięg (opcjonalny zbiornik paliwa) 510 (720) km

Podobnie jest z pokonywaniem zakrętów. Podwójne wahacze poprzeczne przy przedniej osi i przeguby kulowe z przodu i z tyłu pomagają Porsche zachować niezrównaną precyzję prowadzenia. Aktywny układ skręcania tylnych kół, system wektorowania momentu obrotowego i elektronicznie sterowana blokada tylnego mechanizmu różnicowego sprawiają, że to tylnonapędowe auto z jednej strony prowadzi się cudownie lekko i przewidywalnie, a z drugiej – zachowuje znakomitą trakcję. W efekcie nigdy nie zatęsknicie za napędem na obie osie.

Wyjątkowa więź

GT3 już od pierwszego okrążenia wzbudza niezachwiane zaufanie kierowcy i tworzy z nim coraz rzadziej spotykaną więź. To typowe zachowanie, także dla poprzednika, sprawiające, że zawsze jesteście w centrum wydarzeń. To także jeden z elementów, dzięki którym na torze można tak łatwo i tak szybko zbliżyć się do obszaru granicznego. 

Porsche 911 GT3 - kokpit
Kokpit, poza wykończeniem Alcantarą kierownicy, lewarka zmiany biegów i poduszki dla kolana kierowcy - praktycznie jak w innych modelach z serii 911. Solidne spasowanie, czytelne zegary, rozbudowane multimedia. 

Tym bardziej że na razie najostrzejsza z aktualnych „911” wykazuje niewiarygodną wręcz konsekwencję w szybkim przemieszczaniu się z punktu A do B. GT3 to jedno z tych aut, które pomimo ogromnej mocy nigdy nie zaskakuje swoimi reakcjami, zawsze wysyłając kierowcy niezwykle pełne i klarowane informacje zwrotne o tym, jak daleko pozostało do granicy przyczepności. 

To oczywiście zachęca ambitnych kierowców do dostosowania ustawień aerodynamiki i zawieszenia (jedno i drugie można regulować) do własnych upodobań i do jeszcze śmielszego zbliżania się do granicy przyczepności. A ta została przesunięta bardzo daleko, co po części jest również zasługą szerokich opon o rozmiarach 255/35 R20 z przodu oraz 325/30 R21 przy tylnej osi.

Porsche 911 GT3 - maska
Otwory wentylacyjne chłodnicy w lekkiej masce poprawiają efektywność chłodzenia i zwiększają docisk aerodynamiczny przedniej osi.

Choć 911 GT3 stało się odrobinę bardziej cywilizowane niż w poprzednim wcieleniu, nadal jest spartańską oraz piekielnie szybką i skuteczną maszyną do jazdy na torze wyścigowym. Niestety, nadal też kosztuje fortunę.

Porsche 911 GT3: test – podsumowanie

Nadwozie i wnętrze

  • solidne wykonanie
  • nieskomplikowana obsługa
  • znakomita pozycja za kierownicą
  • wspaniałe fotele
  • nowoczesne multimedia
  • malutki bagażnik
  • dyskusyjna jakość niektórych plastików

Układ napędowy

  • wspaniałe osiągi
  • ogromna łatwość wchodzenia na obroty
  • piekielne brzmienie
  • silnik kręci się aż do 9000 obr./min
  • bardzo sprawna przekładnia PDK
  • akceptowalne zużycie paliwa

Właściwości jezdne

  • wzorowa przyczepność
  • bardzo wysoka precyzja prowadzenia
  • świetny balans
  • ponadprzeciętne zwinność i zwrotność
  • mocne, wydajne i łatwe w dozowaniu ceramiczne hamulce
  • ograniczony komfort

Wyposażenie i cena

  • niezłe wyposażenie seryjne
  • cena zakupu
  • drogie dodatki
  • skromne wyposażenie z zakresu aktywnego bezpieczeństwa
  • tylko 2-letnia gwarancja mechaniczna

Do rekordu toru serii 991 w wersji RS zabrakło jednej sekundy (1:31,5 min), ale za nowym GT3 przemawiają pewność, z jaką porusza się w obszarze granicznym i wybitna precyzja prowadzenia. Daniem głównym nadal jest fenomenalny wolnossący silnik!

Ocena:

Czytaj także