Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Toyota GR Yaris – test

Toyota GR Yaris – test

Tygodnik "Motor"

Toyota GR Yaris – test

Najnowsza Toyota GR Yaris nie jest tylko usportowioną wersją miejskiego modelu. W rzeczy samej to samochód rajdowy na publiczne drogi - wyjątkowo szybki i niezwykle skuteczny.  

Jeśli można by wskazać najbardziej ekstremalny miejski samochód, jaki trafił do produkcji, bez dwóch zdań Yaris byłby w czołówce. To auto, które nie jest usportowionym wariantem zwykłego modelu z obniżonym zawieszeniem i mocniejszym silnikiem. To prawdziwy samochód rajdowy na publiczne drogi, do którego powstania przyczynił się impuls, jakim w 2018 r. było wywalczenie przez japońską markę tytułu samochodowego rajdowego mistrza świata.  

KSZ_TOYOTA_GR_YARIS_TOR_STATYKA_024
Dach wykonano z włókna węglowego.

Toyota GR Yaris: nadwozie

Sportowy wariant GR ze zwyczajnymi odmianami Yarisa łączy zaskakująco niewiele. W nadwoziu wspólne z nimi są wyłącznie lampy, lusterka wsteczne oraz antena w kształcie płetwy rekina. Resztę zaprojektowano od podstaw, w rezultacie czego miejska Toyota stała się szersza, niższa oraz dłuższa. Ciekawostkę stanowią drzwi bez ramek okien oraz dach z włókna węglowego (oszczędność 3,5 kg), który został tak opracowany, aby skierować strugę powietrza na duży tylny spojler, generujący dodatkowy docisk aerodynamiczny.  

KSZ_TOYOTA_GR_Y1ARIS_TOR_STATYKA_030
Nadwozie GR-a jest aż o 6 cm szersze (180,5 cm szerokości) niż w przypadku innych odmian Yarisa. 

I jeszcze jedno: GR Yaris to jedyna 3-drzwiowa odmiana tego modelu. Reszta jest 5-drzwiowa.  

Toyota GR Yaris: wnętrze

Zaskakująco zwyczajne, choć z pokrętłem trybów napędu (żywcem przejętym z RAV4) i mocno wyprofilowanymi kubełkowymi fotelami, czerwonymi przeszyciami oraz tapicerką wykonaną ze skóry i zamszu. Niewielka kierownica dobrze leży w dłoniach i wymaga raptem 2,3 obrotu od oporu do oporu, a prędkościomierz jest wyskalowany aż do 280 km/h. Nie ma tu jednak efektownych grafik w komputerze pokładowym przy zmianie trybów jazdy ani pseudokarbonowych dodatków. Są za to donośne, rasowe dźwięki (sztucznie podbijane z głośników) oraz znakomicie pracujący - sztywno, sportowo i na krótkich drogach – drążek zmiany biegów.  

Wady? Fotel kierowcy mógłby zostać zabudowany nieco niżej, lusterka odsunięte od narożników szyb, a przestrzeń na kanapie i bagażnik - okazalsze. Ale tutaj te ostatnie cechy nie mają jednak większego znaczenia, bo GR-a kupuje się z zupełnie innych pobudek. 

KSZ_TOYOTA_GR_YARIS_TOR_EXTERIOR_010 (1)
Fotel kierowcy doskonale trzyma ciało nawet w ciasnych nawrotach, ale mógłby zostać zabudowany niżej. 

Toyota GR Yaris: podwozie

Płyta podłogowa GR-a powstała z połączenia dwóch platform Toyoty. Z przodu korzysta on z tego samego rozwiązania, co standardowy Yaris, a więc z platformy GA-B, natomiast w tylnej części zastosowano platformę GA-C. Taka kombinacja pozwoliła nie tylko na zaszczepienie temu autu układu 4x4, ale także na zastosowanie niezależnego zawieszenia (z podwójnymi wahaczami wleczonymi) w miejsce belki skrętnej. Z przodu znalazły się kolumny McPhersona oraz m.in. nowo opracowane zwrotnice i niżej umieszczony sworzeń wahacza, co umożliwiło zwiększenie początkowego pochylenia kół podczas skrętu.  

KSZ_TOYOTA_GR_YARIS_TOR_DYNAMIKA_023
Płyta podłogowa GR-a powstała z połączenia dwóch platform Toyoty: GA-B i GA-C. To zabieg mający na celu zaadaptowanie napędu 4x4 i wielowahaczowego zawieszenia przy tylnej osi. 

To nie żart, ale Yaris ma stały napęd 4x4 ze skrzynią rozdzielczą wykonaną z aluminium i skrywającą przekładnię hipoidalną. W tylnym mechanizmie różnicowym znalazło się elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe, a w opcjonalnym pakiecie Sport z przodu i z tyłu może się pojawić szpera typu Torsen.  

Dostępne są trzy tryby pracy napędu 4x4. W Track moment obrotowy jest standardowo dzielony w proporcji 50:50, w Sport to 30:70, a w Normal – 60:40.  Nowy jest też układ hamulcowy z przednimi tarczami o imponującej jak na auto miejskie średnicy wynoszącej 356 mm i... 4- tłoczkowymi zaciskami. 

Toyota GR Yaris: silnik

Najmocniejszy seryjny silnik 3-cylindrowy na świecie ma pojemność 1618 cm3, wtrysk bezpośrednio-pośrednio i elementy przeniesione wprost ze sportu motorowego. Przykład? Turbosprężarka z łożyskami kulowymi, zawory wydechowe o dużej średnicy czy natrysk oleju na denka tłoków w celu ich chłodzenia.  

Toyota_gr_yaris2020_silnik
Najwspanialsza jednostka 3-cylindrowa na świecie, czyli 1,6 litra pojemności, 261 KM i technika wprost ze świata sportu. Przykład? Choćby natrysk oleju na denka tłoków. 

Najważniejsze parametry to 360 Nm w zakresie 3000-4600 obr./min i 261 KM przy 6500 obr./min. Tę niewielką jednostkę podobno jednak stać na więcej - przedstawiciele Toyoty mówią, że celowo została ona zdławiona z ponad 300 KM.  

Do pary silnik ma 6-stopniową przekładnię ręczną.  

Toyota GR Yaris: wrażenia z jazdy

GR Yaris prowadzi się imponująco - przyspiesza (0-100 km/h w 5,5 s), brzmi, skręca i trzyma się drogi jak prawdziwy samochód sportowy. Pomimo zastosowania elektrycznego wspomagania układu kierowniczego, jeździe tym autem towarzyszą czysto mechaniczne odczucia, a ESP w pełni się wyłącza, więc śmiało i bez żadnych kagańców można korzystać z dobrodziejstw napędu 4x4. 

Dzięki niemu w zakrętach, a przede wszystkim na ich wyjściu, to auto daje się w pełni kontrolować gazem. Owszem, szczególnie w trybie Sport (rozdział 30:70) większość momentu obrotowego pcha na tył, jednak na suchym asfalcie przyczepnego toru nie ma co liczyć na długie, 4-kołowe uślizgi, tylko na możliwość nadrzucania tyłem w celu zacieśnienia skrętu. 

KSZ_TOYOTA_GR_YARIS_TOR_DYNAMIKA_001
Układ jezdny został bardzo sztywno zestrojony, dlatego GR Yaris w zakrętach potrafi jeździć nawet na dwóch kołach!

Zresztą tutaj wszystko zostało podporządkowanie trakcji i skuteczności na drodze. Nadwozie zachowuje się bardzo stabilnie i pozwala na niewielkie, w pełni kontrolowalne przechyły. Sportowe mechanizmy różnicowe dbają o to, aby jak najszybciej, bez konieczności czekania na przełamanie skrętu, przekazać wszystkie dostępne niutonometry na asfalt. I to czuć, szczególnie w ciasnych nawrotach, gdzie bardzo szybko można wbić gaz (na co silnik reaguje ostro i bez zwłoki) i odjechać w kierunku kolejnego skrętu.  

Do tego dochodzą znakomita stabilność na wprost, bardzo mocne i odporne na zmęczenie hamulce oraz imponująca łatwość prowadzenia. Yaris to jedno z tych aut, do których wsiadasz i szybko nawiązujesz z nim bliską więź. To także auto, które jest tak dobre, że aby wykorzystać jego potencjał po prostu nie należy mu przeszkadzać. Wystarczy je wyczuć, zrozumieć i pozwolić mu na pokazanie swoich możliwości.  

Toyota GR Yaris: cena i wyposażenie

Wyposażenie seryjne jest bogate i obejmuje takie elementy jak utrzymywanie na pasie ruchu, rozpoznawanie znaków drogowych, reagowanie w razie ryzyka czołowej kolizji z rozpoznawaniem pieszych i rowerzystów czy w pełni diodowe światła główne. Seryjnie otrzymujemy też dostęp bezkluczykowy, podgrzewane fotele, kamerę cofania i dwustrefową klimatyzację. Wszystko to dostajemy w cenie 143 900 zł.  

KSZ_TOYOTA_GR_YARIS_TOR_DYNAMIKA_034
Yaris startuje z ceną w wysokości 143 900 zł i tak naprawdę nie ma rywali. 

162 900 zł kosztuje z kolei GR Yaris z pakietem Sport, zawierającym kute felgi aluminiowe z oponami 225/40 R18, czerwone zaciski hamulcowe, przedni i tylny dyferencjał Torsen oraz bardziej sportowo dostrojone zawieszenie.  

Emocje, które zapewnia Toyota GR Yaris i które są coraz rzadsze we współczesnej motoryzacji, okazują się jednak bezcenne! 

Dane techniczne Toyota GR Yaris
Silnik benzynowy, turbo
Pojemność skokowa 1618 cm3
Układ cylindrów/zawory R3/12
Moc maksymalna 261 KM/6500
Maks. moment obrotowy 360 Nm/3000-4000
Napęd 4x4
Skrzynia biegów man./6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 400/181/146 cm
Rozstaw osi 256 cm
Średnica zawracania b.d.
Masa/ładowność 1280/365 kg
Pojemność bagażnika 174 l
Poj. zbiornika paliwa 58 l (Pb 95)
Opony 225/40 R18
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)  
Prędkość maksymalna 230 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,5 s
Średnie zużycie paliwa 8,2 l/100 km
Zasięg 600 km

 PLUSY/MINUSY:
+ znakomite prowadzenie, fenomenalna trakcja, wspaniałe silnik i osiągi 
- mniejszy bagażnik niż w innych Yarisach, mała przestrzeń z tyłu 

PODSUMOWANIE

Zapomnij o innych hot hatchach. GR Yaris to nowy król wśród niedużych aut sportowych i “rajdówka” do jazdy na co dzień. Dla Polski przewidziano 500 sztuk, z czego 75% już wyprzedano, więc nie trać czasu i leć do salonu, bo drugiego takiego samochodu może już nie być! 

 

Czytaj także