To wciąż prestiżowy i bardzo drogi model. W porównaniu z poprzednikiem znacznie więcej aut ma historię serwisową.
Zgodnie z tradycją A8 D4 jest wykonane ze stopów lekkich w oparciu o szkielet Space Frame. Wydłużone wersje Lang mają w Europie pokaźny, bo aż 25-procentowy udział. W Chinach... zdominowały rynek. Po liftingu, (z 2013 roku). Na liście opcji pojawiły się rewolucyjne reflektory Audi Matrix LED, które całkowicie wykonane były z diod LED i pozbawione jakichkolwiek ruchomych elementów.
Gamę tworzą trzy silniki benzynowe i dwa turbodiesle w kilku wersjach. Podstawowe benzynowe sześciocylindrowe konstrukcje to zasilane kompresorem 3,0 TFSI o mocy 290, a później 310 KM. Tę jednostkę można polecić – montowano ją także w A6. Stary 4,2 l FSI, nie zapewnia znacznie lepszych osiągów i z tego względu zastąpiono go nowszym 4,0 TFSI. W topowej wersji S8 jego najmocniejsza odmiana rozwija moc 520 KM.
Nie jest źle, aczkolwiek to przecież zaawansowany samochód, w którym wiele rzeczy może się zużyć. Psują się głównie drobiazgi – sterowniki szyb, wentylatora czy niektóre czujniki.
Regeneracja turbosprężarki, zawieszenia, wtryskiwaczy czy filtra DPF to norma.
Auta są potwornie drogie, ale przynajmniej duża część ma pełną i wiarygodną historię serwisową.
70 000 zł – Okazjonalnie trafiają się tańsze auta, ale jeśli ktoś szuka wyraźnej granicy „od” będzie to 70 tys. zł.
90 000 zł – Wystarczy dołożyć 20 tys. zł i wybór staje się naprawdę duży. Królują diesle 3.0 TDI oraz 4.2 TDI.
250 000 zł – Trudno ustalać górną granicę cen, zwłaszcza luksusowo-sportowych wersji. Kwota 250 tys. zł jest szacunkowa.
SILNIK | 2.0 TFSI | 2.5 FSI | 3.0 TFSI | 4.0 TFSI | S8 | 3.0 TDI | 3.0 TDI | 3.0 TDI | 4.2 TDI |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 1984 cm³ | 2498 cm³ | 2995 cm³ | 3993 cm³ | 3993 cm³ | 2967 cm³ | 2967 cm³ | 2967 cm³ | 4134 cm³ |
Zasilanie | benz., turbo | benz., turbo | benz., kompr. | benz., biturbo | benz., biturbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maks. | 252 KM | 204 KM | 290 KM | 420 KM | 520 KM | 204 KM | 250 KM | 258 KM | 350 KM |
Maks. moment obr. | 370 Nm | 250 Nm | 420 Nm | 600 Nm | 650 Nm | 400 Nm | 550 Nm | 580 Nm | 800 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 7,2 s | 9,6 s | 6,2 s | 4,6 s | 4,1 s | 7,9 s | 6,1 s | 5,9 s | 5,6 s |
Prędkość maks. | 250 km/h | 237 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 235 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 8,0 l/100 km | 8,8 l/100 km | 9,3 l/100 km | 9,5 l/100 km | 9,6 l/100 km | 7,9 l/100 km | 6,4 l/100 km | 6,0 l/100 km | 7,5 l/100 km |
2009 - premiera modelu
2012 - do gamy dołącza hybryda
2013 - modernizacja opisywanej generacji. nowy przód i tył, „pływające” kierunkowskazy światła Audi Matrix, gamę rozszerza S8. Pojawiła się także limitowana wersja W12.
2017 - kolejna generacja modelu
+ Doskonała jakość wykończenia.
+ Bardzo wysoki komfort jazdy.
+ Potężne silniki i kapitalna trakcja wersji quattro.
- Astronomiczne ceny aut używanych i serwisu
- Przewaga egzemplarzy z „przeszłością”.
Najtańszą wersją w eksploatacji jest 3-litrowy turbodiesel.
Auta tańsze niż 70 tys. zł. Zazwyczaj mają jakąś ukrytą wadę.
Funkcjonalność: 4/6
Gama silników: 6/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 2/6
SUMA 16/24 pkt