Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Audi A8 (D4)

Audi A8 (D4)

Archiwum

Audi A8 (D4)

To wciąż prestiżowy i bardzo drogi model. W porównaniu z poprzednikiem znacznie więcej aut ma historię serwisową.

  • Lata produkcji: 2009-2017
  • Silniki: benz. 3.0-6.3 (290-605 KM), diesle 3.0-4.2 (204-385 KM), hybr. 2.0 (245 KM)
  • Wersje: sed
  • Długość/rozstaw osi: 513/299 cm, szerokość/wysokość: 195/146 cm, bagażnik: 510 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Zgodnie z tradycją A8 D4 jest wykonane ze stopów lekkich w oparciu o szkielet Space Frame. Wydłużone wersje Lang mają w Europie pokaźny, bo aż 25-procentowy udział. W Chinach... zdominowały rynek. Po liftingu, (z 2013 roku). Na liście opcji pojawiły się rewolucyjne reflektory Audi Matrix LED, które całkowicie wykonane były z diod LED i pozbawione jakichkolwiek ruchomych elementów.

Audi-A8-D4_3
Wzór ergonomii i jakości wykonania. Ekran multimediów wysuwa się elektrycznie.

SILNIKI

Gamę tworzą trzy silniki benzynowe i dwa turbodiesle w kilku wersjach. Podstawowe benzynowe sześciocylindrowe konstrukcje to zasilane kompresorem 3,0 TFSI o mocy 290, a później 310 KM. Tę jednostkę można polecić – montowano ją także w A6. Stary 4,2 l FSI, nie zapewnia znacznie lepszych osiągów i z tego względu zastąpiono go nowszym 4,0 TFSI. W topowej wersji S8 jego najmocniejsza odmiana rozwija moc 520 KM.

AWARYJNOŚĆ

Nie jest źle, aczkolwiek to przecież zaawansowany samochód, w którym wiele rzeczy może się zużyć. Psują się głównie drobiazgi – sterowniki szyb, wentylatora czy niektóre czujniki.

KOSZTY

Regeneracja turbosprężarki, zawieszenia, wtryskiwaczy czy filtra DPF to norma.

SYTUACJA RYNKOWA

Auta są potwornie drogie, ale przynajmniej duża część ma pełną i wiarygodną historię serwisową.

Audi-A8-D4_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Polecamy wersje po liftingu (po 2014 r). Są one droższe ale jednocześnie bardziej dopracowane.
  • Seryjnie każde Audi A8 ma automatyczną dwustrefową klimatyzację, pakiet rozwiązań z dziedziny bezpieczeństwa oraz multimedialny system MMI. Reszta wyposażenia była zawsze konfigurowana indywidualnie.
  • Układ kierowniczy występuje także w wersji aktywnej, a jego czułość zależy od prędkości jazdy.

CENY

70 000 zł – Okazjonalnie trafiają się tańsze auta, ale jeśli ktoś szuka wyraźnej granicy „od” będzie to 70 tys. zł.
90 000 zł – Wystarczy dołożyć 20 tys. zł i wybór staje się naprawdę duży. Królują diesle 3.0 TDI oraz 4.2 TDI.
250 000 zł – Trudno ustalać górną granicę cen, zwłaszcza luksusowo-sportowych wersji. Kwota 250 tys. zł jest szacunkowa.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 2.0 TFSI 2.5 FSI 3.0 TFSI 4.0 TFSI S8 3.0 TDI 3.0 TDI 3.0 TDI 4.2 TDI
Pojemność skokowa 1984 cm³ 2498 cm³ 2995 cm³ 3993 cm³ 3993 cm³ 2967 cm³ 2967 cm³ 2967 cm³ 4134 cm³
Zasilanie benz., turbo benz., turbo benz., kompr. benz., biturbo benz., biturbo turbodiesel turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 252 KM 204 KM 290 KM 420 KM 520 KM 204 KM 250 KM 258 KM 350 KM
Maks. moment obr. 370 Nm 250 Nm 420 Nm 600 Nm 650 Nm 400 Nm 550 Nm 580 Nm 800 Nm
Przysp. 0-100 km/h 7,2 s 9,6 s 6,2 s 4,6 s 4,1 s 7,9 s 6,1 s 5,9 s 5,6 s
Prędkość maks. 250 km/h 237 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h 235 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h
Średnie zuż. paliwa 8,0 l/100 km 8,8 l/100 km 9,3 l/100 km 9,5 l/100 km 9,6 l/100 km 7,9 l/100 km 6,4 l/100 km 6,0 l/100 km 7,5 l/100 km

HISTORIA MODELU

2009 - premiera modelu
2012 - do gamy dołącza hybryda
2013 - modernizacja opisywanej generacji. nowy przód i tył, „pływające” kierunkowskazy światła Audi Matrix, gamę rozszerza S8. Pojawiła się także limitowana wersja W12.
2017 - kolejna generacja modelu

Audi-A8-D4_4
Audi A8 (D5)

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Awarie zawieszenia pneumatycznego
    Typowy problem wszystkich aut z pneumatyką. Zazwyczaj rozszczelniają się miechy lub szwankuje kompresor.
    Koszty naprawy: od 3000 zł
  • Zatyka się filtr cząstek stałych
    Czasem winne są zużyte wtryskiwacze.
    Koszt naprawy: od 2000 zł
  • Głośna praca zawieszenia
    Samochód spoczywa wielowahaczowym zawieszeniu ze stopów lekkich. Wytrzymuje ono ok. 100-120 tys. km, później powstają luzy.
    Koszt wymiany wahacza: od 500 zł w górę
  • Drobne usterki elektroniki
    Szwankują np. podnośniki szyb.

ZALETY I WADY

+ Doskonała jakość wykończenia.
+ Bardzo wysoki komfort jazdy.
+ Potężne silniki i kapitalna trakcja wersji quattro.

- Astronomiczne ceny aut używanych i serwisu
- Przewaga egzemplarzy z „przeszłością”.

WARTO KUPIĆ

Najtańszą wersją w eksploatacji jest 3-litrowy turbodiesel.

UWAŻAJ NA

Auta tańsze niż 70 tys. zł. Zazwyczaj mają jakąś ukrytą wadę.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 4/6
Gama silników: 6/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 2/6

SUMA 16/24 pkt

Czytaj także