Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Audi A8 (D3)

Audi A8 (D3)

Coraz więcej nabywców traktuje A8 D3 jako samochód hobbystyczny. To coś w rodzaju superauta dostępnego w przystępnej cenie.

  • Lata produkcji: 2002-2010
  • Silniki: benz. 2.8-6.0 (210-450 KM), diesle 3.0-4.2 (233-326 KM)
  • Wersje: sed
  • Długość/rozstaw osi: 506-518/295-307 cm, szerokość/wysokość: 189/145 cm, bagażnik: sed 500 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

Audi A8 II ma nadwozie w całości wykonane ze stopów lekkich. Unikalna konstrukcja (Audi Space Frame – ASF) jest bardzo wytrzymała, odporna na korozję, bezpieczna i lekka. Konkurencyjne BMW serii 7 i Mercedes klasy S są o 110-130 kg cięższe. Uwaga – te samochody bardzo trudno się odbudowuje po wypadkach i jeszcze trudniej „poprawia po kimś”, więc przed zakupem auto powinien obejrzeć fachowiec, który zna się na A8.

Audi-A8-D3_3
Kokpit naprawdę nieźle wygląda. Uwagę zwraca tapicerowany element wzdłuż deski rozdzielczej.

SILNIKI

Największe ryzyko wiąże się z zakupem odmian wysokoprężnych. Czarną owcą w gamie jest silnik 4.0 TDI. Ma wyjątkowo nietrwały rozrząd i mniej dopracowany układ wtryskowy niż 4.2 TDI. W gamie benzynowej polecamy wszystkie starsze jednostki z pośrednim wtryskiem. Najlepszy z nich jest 4.2 V8 (bywa, że kosztuje więcej od młodszej odmiany FSI).

AWARYJNOŚĆ

Największym problemem tego modelu jest zwyczajne eksploatacyjne zużycie.

KOSZTY

Koszt wykonania podstawowych czynności obsługowych w bazowej jednostce 3.0 TDI V6 (wymiana łańcuchowego rozrządu, regeneracja turbosprężarki, wymiana zużytych wtryskiwaczy) może przekroczyć 10 tys. zł.

SYTUACJA RYNKOWA

Dominują odmiany wysokoprężne, ale ich przewaga nad wersjami benzynowymi nie jest duża. Sporo aut z LPG.

Audi-A8-D3_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Mniej więcej do 2006 r.w ofercie były silniki benzynowe V6 i V8 z pośrednim wtryskiem, które da się stosunkowo tanio naprawiać (jak na A8) i bezproblemowo zasilać gazem (3.0 V6, 3.7 V8 i 4.2 V8). Nowsze silniki FSI oraz 6.0 W12 to jeżdżące skarbonki.
  • Ciekawostką jest opcjonalny czytnik linii papilarnych służący do wprowadzenia profilu użytkownika.
  • 5.2 V10 z S8 to krewniak tego z Gallardo

CENY

25 000 zł – Zamiast spadać, ceny zadbanych A8 z początku produkcji rosną. Zwłaszcza w wersji 4.2 V8.
35 000 zł – W cenach trudno się połapać. Budżet jest o 10 tys. zł większy, a roczniki wciąż 2003-2005.
75 000 zł – Górna granica cen zwykłych A8. Oczywiście kolekcjonerskie S8 w idealnym stanie mogą być jeszcze droższe.

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 3.0 V6 30V 3.7 V8 4.2 V8 4.2 V8 6.0 W12 3.0 TDI V6 4.0 TDI V8 4.2 TDI V8
Pojemność skokowa 2976 cm³ 3697 cm³ 4172 cm³ 4163 cm³ 5998 cm³ 2967 cm³ 3936 cm³ 4134 cm³
Zasilanie benzynowy benzynowy benzynowy benzynowy benzynowy turbodiesel turbodiesel turbodiesel
Moc maks. 220 KM 280 KM 335 KM 350 KM 450 KM 233 KM 275 KM 326 KM
Maks. moment obr. 300 Nm 360 Nm 430 Nm 440 Nm 580 Nm 450 Nm 650 Nm 650 Nm
Przysp. 0-100 km/h 7,9 s 7,3 s 6,3 s 6,1 s 5,2 s 7,8 s 6,7 s 5,9 s
Prędkość maks. 242 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h 250 km/h 243 km/h 250 km/h 250 km/h
Średnie zuż. paliwa 9,6 l/100 km 11,7 l/100 km 11,9 l/100 km 10,9 l/100 km 13,8 l/100 km 8,4 l/100 km 9,6 l/100 km 9,4 l/100 km

HISTORIA MODELU

2002 - prezentacja Audi A8 serii D3
2003 - bazowa wersja 3.0 z napędem na przód
2004 - topowa odmiana 6.0 W12
2005 - pierwszy lifting, 3.2 FSI zamiast 3.0
2006 - 4.2 FSI zastępuje starszego 4.2 MPI
2007 - drugi lifting
2010 - zakończenie produkcji

Audi-S8-D3_4
Audi S8 (D3)

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Zużywanie prądu na postoju:
    jedną z przyczyn może być uszkodzenie systemu bezkluczykowego. Naprawa jest kłopotliwa, ponieważ wymaga wnikliwej i czasochłonnej diagnostyki (jest też wiele innych możliwych przyczyn).
  • Niesprawne zawieszenie pneumatyczne
    Koszt jednego miecha: od 1800 zł
  • Elektryczny „ręczny”
    Przed zakupem warto sprawdzić stan działania elektrycznego hamulca postojowego.
    Koszt nowego silniczka: 1500 zł
  • Utrudniony rozruch zimą
    Świece żarowe nie są drogie, ale często tak zapieczone, że w zasadzie nie da się ich odkręcić bez pomocy specjalistów.

ZALETY I WADY

+ Świetna trakcja z napędem quattro.
+ Bardzo dobre osiągi topowych jednostek.
+ Bezwypadkowe nadwozie nie rdzewieje.

- Wysokie koszty zakupu i jeszcze wyższe eksploatacji.
- Dużo aut odbudowanych po wypadkach.

WARTO KUPIĆ

Polecamy benzynową wersję 4.2 V8, którą da się przerobić na LPG. Niezłe są także diesle 3.0 oraz 4.2.

UWAŻAJ NA

Egzemplarze z silnikiem wysokoprężnym 4.0. Nie bez powodu są zwykle wyraźnie tańsze od 3.0 i 4.2.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 4/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 3/6

SUMA 15/24 pkt

Czytaj także