Coraz więcej nabywców traktuje A8 D3 jako samochód hobbystyczny. To coś w rodzaju superauta dostępnego w przystępnej cenie.
Audi A8 II ma nadwozie w całości wykonane ze stopów lekkich. Unikalna konstrukcja (Audi Space Frame – ASF) jest bardzo wytrzymała, odporna na korozję, bezpieczna i lekka. Konkurencyjne BMW serii 7 i Mercedes klasy S są o 110-130 kg cięższe. Uwaga – te samochody bardzo trudno się odbudowuje po wypadkach i jeszcze trudniej „poprawia po kimś”, więc przed zakupem auto powinien obejrzeć fachowiec, który zna się na A8.
Największe ryzyko wiąże się z zakupem odmian wysokoprężnych. Czarną owcą w gamie jest silnik 4.0 TDI. Ma wyjątkowo nietrwały rozrząd i mniej dopracowany układ wtryskowy niż 4.2 TDI. W gamie benzynowej polecamy wszystkie starsze jednostki z pośrednim wtryskiem. Najlepszy z nich jest 4.2 V8 (bywa, że kosztuje więcej od młodszej odmiany FSI).
Największym problemem tego modelu jest zwyczajne eksploatacyjne zużycie.
Koszt wykonania podstawowych czynności obsługowych w bazowej jednostce 3.0 TDI V6 (wymiana łańcuchowego rozrządu, regeneracja turbosprężarki, wymiana zużytych wtryskiwaczy) może przekroczyć 10 tys. zł.
Dominują odmiany wysokoprężne, ale ich przewaga nad wersjami benzynowymi nie jest duża. Sporo aut z LPG.
25 000 zł – Zamiast spadać, ceny zadbanych A8 z początku produkcji rosną. Zwłaszcza w wersji 4.2 V8.
35 000 zł – W cenach trudno się połapać. Budżet jest o 10 tys. zł większy, a roczniki wciąż 2003-2005.
75 000 zł – Górna granica cen zwykłych A8. Oczywiście kolekcjonerskie S8 w idealnym stanie mogą być jeszcze droższe.
SILNIK | 3.0 V6 30V | 3.7 V8 | 4.2 V8 | 4.2 V8 | 6.0 W12 | 3.0 TDI V6 | 4.0 TDI V8 | 4.2 TDI V8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Pojemność skokowa | 2976 cm³ | 3697 cm³ | 4172 cm³ | 4163 cm³ | 5998 cm³ | 2967 cm³ | 3936 cm³ | 4134 cm³ |
Zasilanie | benzynowy | benzynowy | benzynowy | benzynowy | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maks. | 220 KM | 280 KM | 335 KM | 350 KM | 450 KM | 233 KM | 275 KM | 326 KM |
Maks. moment obr. | 300 Nm | 360 Nm | 430 Nm | 440 Nm | 580 Nm | 450 Nm | 650 Nm | 650 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 7,9 s | 7,3 s | 6,3 s | 6,1 s | 5,2 s | 7,8 s | 6,7 s | 5,9 s |
Prędkość maks. | 242 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 250 km/h | 243 km/h | 250 km/h | 250 km/h |
Średnie zuż. paliwa | 9,6 l/100 km | 11,7 l/100 km | 11,9 l/100 km | 10,9 l/100 km | 13,8 l/100 km | 8,4 l/100 km | 9,6 l/100 km | 9,4 l/100 km |
2002 - prezentacja Audi A8 serii D3
2003 - bazowa wersja 3.0 z napędem na przód
2004 - topowa odmiana 6.0 W12
2005 - pierwszy lifting, 3.2 FSI zamiast 3.0
2006 - 4.2 FSI zastępuje starszego 4.2 MPI
2007 - drugi lifting
2010 - zakończenie produkcji
+ Świetna trakcja z napędem quattro.
+ Bardzo dobre osiągi topowych jednostek.
+ Bezwypadkowe nadwozie nie rdzewieje.
- Wysokie koszty zakupu i jeszcze wyższe eksploatacji.
- Dużo aut odbudowanych po wypadkach.
Polecamy benzynową wersję 4.2 V8, którą da się przerobić na LPG. Niezłe są także diesle 3.0 oraz 4.2.
Egzemplarze z silnikiem wysokoprężnym 4.0. Nie bez powodu są zwykle wyraźnie tańsze od 3.0 i 4.2.
Funkcjonalność: 4/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 4/6
Koszty: 3/6
SUMA 15/24 pkt