Polacy kochają używane samochody niemieckich marek, a rynkowe trendy oraz preferencje zakupowe klientów raczej ewoluują, niż zmieniają się skokowo – wynika z analizy danych popularnego serwisu ogłoszeniowego Otomoto.pl.
Internet staje się coraz ważniejszym narzędziem w procesie zakupu nowego lub używanego samochodu. Choć jest to możliwe, to transakcje w całości przeprowadzane za jego pośrednictwem wciąż należą do rzadkości, ale internet i tak zaczyna odgrywać decydującą rolę w procesie zakupowym – korzystając z serwisów ogłoszeniowych, można najłatwiej i najszybciej znaleźć samochód spełniający nasze oszczekiwania.
Nie będzie więc przesadą stwierdzenie, że dane udostępnione przez popularny serwis ogłoszeniowy Otomoto.pl to zwierciadło motoryzacyjnego rynku w Polsce.
Tegoroczna edycja raportu Internetowy Samochód Roku została oparta na wizytach ponad 76 milionów użytkowników korzystających z komputerów i urządzeń mobilnych.
W przypadku najczęściej wyszukiwanych używanych samochodów bank rozbiły niemieckie marki i modele. Z raportu Otomoto.pl wynika, że internauci poszukujący używanego samochodu, najczęściej wyświetlają ogłoszenia dotyczące sprzedaży aut niemieckich marek premium. Audi, BMW i Mercedes zebrały łącznie nieco ponad 30% wyświetleń. Jeżeli dodamy do tego wyświetlenia ogłoszeń Volkswagenów, Fordów i Opli, okaże się, że niemieckie marki odpowiadają za ponad połowę wyświetleń.
Marka | Udział wyświetleń |
---|---|
Audi | 10,90% |
BMW | 10,77% |
Mercedes | 8,42% |
Volkswagen | 8,17% |
Ford | 6,34% |
Opel | 5,17% |
Toyota | 4,25% |
Renault | 3,92% |
Peugeot | 3,39% |
Skoda | 3,29% |
Podobnie jak w poprzednich latach najczęściej wyszukiwane były ogłoszenia sprzedaży BMW serii 3, które zwiększyło nawet przewagę nad Audi A4 względem 2021 r. z 0,3% do 0,55% w całości wyszukiwań. W tegorocznym zestawieniu Top 10 zabrakło Forda Focusa. Jego miejsce zajął Mercedes klasy E.
BMW serii 3 to najczęściej wyszukiwane używane auto w Polsce. Pod względem importu z Zachodu w 2022 r. zajęło czwarte miejsce. Na rynku wtórnym wciąż mocnym graczem jest generacja E90, która nie kosztuje fortuny, a nie sprawia wrażenia archaicznego samochodu.
W 2022 r. Audi A4 było drugim najczęściej importowanym, a także wyszukiwanym w Otomoto modelem. W ogłoszeniach prym wiedzie generacja B8, ale jeżeli tylko ceny spadną, wzrośnie import, więc liczba ofert A4 B9 (na fot.), które jest jeszcze bardziej dopracowane od poprzednika.
Podium dopełniło BMW serii 5 - limuzyna łącząca elegancję i wygodę jazdy ze sportowym zacięciem, wyraźnym zwłaszcza w mocniejszych egzemplarzach z M-pakietem. Nawet ceny najstarszych egzemplarzy w dobrym stanie nie należą do niskich. Są uzasadnione, bo lepiej kupić zadbane auto niż na starcie wydać fortunę na naprawy "zapuszczonego" samochodu.