Wiek samochodów używanych budzi wiele emocji. Statystyczne auto w Polsce ma 15,5 roku i nie brakuje osób sugerujących, że to już złom na kołach. Najpopularniejsze leciwe modele na rynku wtórnym tego nie potwierdzają – nie wyglądają archaicznie i mogą być nieźle wyposażone.
Ostatnie dwie dekady upłynęły pod znakiem rosnącej presji na bezpieczeństwo i komfort jazdy, walory ekologiczne, wyposażenie pojazdów czy ich stylizację. Efekt jest łatwy do przewidzenia – samochód sprzed 10 czy 15 lat sprawia wrażenie znacznie mniej archaicznego od auta mającego 20 czy 25 lat.
Wystarczy zresztą spojrzeć na zestawienie przygotowane przez AAA Auto. Analitycy tego dealera samochodów używanych przeanalizowali oferty sprzedaży pojazdów mających 15,5 roku – tyle ma statystyczne auto w Polsce.
Na jakie modele najczęściej trafi osoba zainteresowana zakupem samochodu w takim wieku? Okazuje się, że najmocniejszym graczem w tym obszarze rynku są produkty grupy Volkswagena – Golf, Passat i Audi A6.
Poniżej podajemy liczbę ofert 10 czołowych modeli w maju br. z dodatkową informacją o medianach ceny i przebiegu. Z analizy AAA Auto – opartej na danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych – wynika, że w maju mediana ceny aut używanych spadła o 1100 zł, do 22 900 zł. Jednocześnie przybyło pojazdów na rynku – o 30 500 sztuk w stosunku do kwietnia.
Zakup 15-letniego Golfa może być dobrą decyzją, o ile wybierzemy odpowiednią wersję – nie polecamy ani benzynowych 1.4 TSI, ani jeszcze bardziej awaryjnych diesli 2.0 TDI PD. Decydując się na 1.9 TDI, warto pomyśleć o profilaktycznej wymianie panewek. Plusami modelu są przestronność wnętrza i prowadzenie.
Zainteresowani zakupem 15-letniego Passata sporo ryzykują, bo w tym czasie model zanotował największy spadek formy – był trapiony przez poważne awarie diesli 2.0 TDI PD oraz problemy z elektroniką, hamulcem ręcznym czy blokadą kierownicy. Przekłada się to na relatywnie niskie ceny ofertowe takich samochodów.
Wysoki poziom skomplikowania i wynikający z tego koszt serwisowania sprawiają, że do zakupu Audi A6 warto podejść rozważnie – dotyczy to zwłaszcza egzemplarzy z silnikami V6. Polecamy także przedzakupową kontrolę zawieszenia. Ma wiele elementów, więc kompleksowa naprawa uderzy po kieszeni.
Mimo upływu lat „piątka” ma wysokie ceny ofertowe. Dotyczy to zwłaszcza zadbanych egzemplarzy z mocnymi silnikami. Warto ich szukać, bo stan najtańszych aut budzi wątpliwości, co przy poziomie skomplikowania BMW klasy średniej może oznaczać poważne problemy.
15 lat temu koncern ze Stuttgartu zaczął wychodzić na jakościową prostą – pożegnał problemy z korozją, udało się także ograniczyć liczbę awarii elektroniki. Popularna na rynku klasa E starzeje się godnie – jej nadwozie i wnętrze wciąż wyglądają elegancko.
Jeden z najbardziej funkcjonalnych modeli na rynku, który jest do tego świetnie zaopatrzony w niedrogie części zamienne i ma sprawdzone silniki benzynowe oraz wysokoprężne. Plusem jest ocynkowane nadwozie, które nie koroduje. Z raportu AAA Auto wynika, że przebiegi używanych Zafir są wysokie.
Minivan bazujący na Corsie nie ma wyśrubowanych cen ofertowych. To niezła propozycja dla poszukujących przestronnego auta do miasta. Polecamy raczej prostą konstrukcyjnie wersję benzynową niż diesla – te po latach potrafią generować problemy.
Planując zakup kilkunastoletniego Tourana, warto mieć się na baczności. Auto co prawda jest przestronne, ale jego silniki – zwłaszcza 1.4 TSI oraz 2.0 TDI – potrafią sprawić wiele poważnych i kosztownych w usuwaniu problemów.
Druga odsłona Laguny zrujnowała wizerunek Renault. Egzemplarze po modernizacji nie są jednak takie złe. Mało problematyczne są zwłaszcza Laguny z silnikami benzynowymi, które są trwałe, a dzięki prostej konstrukcji także łatwe w naprawach, do tego świetnie pracują na LPG.
Kto szuka prostego konstrukcyjnie auta, które zda egzamin w mieście, sprawdzi się także na trasie, a do tego ma funkcjonalne nadwozie, powinien rozejrzeć się za Pandą II. Ceny używanych egzemplarzy nie należą do wyśrubowanych, a przebiegi są umiarkowane.