Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Peugeot 3008 I

Peugeot 3008 I

Peugeot 3008 I

Gdyby to był klasyczny kompaktowy SUV, odniósłby spory sukces. Nietypowa stylizacja zniechęca nabywców.

  • Lata produkcji: 2009-2016
  • Silniki: benz. 1.2-1.6 (120-156 KM), diesle 1.6-2.0 (110-163 KM)
  • Wersje: SUV
  • Długość/rozstaw osi: 437/261 cm, szerokość/wysokość: 184/164 cm, bagażnik: 432-1241 l

FUNKCJONALNOŚĆ‚ NADWOZIE

To nietypowy, ale bardzo funkcjonalny samochód. Wnętrze wygodnie mieści cztery osoby. Bagażnik nie jest może rekordowo duży, ale bardzo ustawny. Tylna klapa jest dzielona w poziomie. Dolną część odchyla się tak jak burtę, co ułatwia załadunek lub przewóz nietypowych przedmiotów.

Peugeot-3008-I_3
Deska rozdzielcza jest wykonana bardzo starannie, ale szeroki tunel środkowy zabiera miejsce.

SILNIKI

Najłatwiej o wersję z silnikiem wysokoprężnym 1.6 HDi. Ta jednostka jest oszczędna i dość dobrze wyciszona, ale nie zapewnia oczekiwanej dynamiki, zwłaszcza jeśli ktoś często jeździ w trasy. Znacznie lepszą propozycją (także pod kątem trwałości) jest silnik 2.0 HDi. Ma 150 lub 163 KM i potrafi bez remontu przejechać choćby 500 tys. km, co w dzisiejszych czasach nie jest już takie naturalne. Odmiany benzynowe 1.6 VTi oraz 1.6 THP to przeciętniaki. Owszem – mają świetne parametry techniczne, ale pod kątem trwałości – rozczarowują.

AWARYJNOŚĆ

Problemy sa dwa: nieszczelności pod wtryskiwaczami w dieslach 1.6 HDi oraz rozciągające się rozrządy w silnikach 1.6 THP. Zdarzają się także awarie elektroniki.

KOSZTY

To jeden z ciekawszych samochodów na rynku. Można go kupić w okazyjnej cenie, serwisowanie nie jest drogie, niskie będą także rachunki za paliwo.

SYTUACJA RYNKOWA

Dominują dobrze wyposażone wersje przednionapędowe z silnikami 1.6 (benzynowe i wysokoprężne).

Peugeot-3008-I_2

WARTO WIEDZIEĆ

  • Peugeot 3008 bazuje na kompaktowym modelu 308.
  • Napęd na cztery koła oferowano tylko w wersji hybrydowej, która okazała się rynkowym niewypałem. Sekcja wysokoprężna (diesel 2.0 HDi/163 KM) napędza kola przednie, a elektryczna o mocy 37 KM – koła tylne. Jeśli poziom naładowania akumulatorów spada poniżej określonej granicy, napęd na cztery koła staje się niedostępny.

CENY

18 000 zł – Najtaniej można kupić wersje 1.6 HDi. Nie zachwyca, ale w praktyce okazuje się wystarczająca.
25 000 zł – Już za 25-30 tys. zł, można próbować kupić nieźle wyposażone 3008 z polecanym silnikiem 2.0 HDi.
55 000 zł – Górna granica cen tego modelu na rynku wtórnym. Auta z 2016 roku (wszystkie wersje silnikowe).

NAJPOPULARNIEJSZE JEDNOSTKI NAPĘDOWE – DANE TECHNICZNE

SILNIK 1.6 VTi 1.6 THP 1.6 HDi 2.0 HDi 2.0 HDi Aut.
Pojemność skokowa 1598 cm³ 1598 cm³ 1560 cm³ 1997 cm³ 1997 cm³
Zasilanie benzynowy t. benz. t.diesel t.diesel t.diesel
Moc maks. 120 KM 150 KM 109 KM 150 KM 163 KM
Maks. moment obr. 160 Nm 240 Nm 240 Nm 340 Nm 340 Nm
Przysp. 0-100 km/h 12,0 s 8,9 s 12,2 s 9,7 s 10,2 s
Prędkość maks. 177 km/h 202 km/h 180 km/h 195 km/h 190 km/h
Średnie zuż. paliwa 7,3 l/100 km 8,9 l/100 km 5,1 l/100 km 5,6 l/100 km 6,6 l/100 km

HISTORIA MODELU

2008 - prezentacja prototypu
2009 - premiera handlowa
2011 - gamę uzupełnia hybryda z napędem na cztery koła
2013 - modernizacja modelu (nowe reflektory, atrapa chłodnicy, wzory tapicerek)
2016 - nowa generacja modelu

Peugeot-3008-II_5
Następca jest już typowym SUV-em.

TYPOWE USTERKI I KOSZTY NAPRAW

  • Zapach spalin w kabinie
    Typowa przypadłość diesli 1.6 HDi. Przyczyną jest zużycie podkładek pod wtryskiwaczami. Wymiana nie jest droga, ale jej koszt mogą wywindować problemy z demontażem wtryskiwaczy.
    Koszt wymiany: 300-400 zł
    Dodatkowa opłata za demontaż zapieczonych wtryskiwaczy: 250-700 zł/szt.
  • Benzyna pracuje jak diesel
    Awarie łańcuchowego rozrządu: problem dotyczy silników 1.6 THP opracowanych wspólnie z BMW.
    Koszt wymiany rozrządu: 1500 zł
  • Drobne awarie elektroniki
    Sporadycznie przestają działać zestaw audio, nawigacja itp. Trudno oszacować koszty napraw – często „przechodzi samo”.

ZALETY I WADY

+ Wysoka jakość wykończenia.
+ Bardzo funkcjonalne nadwozie.
+ Solidne diesle.
+ Świetnie wyciszone wnętrze.

- Przewidywana wysoka utrata wartości.
- Brak idealnego silnika do LPG.
- Kapryśna elektronika.

Peugeot-3008-I_4
Silniki HDi doskonale się tu sprawdzają. 1.6 wystarcza, 2.0 jest idealny.

WARTO KUPIĆ

Polecamy wszystkie diesle, a najbardziej odmianę 2.0 HDi. Jeśli komuś się nie spieszy, trafi na idealne auto bezwypadkowe.

UWAŻAJ NA

Wersje benzynowe to zakup podwyższonego ryzyka. Hybrydy nie są złe, ale musi je obejrzeć wyspecjalizowany mechanik.

NASZA OCENA

Funkcjonalność: 5/6
Gama silników: 4/6
Niezawodność: 5/6
Koszty: 6/6

SUMA: 20/24 pkt

Czytaj także