Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Alfa Romeo Giulietta 1.4 TB LPG przód na zaśnieżonej drodze

10 lat temu w „Motorze” | Alfa Romeo Giulietta 1.4 TB LPG – sport dla rozsądnych | TEST

archiwum/Motor

10 lat temu w „Motorze” | Alfa Romeo Giulietta 1.4 TB LPG – sport dla rozsądnych | TEST

W „Motorze” nr 7 z 11 lutego 2013 roku – połączenie ognia z wodą, czyli Alfa Romeo Giulietta z fabryczną instalacją LPG. Jak Włosi poradzili sobie z operacją „zagazowania” modelu o wyraźnie sportowym zacięciu? W tym kontekście szczególnie ciekawe okazują się wyniki testowych pomiarów przyspieszeń i elastyczności.

Włoska marka słynie z produkcji aut o sportowym charakterze. Nic zatem dziwnego, że wprowadzając do sprzedaży auto zasilane LPG, Alfa nie poszła tą samą drogą co rywale. Wielu z nich oferuje instalację gazową w bazowych, wolnossących wersjach silnikowych swoich modeli, Alfa odważnie wybrała jednostkę 1.4 turbo o mocy 120 KM.

Alfa-Romeo-Giulietta-1.4-TB-LPG-silnik
1,4-litrowy silnik z turbo ładnie brzmi i zapewnia niezłe osiągi. Na razie trudno jednak stwierdzić cokolwiek o jego trwałości z instalacją LPG.

Inna sprawa, że Włosi nie mieli wyboru – wszystkie silniki oferowane w kompaktowej Alfie są turbodoładowane.

Bez wyrzeczeń

Właściciel Giulietty z LPG nie musi się zatem wstydzić jej osiągów. Mało tego, po przełączeniu zasilania z benzyny na gaz powinny się one poprawić.

 Dane techniczne Alfa Romeo Giulietta 1.4 TB LPG
Silnik  benzynowy, turbo
Pojemność skokowa 1368 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Układ poprzeczny
Zasilanie wtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna 120 KM/5000
Maks. moment obr. 206 Nm/1750
Napęd przedni
Skrzynia biegów manualna/6-biegowa
Hamulce (przód/tył) tarczowe went./tarcz.
Długość/szerokość/wysokość 435/180/147 cm
Rozstaw osi 263 cm
Masa/ładowność 1280/505 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 275/970l
Poj. zbiornika paliwa 60 l (Pb 95)/38 l (LPG)
Opony 205/55 R16
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna 195 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,4 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany) 8,5/5,2/6,4
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany – LPG) 10,9/6,8/8,3
Teoretyczny zasięg (benzyna + LPG) 1400 km

Tak przynajmniej dzieje się w testowanym egzemplarzu, który na LPG przyspiesza do 100 km/h o 0,3 s szybciej niż na bezołowiowej (odpowiednio 9,9 i 10,2 s). W przypadku elastyczności przy wyższych prędkościach różnice są jeszcze większe, przekraczają nawet sekundę.

  Dane testowe Alfa Romeo Giulietta 1.4 TB LPG
Przyspieszenie 0-50 km/h  3,4 s
Przyspieszenie 0-50 km/h (LPG) 3,3 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,2 s
Przyspieszenie 0-100 km/h (LPG) 9,9 s
Elastyczność 60-100 km/h 8,2 s (4. bieg)
Elastyczność 60-100 km/h (LPG) 7,7 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h 15,5 s (6. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h (LPG) 14,4 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) 40,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) 41,1 m
Poziom hałasu przy 50 km/h 62,2 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h 66,7 dB
Zuż. paliwa (miasto/trasa) 9,6/7,5 l/100 km
Zuż. paliwa (miasto/trasa – LPG) 11,4/9,1 l/100 km
Rzeczywisty zasięg (benzyna + LPG) 1070 km

Duch Alfy

Układ kierowniczy jest precyzyjny, auto tylko nieznacznie przechyla się przy gwałtownych manewrach, a dzięki stosunkowo lekkiej jednostce napędowej podsterowność nie jest zbyt duża.

O odpowiednie przeniesienie mocy na koła dba seryjna elektroniczna „szpera” Q2.

Co więcej, obok dźwigni zmiany biegów znajduje się znany z wszystkich innych wersji Giulietty przełącznik D.N.A., który pozwala zmieniać charakter samochodu. Różnica między trybami Dynamic i Natural jest wyraźna – w tym pierwszym reakcje na ruchy prawego pedału są znacznie szybsze, kierownica kręci się z odczuwalnie większym oporem, a układy kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy stają się mniej czułe.

Trzeci dostępny program – All Weather –ułatwia poruszanie się Giuliettą po śliskiej nawierzchni albo wtedy, gdy np. lewe koła jadą po asfalcie, a prawe – po śniegu.

Alfa-Romeo-Giulietta-1.4-TB-LPG-tyl-w-ruchu
W wersji z fabryczną instalacją LPG Giulietta łączy sportowy charakter z oszczędnością.

Kosztowne oszczędności

Jeśli chodzi o zużycie paliwa, w aucie o takich osiągach można je nazwać akceptowalnym. Gdy silnik jest zasilany benzyną, w mieście zużywa jej 9,6 l na 100 km, a poza nim – o ponad 2 litry mniej. Po przełączeniu na LPG, zapotrzebowanie na paliwo rośnie o ok. 20 procent.

Przejechanie „na benzynie” 100 km poza obszarem zabudowanym kosztuje nieco ponad 40 zł, podczas gdy tankując LPG wydamy niecałe 25 zł. Różnica jest zatem odczuwalna.

Plusem tej odmiany jest duży zasięg – 700 km w trybie benzynowym plus 370 km „na gazie”.

 WYPOSAŻENIE/CENY/EKSPLOATACJA Alfa Romeo
Model Giulietta
Wersja 1.4 TB LPG Distinctive
Poduszki czołowe/boczne/kurt. +/+/+
System ESP +
Komputer pokładowy +
Regul. kier. pion/poziom +/+
Elektr. ster. szyby p./t. +/+
Elektr. ster./podgrz. lusterka +/+
Klimatyzacja man./aut. –/+
Radio CD/MP3 +/+
System nawigacji 6000 zł
Czujniki parkowania t./p. i t. 1200 zł/–
Tempomat +
Światła przeciwmgielne +
Światła ksenonowe 3850 zł
Skórzana tapicerka 5000 zł
Aluminiowe felgi 16''/17''/18'' +/3000 zł/4000 zł
Lakier metalik 2000 zł
Cena wersji podstawowej (z tym samym silnikiem) 80 500 zł
cena wersji testowanej 87 900 zł
 EKSPLOATACJA  
W sprzedaży od 2010 r.
Gwarancja mechaniczna 2 lata (obejmuje instalację LPG)
Przeglądy co 30 tys. km

Biorąc pod uwagę tylko koszty paliwa, wydanie dodatkowych 9000 zł na odmianę z fabryczną instalacją LPG zwróci się po przejechaniu ponad 50 tys. km. Dystans ten wzrośnie, jeśli dodamy do tego coroczne przeglądy instalacji gazowej – w „zwykłych” Giuliettach można je robić co dwa lata.

Alfa Romeo Giulietta – fabryczna instalacja gazowa

Czytaj także