W „Motorze” nr 5 z 28 stycznia 2013 r. dzielimy się wrażeniami z testu całkiem popularnego wtedy modelu Chevrolet Aveo z nowym silnikiem Diesla o mocy 95 KM. Niestety – w tym samym roku, w grudniu, koncern General Motors ogłosił, że wycofuje markę Chevrolet ze sprzedaży w Europie. Oferowane w Polsce modele może nie budziły wielkich emocji, ale ze względu na korzystną relację ceny do jakości i funkcjonalności część z nich cieszyła się sporym uznaniem.
Auto amerykańskiego koncernu doceniane jest za swoje obszerne wnętrze, pojemny bagażnik oraz niewygórowaną cenę. Niestety, w odmianach z benzynowymi jednostkami rozczarowuje nie najlepszą dynamiką.
1,3-litrowy turbodiesel o mocy 95 KM także nie jest mistrzem sprintu, ale do dość ospałego świata Aveo wnosi ożywczy powiew. Oczywiście, pod warunkiem, że przekroczy się 1750 obr./min, kiedy łapie swój maksymalny moment obrotowy o wartości 210 Nm. Wcześniej przyspiesza niechętnie, a na postoju daje wyraźnie „po uszach”. Wraz ze wzrostem tempa jest jeszcze gorzej. O ile przy niewielkich prędkościach hałas specjalnie nie doskwiera, o tyle przy jeździe autostradą – zaczyna już mocno przeszkadzać. Drugim winowajcą, obok silnika, są szumy opon.
Podczas jazdy Aveo wykazuje się niezłą dynamiką, całkiem chętnie nabierając obrotów. To po części zasługa 6-biegowej skrzyni ręcznej (w odmianie z 75-konnym turbodieslem jest 5 biegów) o krótko zestopniowanych prze-łożeniach. Oznacza to, że do drążka zmiany biegów trzeba sięgać dość często. I nie byłoby w tym nic złego, gdy nie jego przeciętna precyzja.
DANE TECHNICZNE | Chevrolet Aveo 1.3d 6MT |
---|---|
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1248 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 95 KM/4000 |
Maks. moment obrotowy | 210 Nm/1750 |
Skrzynia biegów | man./6-biegowa |
Napęd | przedni |
Pojemność bagażnika | 290/653 l |
Opony | 205/55 R16 |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 404/174/152 cm |
Rozstaw osi | 253 cm |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 171 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,7 s |
Zuż. paliwa wg producenta (miasto/trasa/cykl mieszany) | 4,8/3,6/4,1 l/100 km |
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa) | 5,9/4,5 l/100 km |
CENA | 57 490 ZŁ |
Największą zaletą 1,3-litrowego turbodiesla Chevroleta jest skromne zapotrzebowanie na paliwo, w czym pomaga seryjny system start/stop. Nawet zimą, w zatłoczonym mieście trzeba się mocno postarać, by przekroczyć barierę 6,0 l/100 km. Poza obszarem zabudowanym bez problemu można osiągnąć zużycie paliwa na poziomie 4,5 l/100 km.
Szkoda tylko, że Aveo z 95-konnym silnikiem 1.3d dostępne jest jedynie w najbogatszej odmianie LTZ. Fakt, że znalazły się w niej m.in. 16-calowe obręcze aluminiowe, klimatyzacja manualna czy czujniki cofania, jednak 57 490 zł to sporo kasy. Dla porównania, 95-konny Ford Fiesta 1.6 TDCi Trend kosztuje od 55 040 zł, ale oszczędza na wyposażeniu.