Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Chevroleta Aveo 1.3d 6MT

10 lat temu w „Motorze” | Ożywczy powiew – test Chevroleta Aveo 1.3d 6MT

archiwum/Motor

10 lat temu w „Motorze” | Ożywczy powiew – test Chevroleta Aveo 1.3d 6MT

W „Motorze” nr 5 z 28 stycznia 2013 r. dzielimy się wrażeniami z testu całkiem popularnego wtedy modelu Chevrolet Aveo z nowym silnikiem Diesla o mocy 95 KM. Niestety – w tym samym roku, w grudniu, koncern General Motors ogłosił, że wycofuje markę Chevrolet ze sprzedaży w Europie. Oferowane w Polsce modele może nie budziły wielkich emocji, ale ze względu na korzystną relację ceny do jakości i funkcjonalności część z nich cieszyła się sporym uznaniem. 

Auto amerykańskiego koncernu doceniane jest za swoje obszerne wnętrze, pojemny bagażnik oraz niewygórowaną cenę. Niestety, w odmianach z benzynowymi jednostkami rozczarowuje nie najlepszą dynamiką.

Chevrolet Aveo 1.3d 6MT  deska rozdzielcza
Największymi zaletami kokpitu Aveo są dobra ergonomia oraz wiele półek i dwa zamykane schowki. Zegary w stylu motocyklowym nie dają powodów do narzekań. 
Chevrolet Aveo 1.3d 6MT  fotele
Miejsca na nogi w Aveo jest więcej niż w wielu samochodach klasy kompakt. 
Chevrolet Aveo 1.3d 6MT  bagażnik
Bagażnik pomieści porządne 290 lub 653 l (do linii okien) po złożeniu oparć kanapy. 

1,3-litrowy turbodiesel o mocy 95 KM także nie jest mistrzem sprintu, ale do dość ospałego świata Aveo wnosi ożywczy powiew. Oczywiście, pod warunkiem, że przekroczy się 1750 obr./min, kiedy łapie swój maksymalny moment obrotowy o wartości 210 Nm. Wcześniej przyspiesza niechętnie, a na postoju daje wyraźnie „po uszach”. Wraz ze wzrostem tempa jest jeszcze gorzej. O ile przy niewielkich prędkościach hałas specjalnie nie doskwiera, o tyle przy jeździe autostradą – zaczyna już mocno przeszkadzać. Drugim winowajcą, obok silnika, są szumy opon.

Chevrolet Aveo 1.3d 6MT  silnik
1,3-litrowy turbodiesel jest głośny, ale ma niezłą dynamikę i zużywa mało paliwa. 

Podczas jazdy Aveo wykazuje się niezłą dynamiką, całkiem chętnie nabierając obrotów. To po części zasługa 6-biegowej skrzyni ręcznej (w odmianie z 75-konnym turbodieslem jest 5 biegów) o krótko zestopniowanych prze-łożeniach. Oznacza to, że do drążka zmiany biegów trzeba sięgać dość często. I nie byłoby w tym nic złego, gdy nie jego przeciętna precyzja.

DANE TECHNICZNE Chevrolet Aveo 1.3d 6MT
Silnik turbodiesel
Pojemność skokowa 1248 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16
Moc maksymalna 95 KM/4000
Maks. moment obrotowy 210 Nm/1750
Skrzynia biegów man./6-biegowa
Napęd przedni
Pojemność bagażnika 290/653 l
Opony 205/55 R16
Wymiary (dł./szer./wys.) 404/174/152 cm
Rozstaw osi 253 cm
Osiągi
Prędkość maksymalna 171 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,7 s
Zuż. paliwa wg producenta (miasto/trasa/cykl mieszany) 4,8/3,6/4,1 l/100 km
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa) 5,9/4,5 l/100 km
CENA 57 490 ZŁ

Największą zaletą 1,3-litrowego turbodiesla Chevroleta jest skromne zapotrzebowanie na paliwo, w czym pomaga seryjny system start/stop. Nawet zimą, w zatłoczonym mieście trzeba się mocno postarać, by przekroczyć barierę 6,0 l/100 km. Poza obszarem zabudowanym bez problemu można osiągnąć zużycie paliwa na poziomie 4,5 l/100 km.

Chevrolet Aveo 1.3d 6MT  wskaźnik  systemu start stop
Przy korzystaniu z systemu start/stop wskazówka ustawia się na „AUTO STOP”. 

Szkoda tylko, że Aveo z 95-konnym silnikiem 1.3d dostępne jest jedynie w najbogatszej odmianie LTZ. Fakt, że znalazły się w niej m.in. 16-calowe obręcze aluminiowe, klimatyzacja manualna czy czujniki cofania, jednak 57 490 zł to sporo kasy. Dla porównania, 95-konny Ford Fiesta 1.6 TDCi Trend kosztuje od 55 040 zł, ale oszczędza na wyposażeniu.

Chevrolet Aveo 1.3d 6MT  tył i bok
Bardzo szerokie słupki tylne Aveo ograniczają widoczność. 

Chevrolet Aveo 1.3d 6MT – plusy i minusy

  • Dobra pozycja za kierownicą, bogate wyposażenie, niezłe komfort resorowania i właściwości jezdne, niskie zużycie paliwa.
  • Głośna praca silnika, spore szumy toczenia, przeciętna precyzja przekładni, zbyt lekko pracujący układ kierowniczy.

Czytaj także