Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto
Bugatti Chiron Super Sport

440 km/h za ponad 14 mln zł – Bugatti Chiron Super Sport

440 km/h za ponad 14 mln zł – Bugatti Chiron Super Sport

Bugatti Chiron Super Sport ma 1600 KM, dzięki czemu jest najmocniejszym autem w historii francuskiej firmy – na równi z dwoma innymi.

  • Dłuższe o około ćwierć metra od Chirona
  • Prędkość maksymalna elektronicznie ograniczona
  • Cena: od 3,2 mln euro bez podatków

Od debiutu Chirona mija już pięć lat! Hiperauto pojawiło się w 2016 r. i przez ten czas producent systematycznie raczył nas kolejnymi wersjami. Najnowszą z nich jest Super Sport, w której chodzi przede wszystkim o możliwie najwyższą prędkość bez uszczerbku na wygodzie jazdy.

Moc i osiągi

Bugatti Chiron Super Sport ma 1600 KM, jest więc o 100 KM mocniejszy od „standardowego" Chirona. To także najmocniejsze Bugatti w historii, ale ex aequo z dwoma innymi modelami: Chiron Super Sport 300+ i Centodieci.

Wzrost mocy 8-litrowego silnika W16 z czterema turbosprężarkami uzyskano dzięki np. powiększeniu turbin oraz modyfikacjom głowicy i pompy olejowej. Maksymalny moment obrotowy wynosi 1600 Nm i jest rozwijany już przy 2000 obr./min.

Wersja Super Sport ma także zmodernizowane układ kierowniczy i aktywne zawieszenie, które działa w czterech trybach: EB (od Ettore Bugatti, założyciela tej firmy), Handling, Autobahn i Top Speed.

No właśnie, Top Speed... Prędkość maksymalna wynosi 440 km/h, ale jest elektronicznie ograniczona.

Bugatti Chiron Super Sport przyspiesza od 0 do 100 km/h w 2,4 s, od 0 do 200 km/h w 5,8 s, a od 0 do 300 km/h w 12,1 s – nieco wolniej niż przedstawiona w 2020 r. wersja Pur Sport, dla której te czasy wynoszą odpowiednio 2,3 s, 5,5 s i niecałe 12,0 s.

Zmiany w karoserii

Karoseria wersji Super Sport jest dłuższa o około ćwierć metra. To przede wszystkim zasługa wydłużonej tylnej części samochodu. W porównaniu z Chironem odmiana Super Sport ma ponadto:

  • inne boczne wloty powietrza w przednim zderzaku
  • dodatkowe wyloty powietrza nad przednimi kołami (po dziewięć nad każdym z kół; ich zadaniem jest np. zwiększenie docisku aerodynamicznego przedniej osi)
  • dodatkowe wyloty powietrza za przednimi kołami
  • inne obręcze kół
  • większy tylny dyfuzor
  • inny układ końcówek wydechu, co jest następstwem powiększenia dyfuzora. Zamiast pośrodku tylnego zderzaka znajdują się one na jego bokach, ułożone jedna nad drugą.

Wersja Super Sport jest lżejsza o 23 kg od słabszego o 100 KM Chirona, a jej układ wydechowy generuje głębsze i cieplejsze dźwięki.

Bugatti Chiron Super Sport kosztuje od 3,2 miliona euro netto, czyli bez lokalnych podatków i innych opłat. Przy kursie 1 euro = 4,45 zł wychodzi równowartość 14,24 miliona złotych. Dostawy samochodów ruszą na początku 2022 r.

Historia Bugatti Super Sport

Nowa wersja Chirona będzie już piątym Bugatti noszącym nazwę Super Sport. Pierwsze pojawiło się aż 90 lat temu. Oto one:

  • Tipo 55 Super Sport: debiut w 1931 r.; do 1935 r. powstało 38 sztuk; 2,3-litrowy ośmiocylindrowy silnik ze sprężarką mechaniczną rozwijał 160 KM. Prędkość maksymalna wynosiła zawrotne wówczas 180 km/h
  • EB 110 Super Sport: debiut w 1993 r.; topowa wersja modelu EB 110; do 1995 r. powstało 39 sztuk; V12; 4 turbosprężarki; ponad 610 KM; prędkość maksymalna: 351 km/h
  • Veyron 16.4 Super Sport: debiut w 2010 r.; 48 sztuk; silnik: 8.0 W16 turbo o mocy 1200 KM; prędkość maksymalna: 431 km/h
  • Chiron Super Sport 300+: debiut w 2019 r., limitowana do 30 sztuk wersja Chirona, który rozwinął prawie 490,5 km/h; 1600 KM.

Wersje Bugatti Chirona

Pojawienie się wersji Super Sport to dobra okazja do przypomnienia w skrócie innych kluczowych odmian Chirona. Oto cztery z nich:

  1. Chiron: debiut w 2016 r. „Podstawowa" wersja tego modelu. Auto ma 1500 KM i 1600 Nm
  2. Chiron Sport: debiut w 2018 r. 1500 KM. W porównaniu z Chironem ma np. sztywniej zestrojone zawieszenie i jest o 18 kg lżejszy
  3. Chiron Super Sport 300+: debiut w 2019 r.; więcej: patrz wyżej
  4. Chiron Pur Sport: debiut w 2020 r.; 1500 KM. W porównaniu z Chironem ma być zwinniejszy w zakrętach.

Z czasem na pewno pojawią się kolejne odmiany, w tym roadster.

Bugatti Chiron Super Sport
Bugatti Chiron Super Sport ma nowe boczne wloty powietrza w przednim zderzaku.
Bugatti
Bugatti Chiron Super Sport
Bugatti Chiron Super Sport ma nad każdym z przednich kół po dziewięć owalnych wylotów powietrza.
Bugatti
Bugatti Chiron Super Sport
Bugatti Chirona Super Sport wyróżniają także wyloty za przednimi kołami.
Bugatti
Bugatti Chiron Super Sport
Końcówki układu wydechowego wersji Super Sport znajdują się jedna nad drugą.
Bugatti
Bugatti Chiron Super Sport
Specjalnie dla Bugatti Chirona Super Sport zaprojektowano nowe obręcze kół.
Bugatti
Bugatti Chiron Super Sport
W porównaniu ze standardowym Chironem (u góry) wersja Super Sport ma wydłużoną tylną część karoserii.
Bugatti
Bugatti Chiron Super Sport
Wnętrze Bugatti Chirona Super Sport to głównie aluminium, skóra i karbon.
Bugatti
Bugatti Chiron Super Sport
Bugatti Chiron Super Sport kosztuje od 3,2 mln euro netto.
Bugatti
Bugatti Super Sport
Wcześniejsze Bugatti Super Sport. Od prawej: Tipo 55 Super Sport (1931 r.), EB 110 Super Sport (1993 r.), Veyron 16.4 Super Sport (2010 r.) i Chiron Super Sport 300+ (2019 r.).
Bugatti

Czytaj także