Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Bugatti Chiron Super Sport – bok

Ile paliwa naprawdę zużywają superauta? Bugatti Chiron bije rekordy

fot. Bugatti

Ile paliwa naprawdę zużywają superauta? Bugatti Chiron bije rekordy

Europejska Agencja Ochrony Środowiska ujawniła dane na temat tego, ile paliwa w rzeczywistości zużywają samochody sportowe, ultraluksusowe limuzyny, super-SUV-y oraz modele supersportowe. Wynika z tego przykra lekcja – zwykli obywatele muszą zwracać uwagę na każdy gram CO2, ale najbogatsi mają praktycznie wolną rękę. 

Unia Europejska wymaga, aby średnio samochody sprzedawane przez dany koncern wytwarzały raptem 95 g dwutlenku węgla na 1 km. Ta zasada miała obowiązywać już w tym roku, ale rozciągnięto ją w czasie na trzy lata, aby koncerny miały czas na przystosowanie się. 

Jednak w przypadku producentów wytwarzających niewielkie liczby aut obowiązują inne, zdecydowanie luźniejsze przepisy. Za przykład wystarczy choćby Bugatti Chiron, które, owszem debiutowało przy innych, mniej surowych wytycznych dotyczących CO2, ale i tak średnio wytwarzało około 570 g tego gazu na każdy kilometr

Dane z 60 000 pojazdów 

Ale rzeczywistość okazuje się jeszcze gorsza. Aby to udowodnić, Europejska Agencja Ochrony Środowiska zebrała dane z około 60 000 pojazdów zarejestrowanych w latach 2021-2023

Wszystko, dzięki nowym przepisom, wprowadzonym przez Komisję Europejską w 2021 roku i wymagającym monitorowania realnego zużycia paliwa podczas jazdy. Następnie takie dane są zapisywane m.in. przy okazji przeglądu czy serwisu. 

W przypadku Bugatti Chirona, który średnio ma zużywać 25,1 l paliwa na 100 km, realne wyniki okazują się aż o 91% wyższe. W rzeczywistości jego 16-litrowy silnik W16 z czterema turbosprężarkami potrzebuje przeciętnie 48 l benzyny na 100 km

Bugatti_Chiron_SuperSportTop
Bugatti Chirona wytwarzano w latach 2016-2024. 
fot Bugatti

Zbiornik paliwa o pojemności 100 l  wystarcza więc na niewiele ponad 200 km jazdy. Efekt? 1108 g CO2 na każdy kilometr. Czyli 1,1 kg!

Kolejne miejsca dla Lamborghini i Mercedesa-AMG

Na drugim miejscu uplasowało się Lamborghini – średnio 19,8 l/100 km (+39% względem danych fabrycznych). Mercedes-AMG notuje 19,2 l/100 km (+51%), a dla Rolls-Royce'a to 19,1 l/100 km (+19%).

Następne w kolejności są Ferrari ze zużyciem 17,1 l/100 km (+45%) oraz Maserati 14,6 l/100 km (+35%). Najbardziej oszczędne w tej grupie pojazdów okazuje się Alpine A110 –lekkie coupe z silnikiem 1.8 turbo, który realnie spala 9,8 l/100 km, co i tak oznacza przekroczenie deklaracji o 44%.

Sportowe, bardzo mocne hybrydy plug-in jeszcze mocniej przekłamują pod względem zużycia paliwa w stosunku do deklarowanych danych. Szczególnie modele Porsche, które średnio zużywają 10,4 l/100 km, co oznacza przekroczenie ich o 246%.

Porsche Panamera Turbo e-hybrid
Hybrydy plug-in Porsche mocno rozmijają się ze zużyciem paliwa w danych technicznych. 
fot. Porsche

Bentleye PHEV osiągają 10,3 l/100 km (+199%), natomiast Ferrari z takim układem napędowym – 19,4 l/100 km (+187%).

Dane zebrane przez Europejską Agencję Ochrony Środowiska: 

  • Bugatti: 48,0 l/100 km (91% powyżej normy)
  • Lamborghini: 19,8  l/100 km (39%)
  • Mercedes-AMG: 19,2 l/100 km (51%)
  • Rolls-Royce: 19,1 l/100 km (19%)
  • Ferrari: 17,1 l/100 km (45%)
  • Maserati: 14,6 l/100 km (35%)
  • Ford (USA): 14,5 l/100 km (24%)
  • Bentley: 14,1 l/100 km (9%)
  • BMW M: 14,0 l/100 km (31%)
  • Chevrolet Corvette: 13,9 l/100 km (18%)
  • Porsche: 13,0 l/100 km (18%)
  • Audi RS: 12,2 l/100 km (13%)
  • Alpine: 9,8 l/100 km (44%)

Dane dla modeli typu PHEV:

  • Ferrari (PHEV): 19,4 l/100 km (187%)
  • Porsche (PHEV): 10,4 l/100 km (246%)
  • Bentley (PHEV): 10,3 l/100 km (199%)

Czytaj także