Powszechnie największą obawę związaną z zakupem auta na prąd stanowi jego zasięg. Ale maleje ona, kiedy kierowcy zaczynają regularnie korzystać z „elektryków” – wynika z badania Kanadyjskiego Stowarzyszenia Motoryzacyjnego (CAA). Mimo to aż 67% właścicieli aut na prąd w trasę wybiera... samochód spalinowy.
W badaniu przeprowadzonym przez Kanadyjskie Stowarzyszenie Motoryzacyjne (CAA) wzięło udział ponad 16 000 właścicieli pojazdów na prąd. Ankieta obejmowała kilka obszarów, w tym doświadczenia z użytkowaniem aut elektrycznych w niskich temperaturach oraz degradacją baterii.
I choć warunki w chłodnej Kanadzie nie są specjalnie przyjazne dla „elektryków”, okazuje się, że największym zmartwieniem kierowców takich samochodów wcale nie jest zasięg (TUTAJ przeczytasz o tym więcej). Aż 44% respondentów wskazało na dostępność publicznych stacji ładowania. Co istotne, właściciele pojazdów elektrycznych twierdzą, że spędzają 30% czasu na ładowaniu poza domem.
Ponadto wielu kierowców nie czuje się komfortowo w swoich samochodach elektrycznych przy podróżowaniu na dalekich dystansach. W ten sposób odpowiedziało 36% ankietowanych. Z kolei 67% z nich nadal posiada drugi samochód – spalinowy, z którego korzysta do poruszania się w dalekich trasach.
„Wiemy, że sprzedaż pojazdów elektrycznych rośnie, ale wiele osób wciąż ma pytania. Uważamy, że te badania – dotyczące rzeczywistych doświadczeń kierowców samochodów elektrycznych w Kanadzie – rzucają ważne światło na to, gdzie leżą prawdziwe problemy i gdzie potencjalni nabywcy mogą się mniej martwić” – twierdzi Ian Jack, wiceprezes ds. publicznych w CAA National.
W ankiecie poproszono również respondentów o ocenę poziomu obaw przed zakupem auta na prąd w porównaniu z ich faktycznym doświadczeniem, jako kierowców takich pojazdów. Pytania dotyczyły kilku kwestii, ale okazuje się, że... „strach ma wielkie oczy”.
Owszem, żadna z obaw nie zniknęła całkowicie, jednak w wyniku użytkowania „elektryków” mocno się one zmniejszyły. I tak, obawa o zasięg spadła o 37%, osiągając pułap 30%. Obawa o wydajność przy niskich temperaturach zmniejszyła się o 25% (do 33%), a o degradację baterii – aż o 41%, do pułapu 13%.
Badanie wykazało również, że wskaźniki satysfakcji wśród kierowców samochodów elektrycznych w Kanadzie są niezwykle wysokie. Przytłaczająca większość (97%) twierdzi, że kupi kolejny samochód elektryczny, gdy nadejdzie czas na wymianę obecnego.
Prawie dziewięciu na dziesięciu respondentów (89%) przyznaje, że bardziej lubi jeździć samochodem elektrycznym niż spalinowym. Z kolei 95% uważa, że ich samochód elektryczny jest bardziej przystępny cenowo, a 92% – że ich pojazdem elektrycznym jeździ się ciszej niż autem na paliwo kopalne.
Ankieta została przeprowadzona w okresie od 21 listopada do 11 grudnia 2022 r. Odpowiedzi udzieliło łącznie 16 232 kierowców pojazdów elektrycznych we wszystkich kanadyjskich prowincjach.