Całkowite przejście na elektromobilność w krajach Unii Europejskiej ma nastąpić w 2035 roku. I choć ustawodawcy mocno naciskają, słychać coraz więcej głosów sprzeciwu. Aż 59% ekspertów z branży motoryzacyjnej przyznało, że jest to nieosiągalne.
Po lutowym głosowaniu w Parlamencie Europejskim do przepchnięcia ustawy zakazującej sprzedaży samochodów spalinowych pozostał tylko jeden krok, który początkowo uznawano za formalność. Ma to być ostateczne zatwierdzenie ustawy przez Radę Europejską.
Ale... Nie wszystkie kraje są zgodne z tym, że od 2035 roku powinna zostać zakazana sprzedaż aut spalinowych. Najpierw Włosi stwierdzili, że wprowadzenie tej ustawy będzie „samobójstwem i prezentem dla Chin”, a później dołączyli do nich Niemcy. Ci ostatni chcą zachowania silnika spalinowego, ale zasilanego e-paliwem. Dzięki temu miałby on stać się neutralny dla klimatu.
Teraz głosy niezadowolenia z pomysłu Unii Europejskiej oraz innych regionalnych planów dotyczących przejścia na auta elektryczne wyrazili eksperci z branży motoryzacyjnej. Wzięli oni udział w badaniu przeprowadzonym przez ABB Robotics i Automotive Manufacturing Solutions. Obie firmy wspierają koncerny motoryzacyjne w produkcji samochodów.
Z ich ankiety wynika, że 59% ekspertów z branży motoryzacyjnej uważa, iż masowe przejście na elektromobilność w założonych ramach czasowych jest nieosiągalne. Wśród najważniejszych powodów wymieniono obawy związane z łańcuchem dostaw akumulatorów, niedoborem surowców, a także wymaganymi bardzo wysokimi nakładami finansowymi, niezbędnymi, aby temu sprostać.
Poza tym eksperci z branży motoryzacyjnej wskazali również na przewidywane problemy związane z brakiem przepustowości sieci elektrycznej oraz infrastrukturą ładowania. Według nich to właśnie infrastruktura stanowi główną barierę w upowszechnianiu elektryków, co wskazało 26% ankietowanych. Z kolei 17% z nich zasugerowało, że to wysoka cena aut na prąd.
Kto wziął udział w badaniu? Wśród prawie 600 uczestników ankiety znaleźli się ludzie bezpośrednio pracujący dla producentów samochodów. Poza tym odpowiedzi udzielili przedstawiciele dostawców motoryzacyjnych, inżynierowie oraz menedżerowie.
Najbardziej uderza fakt, że tylko 11% z nich uznało, że wszystkie regionalne cele dotyczące elektromobilności są realne do spełnienia. Z kolei 18% stwierdziło, iż nigdy się ich nie osiągnie.
W badaniu tych samych ekspertów zapytano, czy uważają, że przemysł samochodowy może zapewnić produkcję zrównoważoną pod kątem emisji dwutlenku węgla do atmosfery. W tym przypadku wyniki były bardziej pozytywne – tylko 4% wskazało, że to niemożliwe, a niemal 25%, że wyzwaniem będzie przede wszystkim konieczność poniesienia wysokich kosztów.