Skromna Dacia Sandero była najchętniej kupowanym nowym samochodem osobowym w Europie w kwietniu i to właśnie ona znajduje się na czele w zestawieniu za pierwsze cztery miesiące 2024 r. Niedawny lider – elektryczna Tesla Model Y spada w klasyfikacji na miejsce 8.
Kwiecień był kolejnym miesiącem, w którym wzrosła sprzedaż nowych samochodów w Europie. W krajach Unii Europejskiej, EFTA i w Wielkiej Brytanii zarejestrowano ich bowiem 1 080 913 szt, to jest o 12 procent więcej niż w kwietniu ubiegłego roku (w samej UE sprzedano 803 568 szt.; +13,7% rok do roku). Także dane za cztery miesiące br. dają pozytywny obraz sytuacji – w Europie przybyło bowiem 4 476 369 aut, więcej o 6,5% niż w analogicznym okresie ub.r. (UE: 3 683 042 szt.; +6,6%).
Niezmiennie największym rynkiem pozostają Niemcy (sprzedano tam 937 887 szt. aut w ciągu czterech miesięcy br.), a na kolejnych miejscach znajdują się Wielka Brytania (679 822 szt.) oraz Francja (591 879 szt.). Polska z wynikiem 183 082 szt. plasuje się na pozycji szóstej. Tylko na jednym spośród 10 największych rynków nie zanotowano wzrostu sprzedaży (Szwecja: -2,5%). Warto podkreślić, że to właśnie w naszym kraju miał miejsce najwyższy spośród tych kluczowych rynków wzrost sprzedaży (+15,5%), a ogólnie w tej statystyce znajdujemy się na 4. pozycji (za Bułgarią, Cyprem i Maltą).
Jeśli chodzi o popularność poszczególnych rodzajów napędów to, nadal numerem jeden są samochody wyposażone w jednostki benzynowe. Na kolejnych miejscach plasują się hybrydy (pełne i MHEV-y są uwzględniane w raportach ACEA wspólnie), samochody elektryczne, auta z dieslami, a na końcu – hybrydy typu plug-in. Warto zwrócić uwagę, że tylko pojazdy osobowe z jednostkami wysokoprężnymi notują spadek popytu (o 8,5% rok do roku).
Trzeba też zaznaczyć, że sprzedaż elektryków nadal rośnie, ale nie tak znacząco jak np. hybryd (6% do 21,8%). Ciekawa sytuacja ma miejsce na największym rynku, czyli w Niemczech. Tam ze względu na zlikwidowanie przywilejów zakupowych dla aut na prąd ich sprzedaż w ciągu czterech miesięcy spadła o ponad 10,8 % rok do roku, a samochodów z dieslami – wzrosła o 9,5%.
Także wśród najpopularniejszych modeli widać zmianę – samochód, który w ubiegłym roku został numerem 1, czyli Tesla Model Y w tym roku sprzedaje się znacznie gorzej (spadek aż o 17,4%) i w efekcie obecnie jest numerem 8. Znakomite wyniki uzyskuje za to Dacia Sandero, która zarówno w kwietniu, jak i w ciągu 4 miesięcy br. wypracowała sobie status bestsellera. Potężny wzrost sprzedaży (niemal 53%) jest udziałem VW Golfa i jeśli podobna dynamika się utrzyma, niewykluczone, że kompaktowy VW triumfalnie powróci na pozycję numer 1.
Poniżej prezentujemy najważniejsze dane za 4 miesiące br. dotyczące marek i modeli.
Top 10: najpopularniejsze marki nowych aut osobowych w Europie w okresie I-IV 2024 r. (dane: Data Force za Automotive News Europe)
Pozycja | Marka | Sprzedaż I-IV 2024 r. (szt.) | Różnica do I-IV 2023 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Volkswagen | 446 319 | +0,6 |
2 | Toyota | 323 007 | +16,3 |
3 | BMW | 261 304 | +20,1 |
4 | Skoda | 247 917 | +12,2 |
5 | Peugeot | 235 053 | +1,8 |
6 | Audi | 220 297 | -7,5 |
7 | Renault | 219 587 | +3,4 |
8 | Dacia | 201 649 | +5,3 |
9 | Kia | 187 894 | -5,4 |
10 | Hyundai | 181 845 | +5,0 |
Oto 10 najpopularniejszych modeli nowych aut osobowych w Europie w okresie I-IV 2024 r. (dane: Data Force za Automotive News Europe)
Pozycja | Marka/model | Sprzedaż I-IV 2024 r. (szt.) | Różnica do I-IV 2023 r. (proc.) |
---|---|---|---|
1 | Dacia Sandero | 97 021 | +23,2 |
2 | Volkswagen Golf | 85 781 | +52,9 |
3 | Peugeot 208 | 75 249 | +10,6 |
4 | Renault Clio | 71 560 | +18,9 |
5 | Skoda Octavia | 69 760 | +37,4 |
6 | Citroen C3 | 6 9129 | +47,2 |
7 | Volkswagen T-Roc | 68 917 | -4,2 |
8 | Tesla Model Y | 67 975 | -17,4 |
9 | Toyota Yaris Cross | 65 697 | -1,9 |
10 | Toyota Yaris | 61 755 | +18,4 |