Tego jeszcze nie było. Chińska marka Aiways, która przeżywa ostatnio ogromny kryzys, zapowiedziała wycofanie się z Państwa Środka. Szansy na rynkowy sukces upatruje w Europie.
Aiways to młody chiński producent samochodów. Czyli jedna z wielu podobnych firm na tamtejszym rynku. Powstała w 2017 roku i obecnie w ofercie ma dwa modele na prąd. To SUV-y U5 oraz U6, który wyróżnia się nadwoziem w stylu coupe.
Na początku zeszłego roku Aiways został zmuszony do wstrzymania produkcji z powodu... utraty płynności finansowej. Było to spowodowane potwornie zaciętą rywalizacją na rynku chińskim, gdzie oferta elektryków jest ogromna, a wojna cenowa – wyjątkowo brutalna.
W związku z tym władze Aiwaysa podjęły decyzję o całkowitym wycofaniu się z rynku chińskiego. Obecnie zamierzają skupić się na Europie, gdzie mają już swoją siedzibę. Dokładnie – w Niemczech. Z czasem firma planuje ekspansję również na Bliski Wschód, a także do USA.
Aiways problemy finansowe ma już rzekomo za sobą. W sierpniu, wraz ze zmianą prezesa, firma przeszła restrukturyzację. Ponadto pozyskała zewnętrzne finansowanie.
W producenta aut zainwestowały bowiem Tencent – jedna z największych firm technologicznych świata – oraz CATL. Czyli największy na naszym globie producent baterii do elektryków. Ponadto Chińczycy mają zadebiutować na amerykańskiej giełdzie.
Dzięki zastrzykowi gotówki Aiways chce wznowić wytwarzanie samochodów w swoim zakładzie mieszczącym się w Shangrao, w prowincji Jiangxi. Jego zdolność produkcyjna jest szacowana na 300 000 pojazdów rocznie.
Do tej pory tej chińskiej firmie, która rzekomo jest pierwszym chińskim wytwórcą sprzedającym auta w Europie, nie wiodło się za dobrze. W 2022 roku na Starym Kontynencie jej sprzedaż zamknęła się w liczbie 1237 sztuk, co stanowi niewielki wzrost względem 996 egzemplarzy rok wcześniej. Z kolei w Państwie Środka wyniosła, odpowiednio, 1364 i 2698 aut.
Chińczycy są aktualnie obecni na 10 europejskich rynkach, a ich tegoroczna sprzedaż nadal kuleje. W Niemczech w kwietniu wyniosła zaledwie 2 egzemplarze, natomiast Holandii w tym samym okresie nabywców znalazło 86 aut.
Wraz z nowym otwarciem, które nastąpi z początkiem 2025 roku, Aiways planuje wprowadzić do sprzedaży zupełnie nowe auto na prąd o budżetowym charakterze. Niestety, nadal niewiele o nim wiadomo, ale zapewne należy spodziewać się elektrycznego, kompaktowego crossovera.
Oba dotychczasowe modele, czyli U5 i U6, to SUV-y klasy średniej, wprawiane w ruch przez pojedynczy silnik elektryczny. Pierwszy z nich rozwija 204 KM i dysponuje baterią trakcyjną o pojemności 63 kWh. Jego zasięg wynosi 410 km. U6 dysponuje 218-konnym silnikiem na prąd i identycznym akumulatorem, co U5. Oferuje też taką samą liczbę kilometrów do przejechania na jednym ładowaniu.