Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
BYD Seal

Chiny stają się największą potęgą motoryzacyjną świata, a BYD za chwilę zdetronizuje Teslę!

Chiny stają się największą potęgą motoryzacyjną świata, a BYD za chwilę zdetronizuje Teslę!

Chińskie firmy motoryzacyjne szturmem wkraczają na inne rynki. Państwo Środka właśnie zostało największym eksporterem samochodów na świecie, a BYD jest na dobrej drodze, aby zdetronizować Teslę. 

Żarty się skończyły. O ile niegdyś samochody „made in China” kojarzyły się z tandetą i fatalnym poziomem bezpieczeństwa, o tyle teraz należy włożyć to już między bajki. Obecnie często brylują one w testach Euro NCAP, a ich jakość nie pozostawia wiele do życzenia.

Problem polega na czym innym – na przekonaniu do nich klientów. Ale i na to jest sposób w postaci bardzo atrakcyjnych cen. Poza tym np. MG, które właśnie pojawiło się na polskim rynku, swoje auta obejmuje 7-letnią gwarancją mechaniczną z limitem 150 tys. km, darmowymi przeglądami przez 7 lat oraz 7-letnim assistance. 

Eksport samochodów – Chiny detronizują Japonię

Nie dziwi więc, że samochody z Państwa Środka znajdują na świecie coraz więcej chętnych. Ba, według Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów w 2023 roku – w okresie od stycznia do listopada – z tego kraju wyjechało 4,41 mln pojazdów

Oznacza to aż 58-procentowy wzrost względem tego samego okresu 2022 roku i... detronizację Japonii, która przez lata była największym eksporterem samochodów na świecie. W jej przypadku w tym samym okresie wyeksportowano 3,99 mln pojazdów. 

Co istotne, na wynik Chińczyków duży wpływ miały przede wszystkim dwa rynki. To Rosja oraz Meksyk. W kraju rządzonym przez Putina od stycznia do października 2023 roku sprzedano 730 000 pojazdów, czyli aż siedmiokrotnie więcej niż w tym samym okresie 2022 roku. 

Moskwicz 3
Samochody odradzającej się marki Moskwicz to nic innego, tylko klony chińskiego JAC-a. Na zdjęciu: Moskwicz 3. 
moskwicz

Tak nagłe zainteresowanie Rosjan autami z Państwa Środka to wynik wycofania się zachodnich firm z tamtejszego rynku oraz wprowadzenia sankcji z powodu ataku na Ukrainę. 

Z kolei w przypadku Meksyku sprzedaż aut z Chin od stycznia do października 2023 roku wyniosła 330 000 sztuk. Oznacza to 71-procentowy wzrost względem tego samego okresu 2022 roku. Ale ten kraj Ameryki Środkowej ma jeszcze inne znaczenie dla producentów z Chin.

Otóż chcą oni ulokować w nim swoje fabryki, co otworzy im dostęp do rynku USA bez konieczności płacenia ceł. 

BYD za chwilę wyprzedzi Teslę?

Chińczycy mają też kolejny powód do świętowania po zakończonym właśnie 2023 roku. Otóż tamtejszy BYD zapewne wkrótce wyprzedzi Teslę pod względem sprzedaży samochodów elektrycznych

W ostatnim kwartale 2023 roku Amerykanie sprzedali bowiem o jedyne 3456 szt. więcej samochodów niż ich rywal. Chińczycy są więc na dobrej drodze, aby zdetronizować Teslę.

Tym bardziej że mają zupełnie inną politykę niż Tesla. O ile Elon Musk twierdzi, że na świecie nie ma wystarczającej liczby konsumentów, których byłoby stać na auta produkowane przez jego firmę, o tyle szef BYD-a – Wang Chuanfu – po prostu oferuje samochody w bardzo konkurencyjnych cenach. Takie podejście prowadzi do odwrócenia trendu i przejęcia pałeczki lidera sprzedaży aut elektrycznych przez chińskiego giganta.

Obecnie Tesla pokonuje BYD-a pod względem przychodów, dochodów i kapitalizacji rynkowej.  Wielu analityków spodziewa się jednak, że Chińczycy już wkrótce dogonią lidera. Zgodnie z prognozami sprzedaż Tesli w 2024 r. ma kształtować się na poziomie 114 mld dolarów, natomiast BYD-a – 112 mld dolarów.

Czytaj także