Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Dacia Sandero TCe 110 Stepway Extreme – test, przód

Dacia Sandero. Czy wciąż jest tania i dobra? TEST

archiwum/Motor

Dacia Sandero. Czy wciąż jest tania i dobra? TEST

Dobrze i tanio – czy w motoryzacji to nadal możliwe?

W ubiegłym roku, z wynikiem ponad 230 tysięcy sprzedanych egzemplarzy, Dacia Sandero utrzymała tytuł drugiego najczęściej kupowanego modelu nowego samochodu w Europie. W tym roku jest na razie nawet na pierwszej pozycji (ale konkurencja – Tesla Model Y i Volkswagen Golf – ostro walczy o zmianę na szczycie tabeli).

Złośliwi powiedzą, że cena czyni cuda. Ale czy aby na pewno? Czasy, gdy Sandero było wybitnie tanim autem to już bardzo odległa przeszłość. Bazowa, 90-konna wersja bez klimatyzacji startuje z poziomu 62 900 zł. Zamykający ofertę uterenowiony wariant Stepway z najmocniejszym dostępnym w Sandero silnikiem TCe 110, który obecnie jest zarezerwowany dla topowej wersji wyposażeniowej Extreme, to już wydatek 85 800 zł. Co ciekawe – Sandero Stepway w tej konfiguracji nie jest jeszcze najdroższą opcją w cenniku. O 2000 zł „przebija” je wersja z 90-konnym silnikiem, ale za to wyposażona w skrzynię CVT (110-konny Stepway jest dostępny tylko z 6-biegową przekładnią manualną).

~Dacia Sandero TCe 110 Stepway – tył
Dacia Sandero to jeden z najpopularniejszych samochodów na naszym kontynencie. Zawdzięcza to nie tylko atrakcyjnej cenie, ale też rozsądnemu podejściu do tematu auta miejskiego.

Crossover, który poradzi sobie w lekkim terenie

W zamian otrzymuje się zrywny i ciekawie wyglądający samochód, który za sprawą niewysokiej masy oraz 174 mm prześwitu nadaje się do zjechania z utartych szlaków. Do wycieczek w nieznane zachęcają także nastawy zawieszenia, które skutecznie chłonie nierówności. Jest to jednak okupione wyraźnymi przechyłami nadwozia przy bardziej dynamicznej jeździe.

Dosyć mocno wspomagany układ kierowniczy oraz lekko przeskakujący w kolejne położenia lewarek skrzyni jednym będą odpowiadać, a innym wręcz przeciwnie. Spory zakres regulacji kolumny kierownicy ułatwia znalezienie optymalnej pozycji „za sterami”. Przednie siedzenia Sandero, choć niezbyt mocno wyprofilowane, okazują się wygodne.

Łatwa obsługa i przemyślane rozwiązania

Wnętrze Dacii jest przestronne i ergonomiczne – procentują pozostawienie pokręteł i przycisków oraz prostota menu systemu multimedialnego. Do obudowy 8-calowego wyświetlacza można przyczepić plastikowy uchwyt na smartfon. Tuż obok znajduje się gniazdo USB. Proste, a zarazem przemyślane rozwiązanie. Kolejnym są relingi, które nie potrzebują poprzecznych belek do przewozu ładunku – wystarczy je odkręcić i ustawić w poprzek pojazdu.

Silnik – wystarczający, ale nie przesadnie oszczędny

Silnik, poza wibracjami na postoju i przy uruchamianiu, nie rozczarowuje charakterystyką – czuć, że nie męczy się przy rozpędzaniu auta. Inna sprawa, że mógłby spalać nieco mniej. W cyklu mieszanym domaga się ok. 6,5 l/100 km.

Dane techniczne Dacia Sandero TCe 110 Stepway Extreme
Silnik  benzynowy, turbo
Pojemność skokowa 999 cm3
Układ cylindrów/zawory R3/12
Moc maksymalna 110 KM/5000
Maksymalny moment obrotowy 200 Nm/2900
Napęd przedni
Skrzynia biegów man./6-biegowa
Długość/szerokość/wysokość 401/178/159 cm
Rozstaw osi 260 cm
Masa/ładowność 1106/481 kg
Poj. bagażnika (min./maks.) 328/1108 l
Pojemność zbiornika paliwa 50 l (Pb 95)
Osiągi, zużycie paliwa (dane prod.)
Prędkość maksymalna 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,0 s
Średnie zużycie paliwa 5,5 l/100 km
Zasięg 900 km
Cena 85 800 zł

Dacia Sandero TCe 110 Stepway Extreme – test: podsumowanie:

  • trakcyjny wygląd nadwozia i wnętrza, niezłe osiągi, precyzyjna skrzynia
  • Pewne niedostatki wykończeniowe, przeciętna precyzja prowadzenia 

Stepway bierze wszystko, co dobre z Sandero i dokłada to tego modny, terenowy wygląd.

Czytaj także