Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Lexus RZ

Europejczycy wskazali najbardziej niezawodne i zawodne marki samochodów

archiwum

Europejczycy wskazali najbardziej niezawodne i zawodne marki samochodów

Zazwyczaj jesteśmy zasypywani rankingami niezawodności pochodzącymi z Niemiec czy z USA. Tym razem za ocenę niezawodności marek samochodów wzięła się europejska organizacja konsumencka OCU, działająca od 1975 roku. Co wynika z jej ankiety?

W badaniu OCU udział wzięło 29 873 kierowców z 9 krajów europejskich. Zostali oni zapytani o swoje doświadczenia związane z użytkowanymi przez nich samochodami od momentu zakupu. 

Ich zadaniem było wskazanie dotychczasowych usterek i awarii, a także poziomu zadowolenia z pojazdu. Łącznie OCU zebrało informacje dla 276 modeli. 

Aby ocenić niezawodność danej marki, przedstawiciele tej organizacji nie tylko wzięli pod uwagę występujące awarie, ale również ich „kaliber”, wiek samochodu oraz przejechaną liczbę kilometrów

Najlepsze i najgorsze marki

W ten sposób powstał ranking najbardziej niezawodnych i zawodnych marek samochodów. I choć sporządzono go na podstawie doświadczeń europejskich kierowców, podobnie jak w przypadku amerykańskich badań konsumenckich nieustannie rządzą auta „made in Japan”.

Na czele rankingu znalazły się Lexus przed Suzuki i Subaru. Na czwartym miejscu wylądowała Toyota przed Cuprą, Kią, Smartem oraz Hondą. Pierwszą dziesiątkę uzupełniają Mitsubishi oraz Nissan. 

Lexus-LBX-przod
Lexusy dominują niemal w każdym badaniu niezawodności. 
ARCHIWUM

Po drugiej stronie skali uplasowały się Land Rover oraz marki koncernu Stellantis, czyli Opel, Peugeot oraz Citroen. Nie najlepiej w rankingu wypadły również Volkswagen, Ford i Lancia. Nieco wyżej punktowały Renault, Skoda, Volvo oraz Alfa Romeo. 

Organizacja OCU podkreśla, że wyniki ogólnie są pozytywne, nie licząc ostatniego Land Rovera. Co ciekawe, zbudowane z tych samych „klocków” Jaguary, wylądowały pośrodku zestawienia. 

ranking niezawodnosci_OCU
Wyniki badania niezawodności marek według organizacji OCU. 
OCU.ORG

Dominacja hybryd

Zbadano również poziom niezawodności samochodów pod kątem rodzaju napędu. Tutaj najlepiej wypadły układy hybrydowe (bez wtyczki), spośród których aż 17 modeli wykazało poziom niezawodności równy lub wyższy niż 95 punktów (na 100 możliwych). 

Z kolei na 10 spośród najbardziej niezawodnych aut 6 to hybrydy. Dziewiąte i dziesiąte miejsce przypadło klasycznym samochodom benzynowym. W top10 znalazły się również dwa modele o napędzie czysto elektrycznym. Z kolei najbardziej niezawodne auto wysokoprężne uplasowało się dopiero na 25. miejscu. 

toyota prius silnik
Szukasz auta z niezawodnym układem napędowym, wybierz hybrydę. 
ARCHIWUM

OCU zbadało również, które nowe samochody najrzadziej ulegają awarii z podziałem na rodzaj napędu. Tutaj można mówić o pewnym zaskoczeniu. Są to: 

  • benzynowe hybrydy: Fiat Panda (w produkcji od 2012 r.) i Suzuki Ignis (od 2017 r.).
  • w 100% elektryczne: Tesla Model Y (2021 r.).
  • hybrydy typu plug-in: Ford Kuga PHEV (od 2019 r.).
  • benzynowe: Audi A1 (od 2018 r.), Volkswagen T-Cross (od 2018 r.) i Mazda CX-5 (od 2017 r.).
  • diesle:  Audi Q5 (od 2016 r.).

Z kolei najbardziej niezawodne modele z drugiej ręki to:

  • hybrydy benzynowe: Lexus NX (2014-2021).
  • w 100% elektryczne: BMX i3 (2014-2023).
  • hybrydy typu plug-in: Mitsubishi Outlander (2013-2022).
  • benzynowe: Suzuki S-Cross/SX4 (2013-2021).
  • diesle: BMW serii 2 (2013-2021).

Najczęstsze rodzaje awarie 

OCU zbadało również, jakie awarie samochodów przytrafiają się najczęściej. Są to: 

  • awarie elektryczne (13%) – dotyczą przede wszystkim: Alfy Romeo, Fiata, Opla, Dacii, Renault i Skody
  • awarie układów hamulcowych (9%) – Citroen, Ford, Lancia, Mazda, Opel, Skoda, Volkswagen i Volvo 
  • awarie zapłonu/elektroniki (8%) – Alfa Romeo, Citroen, Fiat, Lancia, Opel, Peugeot i Renault
  • awarie układów zasilania silnika (7%) – Alfa Romeo, Citroen, Fiat, Lancia, Opel i Peugeot
  • awarie amortyzatorów, układów kierowniczych, półosi (7%) – Fiat, Subaru i Tesla
  • awarie elementów silnika (9%) – Citroen, Land Rover, Opel i Peugeot 
  • awarie klimatyzacji (7%) – Alfa Romeo, Citroen, Ford, Nissan, Opel i Renault
  • awarie silników elektrycznych (3%) – Audi, Peugeot i Volkswagen
  • awarie baterii (5%) –  Peugeot i Volkswagen

Czytaj także