W 2023 r. pojawi się trzecia generacja Renault 5, pierwsza po 27 latach przerwy.
Oto wizualizacja jednego z najbardziej oczekiwanych modeli Renault najbliższych kilku lat. W 2023 r. pojawi się nowa generacja słynnej „piątki”, której dwa wcześniejsze wcielenia powstały w łącznej liczbie 8,563 mln sztuk.
Nowe Renault 5 ma otrzymać napęd elektryczny, zostając tym samym jednym z filarów strategii zakładającej, że w 2025 r. co trzecie sprzedane Renault w Europie będzie zasilane wyłącznie prądem. Samochód powstanie na platformie, która obecnie trafia do Renault Clio i Captura (dostępnych w wersjach spalinowych i hybrydowych).
Nowe 5 będzie mierzyć około czterech metrów długości i bardzo przypominać prototyp, który Renault przedstawiło w styczniu 2021 r. Światła przeciwmgłowe mają wyglądać jak zawieszone w powietrzu prostokąty, a tylne lampy zostaną zintegrowane z poprawiającymi aerodynamikę wylotami powietrza. Oczywiście, przyszłe 5 będzie nosić nowe logo Renault, które debiutowało właśnie na prototypowej wersji tego samochodu.
Nad wyglądem następnej „piątki” czuwa Gilles Vidal, nowy szef designu marki Renault, który w latach 2010-2020 kierował stylistami Peugeota. To on nadzorował wzornictwo tak udanych modeli jak obecne wcielenia Peugeotów 208, 3008 i 508.
Do koncernu Renault należy m.in. Alpine. W gamie tej sportowej marki znajdzie się elektryczny hot hatch. Wiele wskazuje na to, że będzie on pochodną nowej „piątki”. W 1976 r. pojawiło się pierwsze Renault 5 Alpine ze spalinowym silnikiem 1.4 o mocy 93 KM, które po dodaniu turbosprężarki zostało w 1981 r. 5 Alpine Turbo (110 KM).
Nie wydaje się nam, żeby nowe Renault 5 zastąpiło model Zoe. Oba auta mogą być oferowane równolegle.
Pierwsze Renault 5 pojawiło się w 1972 r. i w latach 1974-1983 było najlepiej sprzedającym się nowym samochodem we Francji. Na jego bazie powstały dwie wersje Turbo (1980 i 1982 r.), jedyne „piątki” w historii z silnikiem umieszczonym między przednimi siedzeniami a tylną osią.
Drugie Renault 5 debiutowało w 1984 r., a jego nadwozie projektował słynny Marcello Gandini, stylista m.in. Lamborghini Countacha i Bugatti EB110. Samochód produkowano do 1996 r., ale jego następca pojawił się już w 1990 r. Była nim pierwsza generacja Clio.