Magazyn Auto
Serwis pod patronatem magazynu Motor
Alpine A390 przód

Alpine A390 – nowy sportowy crossover z trzema silnikami, 4x4 i mocą nawet 470 KM

Alpine

Alpine A390 – nowy sportowy crossover z trzema silnikami, 4x4 i mocą nawet 470 KM

Na rynek z impetem wjeżdża A390 – kolejny elektryk w gamie kultowej marki Alpine. To kompaktowy crossover, który w każdej z dwóch oferowanych wersji ma po trzy silniki i napęd 4x4. Najważniejsze jest jednak to, że Alpine dorzuca jeszcze do tego obietnicę najwyższej próby sportowych (czytaj: godnych tej marki) wrażeń z jazdy.

Alpine od zeszłego roku rozpoczęło rozbudowę gamy pojazdów. Do kończącego powoli rynkowy żywot spalinowego A110 (następca będzie już samochodem elektrycznym) dołączył model A290, czyli sportowa odmiana Renault 5.

Teraz pojawia się jednak znacznie ważniejszy gracz, należący bowiem do kluczowego segmentu crossoverów – A390 (do 2030 r. w ofercie Alpine ma się znaleźć łącznie siedem "elektryków"). Oto najważniejsze informacje na jego temat.

Z trzema silnikami

Alpine A390 będzie oferowane w dwóch wariantach – oba mają trzy silniki: przedni oraz dwa tylne, realizujące napęd 4x4. Podstawowy model GT wyposażono w jednostki dostarczające łącznie 400 KM i 650 Nm. Zapewniają one przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,8 s oraz prędkość maksymalną 200 km/h. Topowy wariant GTS rozwija z kolei 470 KM i 808 Nm. Dzięki temu "sprint do setki" zajmuje tylko 3,9 s, a prędkość maksymalna wzrasta do 220 km/h. 

A390 ma na pokładzie rozbudowany system hamowania odzyskowego z czterema poziomami do wyboru plus dodatkową funkcją One Pedal (umożliwia ona zatrzymanie auta po puszczeniu pedału przyspieszenia).

Akumulator trakcyjny 400 V o pojemności 89 kWh jest taki sam dla obu odmian A390. Można go ładować prądem zmiennym o mocy 11 kW (opcja: 22 kW), a stałym o mocy do 190 kW oraz korzystać z funkcji V2L, czyli pozwalającej podpiąć do niego urządzenia zewnętrzne. Ważne, że seryjnie zastosowano system umożliwiający podgrzanie lub schłodzenie baterii do właściwej temperatury oraz pompę ciepła. Zasięg Alpine A390 na jednym ładowaniu wynosi  555 km z oponami 20-calowymi lub 520 km z ogumieniem o cal większym. 

Jednym z najważniejszych systemów, w jakie wyposażono A390, jest układ płynnego rozdziału momentu obrotowego (Alpine Active Torque Vectoring). Żongluje on siłą napędową pomiędzy osiami, a także tylnymi kołami, dzięki czemu wzrastają stabilność, zwinność oraz precyzja prowadzenia.

Kierowca może w A390 wybierać pomiędzy pięcioma trybami jazdy: Save, Perso, Normal, Sport, oraz Track. Może też skorzystać z funkcji Lauch Control (procedura dynamicznego startu z miejsca) oraz Overtake (powodującej chwilowe maksymalne zwiększenie mocy). Miłośnikom jazdy poślizgami na pewno spodoba się to, że stabilizację toru jazdy da się dezaktywować.

Kompaktowe rozmiary

Nowy francuski crossover (Alpine mówi o nim fastback) to samochód zbudowany w oparciu o mocno zmodyfikowaną platformę przeznaczoną dla aut elektrycznych –  AmpR Medium. A390 to auto o następujących rozmiarach zewnętrznych: długości 461,5 cm, szerokości 188,5 cm, wysokości 153,2 cm i rozstawie osi wynoszącym 270,1 cm. Bagażnik ma pojemność 532 litrów. Auto charakteryzuje się niemal równym rozkładem, wynoszącej niebagatelne 2121 kg, masy ma osie (49% na przód i 51% na tył).

O odpowiednie właściwości jezdne (a to właśnie przyjemność z prowadzenia była jednym z priorytetów twórców A390) mają dbać m.in. amortyzatory z hydraulicznymi odbojnikami (w samej konstrukcji zawieszenia wykorzystano aluminiowe kute wahacze), układ kierowniczy o krótkim przełożeniu, mocne hamulce (kierowca ma nie wyczuwać nieprzyjemnego przejścia pomiędzy hamowaniem odzyskowym a ciernym), a także specjalnie dla tego auta opracowane wraz z Michelinem opony (przewidziano letnie Pilot Sport EV 245/45 R20 dla wersji GT oraz Michelin Pilot Sport 4S 245/40 R21 dla GTS, a także całoroczne Cross Climate 3 Sport 245/45 R20).

Osoby, które zdecydują się na specjalną edycję A390 Premiere, będą mogły nabyć nowy model na dwa tygodnie przed oficjalnym rozpoczęciem przyjmowania zamówień w czwartym kwartale 2025 roku. 

Alpine-A390-przod
Alpine A390 będzie dostępne w 6 kolorach (możliwe są też kombinacje z czarnym dachem).
Zdjęcie: Alpine
Alpine-A390-bok
A390 nawiązuje linią do A110.
Zdjęcie: Alpine
Alpine-A390-tyl
Bazowa wersja GT ma 20-calowe felgi, a widoczna tutaj GTS – o cal większe. Prześwit wynosi 152 mm. 
Zdjęcie: Alpine
Alpine-A390-deska-rozdzielcza
Cały element wskaźników (12,3 cala), centralnego ekranu (12 cali) oraz sterowania klimatyzacją jest niemal taki sam jak w Renault Rafale. System multimedialny oparto na rozwiązaniach Google.
Zdjęcie: Alpine
Alpine-A390-przelacznik-na-kierownicy
Tym pokrętłem wybiera się intensywność hamowania rekuperacyjnego (pięć poziomów, włącznie z One Pedal).
Zdjęcie: Alpine
Alpine-A390-przelacznik-na-kierownicy-1
Ten przycisk uruchamia funkcje natychmiastowej dostępności pełnej mocy oraz Launch Control. 
Zdjęcie: Alpine
Alpine-A390-siedzenia
W wersji GTS montowane są siedzenia marki Sabelt.
Zdjęcie: Alpine
Alpine-A390-bagaznik
Duży bagażnik o pojemności 532 l.
Zdjęcie: Alpine

Czytaj także