W roku 2020 Euro NCAP przebadał więcej systemów bezpieczeństwa czynnego, niż przeprowadził crash-testów. W nowej serii zweryfikowano działanie układów 19 aut dostawczych.
Wcześniej w tym roku Euro NCAP przetestował działanie systemów wspomagających kierowcę w dziesięciu samochodach osobowych, tym razem przyszedł czas na dostawcze minivany. Ich popularność cały czas rośnie i powoli trafiają do nich – na razie częściowo – układy, które już sprawdziły się w „osobówkach”. Euro NCAP przeprowadził badania 19 samochodów o masie całkowitej do 3,5 tony (ocena dla Citroenów Jumpy i Dispatch oraz większych Jumper i Relay jest identyczna, bo różnią się one jedynie nazwami).
Jak zauważył Michiel van Ratingen, sekretarz generalny Euro NCAP:
Samochody dostawcze w porównaniu z osobowymi są duże i ciężkie, więc gdy biorą udział w kolizji lub wypadku, mogą wyrządzić duże szkody i spowodować poważne obrażenia. Dzisiejsze systemy bezpieczeństwa czynnego w znacznym stopniu są w stanie ograniczyć ryzyko zderzenia z innymi pojazdami, pieszymi lub rowerzystami. Są one powszechnie stosowane w samochodach osobowych, ale znacznie mniej rozpowszechnione w dostawczych. Zważywszy że po europejskich drogach poruszają się miliony vanów, zwiększenie liczby systemów wspomagających montowanych w pojazdach dostawczych jest kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu.
Ocenie poddano następujące układy:
Zwrócono uwagę na różnice w specyfikacji tych samych modeli na poszczególnych rynkach, a także na to, że w zasadzie takie same auta, różniące się przede wszystkim marką, potrafią mieć inne wyposażenie. Na przykład do Renault Mastera można zamówić układ hamowania awaryjnego, a do niemal bliźniaczego, zjeżdżającego z tej samej taśmy Nissana NV-400 – nie.
Ogólne wnioski płynące z badania nie nastrajają optymistycznie. Podkreślano generalnie słabe wyposażenie pojazdów dostawczych w systemy bezpieczeństwa – fakt, że to, co jest standardem w autach osobowych, tutaj niemal zawsze wymaga dopłaty. Producenci nie ułatwiają zamawiania tych systemów i Euro NCAP miał problemy ze zdobyciem odpowiednio wyspecyfikowanych egzemplarzy. Ponieważ w końcu się to udało, wyniki, jakie uzyskano to najlepsze, co obecnie potrafią zaprezentować dane modele i realna szansa, że spotka się na drodze tak dobrze wyposażone „dostawczaki” jest niewielka.
Konkluzja z przeprowadzonych testów jest następująca: producenci powinni zacząć traktować bezpieczeństwo w tym segmencie bardziej serio, a osoby odpowiadające za zakupy flotowe nalegać na wybór samochodów z systemami poprawiającymi bezpieczeństwo – tak kierowców, jak i innych uczestników dróg.
Euro NCAP zaleca zatem podjęcie następujących działań:
Takie przedziały przyjęto, oceniając systemy samochodów dostawczych:
Kategoria oceny | Wynik ważony (% możliwych do zdobycia punktów) |
---|---|
Platynowa | równy lub większy niż 80% |
Złota | równy lub większy niż 60% |
Srebrna | równy lub większy niż 40% |
Brązowa | równy lub większy niż 20% |
Nie polecany | poniżej 20% |
Najlepsze oceny i wyróżnienie złotym "medalem" otrzymały:
1. Volkswagen Transporter (65%)
2. Ford Transit (63%)
3. Mercedes Vito (61%)
A oto wyniki wszystkich przebadanych modeli i przyznane im oceny (uszeregowane od najwyższej do najniższej)
Samochód (marka i model) | Ocena % | Kategoria oceny |
---|---|---|
Volkswagen Transporter | 65 | Złota |
Ford Transit | 63 | Złota |
Mercedes Vito | 61 | Złota |
Ford Transit Custom | 58 | Srebrna |
Mercedes Sprinter | 52 | Srebrna |
Peugeot Expert | 44 | Srebrna |
Volkswagen Crafter | 44 | Srebrna |
Opel/Vauxhall Vivaro | 42 | Srebrna |
Citroen Dispatch/Jumpy | 37 | Brązowa |
Toyota Proace | 35 | Brązowa |
Peugeot Boxer | 33 | Brązowa |
Citroen Jumper/Relay | 32 | Brązowa |
Iveco Daily | 30 | Brązowa |
Fiat Ducato | 28 | Brązowa |
Renault Master | 16 | Nie polecany |
Nissan NV-400 | 12 | Nie polecany |
Renault Trafic | 11 | Nie polecany |
Opel/Vauxhall Movano | 7 | Nie polecany |
Fiat Talento | 5 | Nie polecany |