Serwis pod patronatem magazynów Motor oraz Auto

Euro NCAP zbadał systemy w autach dostawczych

W roku 2020 Euro NCAP przebadał więcej systemów bezpieczeństwa czynnego, niż przeprowadził crash-testów. W nowej serii zweryfikowano działanie układów 19 aut dostawczych.

Wcześniej w tym roku Euro NCAP przetestował działanie systemów wspomagających kierowcę w dziesięciu samochodach osobowych, tym razem przyszedł czas na dostawcze minivany. Ich popularność cały czas rośnie i powoli trafiają do nich – na razie częściowo – układy, które już sprawdziły się w „osobówkach”. Euro NCAP przeprowadził badania 19 samochodów o masie całkowitej do 3,5 tony (ocena dla Citroenów Jumpy i Dispatch oraz większych Jumper i Relay jest identyczna, bo różnią się one jedynie nazwami).

Jak zauważył Michiel van Ratingen, sekretarz generalny Euro NCAP:

Samochody dostawcze w porównaniu z osobowymi są duże i ciężkie, więc gdy biorą udział w kolizji lub wypadku, mogą wyrządzić duże szkody i spowodować poważne obrażenia. Dzisiejsze systemy bezpieczeństwa czynnego w znacznym stopniu są w stanie ograniczyć ryzyko zderzenia z innymi pojazdami, pieszymi lub rowerzystami. Są one powszechnie stosowane w samochodach osobowych, ale znacznie mniej rozpowszechnione w dostawczych. Zważywszy że po europejskich drogach poruszają się miliony vanów, zwiększenie liczby systemów wspomagających montowanych w pojazdach dostawczych jest kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu.

Ocenie poddano następujące układy:

  • Autonomiczne hamowanie awaryjne (AEB). Oddzielnie weryfikowano reakcje na inne samochody, pieszych i rowerzystów
  • Asystent pasa ruchu, zapobiegający jego niezamierzonemu opuszczeniu
  • Układy informujące o ograniczeniach prędkości obowiązujących na danej drodze
  • System informujący o zapięciu pasów przez pasażerów
  • System monitorowania zmęczenia kierowcy

Zwrócono uwagę na różnice w specyfikacji tych samych modeli na poszczególnych rynkach, a także na to, że w zasadzie takie same auta, różniące się przede wszystkim marką, potrafią mieć inne wyposażenie. Na przykład do Renault Mastera można zamówić układ hamowania awaryjnego, a do niemal bliźniaczego, zjeżdżającego z tej samej taśmy Nissana NV-400 – nie.

Ogólne wnioski płynące z badania nie nastrajają optymistycznie. Podkreślano generalnie słabe wyposażenie pojazdów dostawczych w systemy bezpieczeństwa – fakt, że to, co jest standardem w autach osobowych, tutaj niemal zawsze wymaga dopłaty. Producenci nie ułatwiają zamawiania tych systemów i Euro NCAP miał problemy ze zdobyciem odpowiednio wyspecyfikowanych egzemplarzy. Ponieważ w końcu się to udało, wyniki, jakie uzyskano to najlepsze, co obecnie potrafią zaprezentować dane modele i realna szansa, że spotka się na drodze tak dobrze wyposażone „dostawczaki” jest niewielka.

Konkluzja z przeprowadzonych testów jest następująca: producenci powinni zacząć traktować bezpieczeństwo w tym segmencie bardziej serio, a osoby odpowiadające za zakupy flotowe nalegać na wybór samochodów z systemami poprawiającymi bezpieczeństwo – tak kierowców, jak i innych uczestników dróg.

Euro NCAP zaleca zatem podjęcie następujących działań:

  • standaryzację wyposażenia bezpieczeństwa w vanach
  • udoskonalenie działania zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, by odpowiadały poziomem tym z aut osobowych
  • naleganie przez osoby odpowiedzialne za zakupy flotowe na wybór aut z oceną minimum srebrną wg nowego schematu Euro NCAP
  • zapewnienie lepszej przejrzystości producenckich stron internetowych oraz materiałów reklamowo-marketingowych związanych z dostępnością i działaniem systemów bezpieczeństwa w ich autach

Takie przedziały przyjęto, oceniając systemy samochodów dostawczych:

Kategoria oceny Wynik ważony (% możliwych do zdobycia punktów)
Platynowa równy lub większy niż 80%
Złota równy lub większy niż 60%
Srebrna równy lub większy niż 40%
Brązowa równy lub większy niż 20%
Nie polecany poniżej 20%

Najlepsze oceny i wyróżnienie złotym "medalem" otrzymały:

2021CommercialVanSafety_gold

1. Volkswagen Transporter (65%)

VW_T6.1_Panelvan-012

2. Ford Transit (63%)

2018_FORD_TRANSIT__17

3. Mercedes Vito (61%)

20C0373_100

A oto wyniki wszystkich przebadanych modeli i przyznane im oceny (uszeregowane od najwyższej do najniższej)

Samochód (marka i model) Ocena % Kategoria oceny
Volkswagen Transporter 65 Złota
Ford Transit 63 Złota
Mercedes Vito 61 Złota
Ford Transit Custom 58 Srebrna
Mercedes Sprinter 52 Srebrna
Peugeot Expert 44 Srebrna
Volkswagen Crafter 44 Srebrna
Opel/Vauxhall Vivaro 42 Srebrna
Citroen Dispatch/Jumpy 37 Brązowa
Toyota Proace 35 Brązowa
Peugeot Boxer 33 Brązowa
Citroen Jumper/Relay 32 Brązowa
Iveco Daily 30 Brązowa
Fiat Ducato 28 Brązowa
Renault Master 16 Nie polecany
Nissan NV-400 12 Nie polecany
Renault Trafic 11 Nie polecany
Opel/Vauxhall Movano 7 Nie polecany
Fiat Talento 5 Nie polecany

Czytaj także