Od 46 lat jest ikoną segmentu samochodów miejskich. Do tej pory powstało siedem pokoleń Forda Fiesty i wygląda na to, że obecne jest ostatnim – tak przynajmniej donoszą dziennikarze brytyjskiego magazynu Auto Express.
Według nieoficjalnych informacji, do których dotarł Auto Express, produkcja Fiesty dobiegnie końca w połowie 2023 roku. Aby wyjaśnić tę sprawę dziennikarze magazynu skontaktowali się z centralą Forda i usłyszeli poniższą odpowiedź.
„Przyspieszamy nasze wysiłki w celu przejścia na elektryfikację i dlatego dokonujemy przeglądu naszego portfolio pojazdów, zgodnie z obraną przez nas strategią biznesową. Na razie nie komentujemy spekulacji, a więcej informacji udostępnimy w nadchodzących miesiącach” – powiedział przedstawiciel Forda.
Obecna generacja Fiesty jest wytwarzania w fabryce koncernu w niemieckiej Kolonii. Tyle tylko, że Amerykanie wkrótce planują rozpoczęcie w niej produkcji pojazdów, opartych na architekturze MEB Grupy Volkswagen. Co więcej, mały crossover, czyli Puma, zbudowana na tej samej platformie, co Fiesta, w 2024 roku otrzyma odmianę elektryczną, która ma być montowana w rumuńskiej miejscowości Krajowa, obok spalinowych wariantów tego auta.
Fiesta w obecnym wcieleniu debiutowała w 2016 roku, natomiast pod koniec trzeciego kwartału zeszłego roku przeszła lifting. Nie był on zbyt obszerny, obejmując m.in. niewielkie zmiany stylistyczne nadwozia, zastosowanie świateł matrycowych, cyfrowych zegarów w kokpicie oraz kilku nowych systemów wsparcia kierowcy.
I choć los Fiesty wydaje się przesądzony (przynajmniej według doniesień brytyjskich dziennikarzy), według dyrektora ds. transformacji i jakości europejskiej centrali Forda – Stuarta Rowleya – samochód miejski z owalem na osłonie chłodnicy jeszcze pewnego dnia ujrzy światło dzienne.
„To nie koniec podróży. Do 2030 roku będziemy sprzedawać w Europie pojazdy wyłącznie elektryczne. Nasze plany na przyszłość dopiero się krystalizują” – dodaje Stuart.
Od momentu wprowadzenia na rynek w połowie lat 70. XX wieku do dnia dzisiejszego nabywców znalazło ponad 16 mln egzemplarzy Fiesty, co czyni ją jednym z najlepiej sprzedających się modeli w historii Forda.
Pomimo zeszłorocznych poprawek, sytuacja rynkowa Fiesty wcale się nie ożywiła. Wynika to po prostu z coraz mniejszej popularności aut miejskich na rzecz ich uterenowionych odpowiedników, jak choćby Ford Puma czy Renault Captur.
Co istotne, również przyszłość Focusa, którego produkcja zakończy się w 2025 roku, jest niepewna.